ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Om testen:

Slik ble testen utført:

Vi har valgt å teste ferdige potetsalater som er tilgjengelige i butikk året gjennom. I sommermånedene dukker det gjerne opp noen flere varianter rettet mot grillsesongen, men de er altså ikke med her.

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram vare. Det ble gitt flest poeng for mest poteter, minst energi/kalorier, minst mettet fett, minst sukker og minst salt. Produktene er kjøpt i dagligvarebutikker i februar 2016.

Kun næringsinnholdet er vurdert i denne testen, smak må du vurdere selv.

Potetsalat kan brukes som tilbehør til mangt, og er kjapt å ta med seg fra butikken når du ikke tenker lage den selv. Vi har sammenlignet næringsinnholdet i 10 ulike potetsalater som finnes i butikk gjennom hele året.

Med noen unntak inneholder de fleste av potetsalatene i denne testen omtrent like mye ”saus” i form av majones som poteter, og noen består av en blanding av majones og creme fraiche eller yoghurt. Andelen poteter varierer fra 45 til 65 %.

Fettet avgjør

I noen av potetsalatene utgjør fett nesten en tredel av innholdet. Poteter i seg selv er ikke spesielt kaloririkt. Dermed blir det mest mengden fett som avgjør energi- og kaloriinnholdet i potetsalatene.

Alle produsentene bruker nå rapsolje som base for majonesen og det gjør at mesteparten av fettet er umettet og en kilde til vegetabilsk omega-3. I potetsalatene supplert med creme fraiche øker andelen mettet fett på bekostning av det umettede fettet.

Som med det meste annet vi putter i munnen, handler det ofte om mengden vi velger å legge på tallerkenen. Med fet potetsalat som tilbehør til måltidet, kan det fint erstatte en eventuell saus.

Bra for tarmfloraen

Mange vil unngå å spise masse poteter på grunn av mye karbohydrater fra stivelse i poteten. Nå har det slik at når potetene blir kalde så omdannes mye av denne stivelsen til resistent stivelse.

Det betyr at den ikke tas opp som karbohydrater/sukker i tarmen og dermed ikke gir den samme blodsukkerstigningen som nytilberedte, varme poteter.

Slik resistent stivelse fungerer som prebiotika i tarmen, og kan dermed virke positivt inn på tarmfloraen. Så vi skal ikke kimse av kokte, kalde poteter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!