Det er fortsatt sommer og nordmenn elsker grillen sin. Potetsalat hører med og vi har sjekket næringsinnhold i ni forskjellige produkter.

Vi har ikke smakstestet produktene, men vurdert kalori-, protein- og karbohydratinnhold. Vi vurderte også fettmengde og mengde poteter.

Totalt sett gir det oss et bilde av hvilke produkter som er de sunneste.

Best i test

Ingen av potetsalatene får terningkast seks, men fire salater får nest beste karakter.

Testvinner er Delish Potetsalat, med minst kalorier og fett.

Identisk, bare litt dyrere, er Matmesteren potetsalat.

Potetsalaten som kom aller dårligst ut i testen er Denja Creme Fraiche potetsalat.

Stort utvalg

Det finnes mange potetsalater etter hvert, og de har ganske mye til felles. Poteter er hovedingrediensen, tett fulgt av olje eller majones som binder dem sammen. De er krydret på ulikt vis og tilsatt rømme, crèmefraîche eller urter som gjør at smaken varierer.

Rent næringsmessig er det faktisk nokså lite som skiller potetsalatene, og vi fant ingen som kun var vendt i olje og eddik for eksempel.

Stivelse i poteter

Det er kalorier å spare ved å lese grundig på emballasjen. Husk også at kalde, kokte poteter har lavere GI og færre tilgjengelige karbohydrater enn varme, kokte poteter - dette skyldes den resistente stivelsen som dannes under avkjøling.

Vi rangerer potetsalatene ut fra det rent ernæringsmessige: Mye poteter, protein og karbohydrater trekker opp (det er jo tross alt en potetsalat det gjelder), mens mye kalorier og fett trekker ned.

Smaken er det ikke tatt hensyn til - den vurderingen får du stå for selv!

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

Den billigste frokostblandingen er nesten best i test

Vanvittig med kalorier i den feteste dressingen

Soleklar testvinner blant fiskekaker

Billig-is er testvinneren

Forum: - Hva spiser dere som alternativ til brød?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!