ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

om testen:

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram vare. Det ble gitt flest poeng for mest fisk og protein, og for minst karbohydrater og salt. Andelen fisk teller dobbelt.

 

Produktene er kjøpt i ulike dagligvarebutikker i august 2016. Å spise fiskeprodukt er bra, og når et produkt får terningkast to betyr det først og fremst at det er et mindre bra valg hvis du ønsker mest mulig fisk i måltidet ditt.

Vi har ikke testet smak, det blir opp til deg å utforske. Produktene er vurdert på en skala fra 1-6, der 6 er best. Karakterene reflekterer kvalitet ut fra våre kriterier innenfor den aktuelle produktgruppen.

Det viktigste med fiskeburgeren er at den består av mye fisk. I fiskeburgerne vi kjøpte varierte mengden fisk fra 56 til 92 % fisk, altså stor forskjell, men generelt inneholder de fleste nå bra med fisk.

Jo mer fisk, desto mer protein og gode vitaminer og mineraler får du i deg. Vi har i denne testen tatt med alt av fiskeburgere, uavhengig av fiskeslag.

Er det fiskeburger med mye laks eller ørret vil det naturlig gi et høyere fettinnhold, spesielt omega-3, enn i fiskeburgere med mager fisk. Alle fiskeburgerne er glutenfrie.

Produktnavnet kan villede

Gjennomgående i fiskeburgerne er at det er mer av andre fiskeslag enn det som oppgis tilknyttet produktnavnet.

Når det for eksempel står fiskeburgere med torsk og sei, betyr det at fiskeburgerne inneholder det, men ikke nødvendigvis mest av det. Vi fant at fisken det som regel brukes mest av er kvitlaks, også kalt vassild.

Det er en bra matfisk med spesielt gode, bindende egenskaper i fiskematprodukter. Mange er ikke kjent med denne fisken og navnet hjelper nok ikke akkurat på heller. Det gjør ikke produktene dårligere, men kan oppleves litt misvisende.

Kvitlaks er dessuten billig, som også forklarer hvorfor den er populær blant fiskematprodusentene.

Hyse er også mye brukt, og er også en fisk som egner seg godt til fiskematprodukter.

Vitaminer og jod

Fisk gir måltidet fullverdig protein og viktige vitaminer og mineraler som Vitamin B12, selen og jod, og omega-3-fettsyrer og vitamin D hvis fiskeburgeren er laget av laks eller ørret.

De hvite og magre fiskeslagene inneholder generelt mye mer jod enn fete fiskeslag som laks.

I en nylig rapport fra Ernæringsrådet kom det fram at mange i Norge får i seg for lite jod, et mineral som er avgjørende for en normal stoffskiftefunksjon. Blant annet viste det seg at mange gravide hadde for lavt inntak, og det kan være uheldig for fosterutviklingen. Foruten fisk og sjømat, er meieriprodukter den andre største kilden vår til jod.

Hjelp til fiskespising

Vi er anbefalt å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, mange gjør ikke det. Fiskeburgere kan da være en enkel og fin måte å komme nærmere det målet på. Bruk gjerne fiskeburger til lunsj eller i matpakken, og den trenger vel heller ikke alltid plasseres mellom to burgerbrød?

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!