Test av potetsalat

Lite poteter og mye fett

Vi har testet 10 potetsalater.

Publisert Oppdatert

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Om testen:

Slik ble testen utført:

Vi har valgt å teste ferdige potetsalater som er tilgjengelige i butikk året gjennom. I sommermånedene dukker det gjerne opp noen flere varianter rettet mot grillsesongen, men de er altså ikke med her.

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram vare. Det ble gitt flest poeng for mest poteter, minst energi/kalorier, minst mettet fett, minst sukker og minst salt. Produktene er kjøpt i dagligvarebutikker i februar 2016.

Kun næringsinnholdet er vurdert i denne testen, smak må du vurdere selv.

Potetsalat kan brukes som tilbehør til mangt, og er kjapt å ta med seg fra butikken når du ikke tenker lage den selv. Vi har sammenlignet næringsinnholdet i 10 ulike potetsalater som finnes i butikk gjennom hele året.

Med noen unntak inneholder de fleste av potetsalatene i denne testen omtrent like mye ”saus” i form av majones som poteter, og noen består av en blanding av majones og creme fraiche eller yoghurt. Andelen poteter varierer fra 45 til 65 %.

Fettet avgjør

I noen av potetsalatene utgjør fett nesten en tredel av innholdet. Poteter i seg selv er ikke spesielt kaloririkt. Dermed blir det mest mengden fett som avgjør energi- og kaloriinnholdet i potetsalatene.

Alle produsentene bruker nå rapsolje som base for majonesen og det gjør at mesteparten av fettet er umettet og en kilde til vegetabilsk omega-3. I potetsalatene supplert med creme fraiche øker andelen mettet fett på bekostning av det umettede fettet.

Som med det meste annet vi putter i munnen, handler det ofte om mengden vi velger å legge på tallerkenen. Med fet potetsalat som tilbehør til måltidet, kan det fint erstatte en eventuell saus.

Bra for tarmfloraen

Mange vil unngå å spise masse poteter på grunn av mye karbohydrater fra stivelse i poteten. Nå har det slik at når potetene blir kalde så omdannes mye av denne stivelsen til resistent stivelse.

Det betyr at den ikke tas opp som karbohydrater/sukker i tarmen og dermed ikke gir den samme blodsukkerstigningen som nytilberedte, varme poteter.

Slik resistent stivelse fungerer som prebiotika i tarmen, og kan dermed virke positivt inn på tarmfloraen. Så vi skal ikke kimse av kokte, kalde poteter.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag