Rundstykker passer til så mangt, og kan være en grei variasjon til brødskivene i hverdagen. Det er vel deilig å starte helgen med nystekte rundstykker til frokost, det gir en egen følelse med lukten av nybakt i huset.

Da er det enkelt og greit å ha gode alternativer på lur i fryseren som kan stekes mens man er på badet eller lager til frokostbordet. Er de grove rundstykkene du kjøper i frysedisken så grove som de gir inntrykk av ved første øyekast? Vi hjelper deg med å ta det riktige valget.

Vi har valgt å sjekke hvilke som er sunnest av de grove eller ekstra grove, altså de som dekker minimum halvparten av kakediagrammet på grovhetsskalaen.

For å kalles grove må andelen fullkorn være på mellom 50 og 75 %. De ekstra grove ligger mellom 75 og 100 %.

Testvinneren

Testvinneren scorer jevnt høyt på alle kriteriene.

Ekstra grove briks fra French Bakery/Rema1000 får testens eneste sekser, selv om to andre følger rett etter med fem prikker på terningen.

Vita Hjertego' Ekstra grove fra Mills får en femmer, og kunne ha klatret helt til topps om det ikke hadde vært for én ting.

Superbriks fra French Bakery/ICA Norge er så å si identisk med testvinneren fra samme produsent, men scorer vesentlig dårligere på ett punkt.

"Klassikeren" Grove rundstykker fra Hatting, får terningkast 4.

Er det grovt?

Mange tenker at når et brød/rundstykke er mørkt på farge, er det også grovt. Det stemmer slettes ikke alltid. Bakst kan tilsettes malt eller sirup som gir en mørkere farge, men da også mer smak og lengre holdbarhet.

Brødmat med mye kostfiber gir mage og tarm mer å jobbe med, det senker blodsukkerstigningen i måltidet og gir mer metthet.

Så se på andel fullkorn, mengde fiber og hvilke hovedingredienser rundstykket består av når du er på jakt etter et sunt valg i butikken.

Sjekk saltinnholdet

Noe vi gjerne ikke tenker så mye over når det gjelder brødvarer er hvor mye salt de inneholder. Generelt anbefales vi å redusere saltinntaket. Siden brødvarer er en stor del av kostholdet for mange, kan vi tenke at alle monner drar, også det å velge brødvarer med lite salt. Saltmengde står enten oppgitt som natrium eller salt. Står det 0,4 gram natrium tilsvarer det 1 gram salt, og voksne rådes til et maks saltinntak på 5 gram per dag.

Slik testet vi

De fleste produktene som er med i denne testen inneholder en del solsikkekjerner, noen også linfrø og sesamfrø. Kjerner og frø tilfører fett, i hovedsak det sunne, umettede fettet. Det vil også øke mengden protein og fiber. I noen rundstykker er det brukt oljer, og en av variantene inneholdt palmefett, som verken er bra for kroppen eller av miljøhensyn.

I testen har vi gitt flest poeng til produktene med mest protein, mest kostfiber og høyest grovhetsprosent, og også flest poeng for minste energimengde, færrest karbohydrater, minst mettet fett og minst natrium (salt). Poengene er deretter summert, og produktene har fått terningkast og er rangert ut fra totalpoeng.

Utvalget har blitt gjort på grunnlag av merking av grovhetsgrad, minimum 50 % grovt. Produktene er kjøpt hos Rema 1000, Rimi, Meny og Ica.

Vi presiserer at dette ikke er en smakstest, men en test av næringsinnhold.

Les også:

Syv yoghurter får karakter seks

Den billigste frokostblandinga er nesten best i test

Billig-is er testvinneren

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!