om testen:

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 ml. Det ble gitt flest poeng for lavest sukker og energiinnhold, og for mest fiber. Fiber teller dobbelt siden det er positivt i seg selv, men også er et uttrykk for mer moste ingredienser og mindre juice. Innholdet av vitamin C ble ikke et kriterium for poeng, siden for noen av produktene er ikke innholdet deklarert, og heller ikke opplyst ved forespørsel. Produktene er et utvalg av det som var tilgjengelig i ulike dagligvarebutikker og kiosk i mai 2016. Kun næringsinnholdet er vurdert i testen. Noen produsenter har flere smaksvarianter, men vi presiserer at smak ikke er vurdert i denne testen, som mest er en rangering i forhold til sukker og fiber.

Vi guider deg i smoothie-jungelen! Testen viser hvilken som gir deg best næring. Det varierer nemlig veldig. Kanskje får du lyst å prøve en ny variant?

Rask energi

Smoothie gir deg rask energitilførsel, og fungerer bra når du trenger raskt påfyll av energi,  som i forbindelse med trening, som et lite og enkelt mellommåltid (gjerne i kombinasjon med for eksempel noen nøtter), i stedet for brus, sammen med et måltid eller når du bare har lyst på noe friskt og søtt som også gir deg vitaminer og antioksidanter som kroppen har nytte av.

Mye fruktsukker

Ja, det er mye sukker i en fruktsmoothie, og det er i all hovedsak fruktsukkeret som utgjør energien/kaloriene du får fra denne drikken.

I en fruktsmoothie er det lite protein og den er tilnærmet fettfri, med unntak av smoothiene med innslag av kokosmelk som derfor gir disse litt flere kalorier.

Sammenlignet med juice eller brus gir smoothie cirka like mye energi fra karbohydrater/sukker, i noen varianter faktisk mer.

Det er greit å være klar over hvis man drikker mye smoothie, og spesielt om man har diabetes. Likevel er det noen viktige forskjeller i forhold til brus.

Vanlig sukret brus består av kun raffinert, hvitt sukker og absolutt ingen andre næringsstoffer. Smoothie er tross alt en blanding av frukt og gjerne bær med noen nyttige stoffer som brus mangler, for eksempel vitamin C, antioksidanter og fiber. Så selv om det er mye sukker, gir en liten flaske med smoothie mer næring enn brus. 

Blanding av juice og mos

Fiberinnholdet i en smoothie avhenger av hvor stor andel purè som er brukt og hvor fiberrik den valgte typen frukt/bær er. Mange smoothier inneholder mye juice, og det tenker vi ikke alltid på når vi ser produktet og hva som promoteres.

Jo mindre juice og mer purè, jo mer nyttige næringsstoffer følger med inn i smoothien.

Som oftest er det eplejuice, druejuice eller ananasjuice som brukes. Disse gir mest sødme og altså mest sukker. Banan er også en vanlig ingrediens som gir både sødme og konsistens.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!