ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Om testen:

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram vare.
 

Det ble gitt flest poeng for lavest sukker og energiinnhold, for minst salt og for mest tomat. Innholdet av tomat gis dobbel uttelling.

Produktene er et utvalg av det som var tilgjengelig i ulike dagligvarebutikker i juni 2016. Noen produsenter har flere varianter av pastasaus. Det presiseres at det kun er næringsinnholdet som er vurdert i denne testen, og altså ikke smak.

Produktene er rangert på en skala fra 1-6.  Skalaen reflekterer sunnhetsnivået innenfor kategorien varer som er testet.

Tomatsaus er essensielt til et utall hverdagsmiddager: lager du sausen selv eller kjøper du ferdigsaus?

Vi har tatt en titt på 14 forskjellige pastasauser. Mengden tomat varierer helt fra 35 – 95 %. Det er ikke noen åpenbar sammenheng med prisen, men vinnerne her er faktisk også blant de billigste pastasausene. 

Interessant nok vant også vinneren av denne sunnhetstesten av pastasaus, fra Rema 1000, også vår siste smakstest av pastasaus (selv om karakteren der var ganske middelmådig).

Mange tynne pastasauser

Noen andre av de billigste pastasausene kommer langt dårligere ut i denne rangeringen, grunnet lavt innhold av tomat og mye vann. 

Det blir følgelig en tynn masse som da trenger tilsetning av fortykningsmiddel og/eller stivelse for konsistensens skyld. I mange av pastasausene er det en miks av hakkede tomater og tomatpurè.

Er det mye tomatpurè, vil det gi mer sukker, siden mesteparten av væsken fra tomatene er silt bort og en konsentrert purè er igjen.

Sjudoblet sukkermengde

Ifølge matvaretabellen er det ca sju ganger mer sukker i 100 g tomatpurè enn i 100 g tomater. Det er mellom 1,5 -3 g sukker per 100 gram tomat.

Vi snakker her om naturlig sukker fra karbohydratene som finnes i tomat. De fleste har også litt tilsatt sukker for å balansere syren i tomatene. Det er ikke mye som trengs for å oppnå det, men det skal nevnes at noen nok har tilsatt mer enn strengt tatt nødvendig.

Lite fett

Generelt er pastasausene fettfattige. De fleste inneholder litt solsikke-, oliven- eller rapsolje, gjerne veldig lite, men noen har rundt 5 % olje, mens èn skiller seg ut med hele 17 % olje.

Det sier seg da at kaloriinnholdet øker deretter, og opplevelsen av sausen blir nok ganske annerledes. 

Antioksidanten lykopen

Tomater er spesielt rike på antioksidanten lykopen som har vist seg å være spesielt viktig for menn for å forebygge prostataproblemer.

Det gjelder tomater i alle varianter, både rå og varmebehandlet, men lykopen blir faktisk mer tilgjengelig for opptak i kroppen når tomatene er varmebehandlet, slik de blir med en pastasaus. Litt fett sammen med tomatene bedrer også opptaket av denne antioksidanten.

Ha hermetiske tomater i hus

Det er ikke komplisert å lage din egen pastasaus hvis du har hermetiske tomater på lager. Tilsetter du litt løk, tørket basilikum og en skvett oliven- eller rapsolje så har du pastasaus og kan i tillegg styre saltmengden selv. Rimelig blir det også.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!