Test av nye frokostblandinger

Så bra er de nye frokostblandingene

Prøve noe nytt om morgenen? Vi har testet 15 nye frokostblandinger.

NY FROKOST: Det renner over av nye frokostblandinger. Vi har funnet de sunneste for deg. FOTO: Petter Berg

NY FROKOST: Det renner over av nye frokostblandinger. Vi har funnet de sunneste for deg. FOTO: Petter Berg

Publisert Oppdatert

Om testen:

Vi har valgt å teste nye frokostblandinger/müsli/granola som har dukket opp hittil i 2016. Vi har utelatt produkter rettet spesielt mot barn.

 

Vurderingen er gjort på grunnlag av innholds- og næringsdeklarasjonen. Flest poeng blir gitt til de med mest fiber, protein og umettet fett, og til de som har minst av sukker, energi, mettet fett og salt. Fiber og sukker teller dobbelt.

Produktene er kjøpt i ulike matvarebutikker i april 2016. Det er kun næringsinnholdet som er vurdert i denne testen, smak må du vurdere selv.

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Det er ikke alltid lett å velge blant alle frokostblandingene når du står i butikken. Hvordan smaker de, og er de sunne og fiberrike eller fulle av sukker?

En god frokost skal gi nok og god energi til å ta fatt på en ny dag. Da er det viktig at måltidet inneholder bra med fiber fra langsomme karbohydrater i kombinasjon med både protein og litt fett, gjerne fra nøtter og/eller frø. En frokostblanding kombineres jo for de fleste med vanlig melk, syrna melk eller yoghurt, eventuelt melkefrie alternativer.

Velg fiberrikt

Fiber er bra for fordøyelsen og en velfungerende tarmfunksjon. Mage og tarm får mer å jobbe med. Fiber reduserer blodsukkerstigningen etter måltidet og gjør at du holder deg mett lenger. Det er ikke bare er fra korn du får fiber, like viktig er grønnsaker, frukt, bær og belgfrukter.

Havre og bygg

Havre regnes som noe av det sunneste kornslaget vi kan spise. Havre inneholder bra med B-vitaminer og mineraler som jern og sink, men det som også får mye fokus er kostfibret betaglukan, som har vist seg å ha en kolesterolsenkende effekt.

Bygg inneholder også betaglukan. Så det er to kornslag det er smart å innlemme i det daglige kostholdet. De fleste produktene i denne testen inneholder havre som en av hovedingrediensene, mange også bygg. Sjekk innholdsfortegnelsen, det er mest av det som står oppført først, deretter kommer ingrediensene i synkende rekkefølge.

Varierende sukkerinnhold

Generelt tyder de nye produktene på at mange produsenter har fokus på å redusere tilsatt sukker. Sukker som må sies å ha vært den største ulempen med mange frokostblandinger på markedet.

Mange produsenter kommer nå med produkter som er uten tilsatt hvitt sukker, svært positivt, men de kan være søtet med for eksempel fruktjuice, honning og/eller tørket frukt. Dette gir gjerne en mer smakelig miks og de fleste av oss liker jo litt sødme.

Det kan likevel være greit å sjekke hvor mye juice, honning eller tørket frukt som er tilsatt ved å se på deklareringen av sukkerarter. Jo høyere den verdien er, desto mer sukker fra en eller annen kilde finnes i produktet.

Tørket frukt, som i seg selv inneholder mye sukker, kan være ekstra søtet med sukker i tillegg.

Et smakelig måltid

Tilsetter du litt oppskåret frisk frukt eller bær til frokostblandingen fungerer det som naturlig søtning, og måltidet ditt ser med en gang mer innbydende ut i tillegg til at du får litt mer fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter.

For mer proteiner er det et tips å tilsette 1-2 ss cottage cheese. Et slikt lite måltid egner seg også godt som et mellommåltid eller kvelds.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning