Yoghurtiskrem ses ofte på som et sunnere alternativ til vanlig fløteiskrem. Vi har tatt en nærmere titt på næringsinnholdet i det etter hvert rikholdige utvalget som finnes i butikken. For selv innen yoghurtis kan det være smart å gjøre et bevisst valg!

Best i test

Det var en klar vinner denne gangen - Dream Ekte Vanilje fra Diplom-Is. Den hadde full score på fire av fem testkriterier.

Hvis kaloriene er det som teller mest for deg, er dette klart vinneren. Super sammen med frukt og bær, og til banansplitt! Hvis du ønsker deg en mer spennende smak på yoghurtisen, blir det fort kalorier av det.

Den eneste som kom i nærheten var Please Vanilje-Jordbær fra Hennig-Olsen, fjerde beste yoghurtis vurdert ut fra både kalorier, protein og fett, og tredje best på karbohydrater.

Sjekk ingrediensene

Som fløteis, inneholder flere av yoghurtiskremene fløte i større eller mindre mengder. Noen inneholder smaksingredienser (kakebiter, sjokobiter, toffeerippel, fudgebiter, karamellsaus og kakedeig for å nevne noe) som i seg selv er kaloririke.

Yoghurtis er gjerne magrere enn fløteiskrem, men for å smake godt er de ofte tilsatt ekstra mye sukker. Dermed er yoghurtisene et godt valg for de som teller kalorier, men et mindre godt valg for de som teller karbohydrater.

Heldigvis finnes det nok av iskrem og yoghurtiskrem å velge mellom, så du finner nok en som er rett for deg - både smaksmessig og ut fra helseønsker. Vi har listet opp de tre første ingrediensene på ingredienslisten i hver yoghurtiskrem. Dette er de råstoffene det er mest av i isen.

Server med frukt og bær

Yoghurtiskrem er et litt mer fettfattig alternativ til dessert enn hva en fløteis er.

Yoghurtisen inneholder melk, og dermed viktig protein og kalsium. Men flere av iskremene er tilsatt kokosolje i tillegg til fettet som finnes i melken. Begge deler er mettet fett, og det er den typen fett som ikke er sunt for hjertet.

Server derfor yoghurtisen sammen med sommerens friske frukter og bær, og pynt gjerne med friske urter eller lavendelblomster, så gjør du deg selv en tjeneste!

Hva betyr terningkastene?

Yoghurtisene har fått terningkast mellom 1 og 6, der 6 er et svært godt valg innen yoghurtiskrem mens 1 er et svært dårlig valg innen yoghurtiskrem.

Når det er sagt, er det ingen av de yoghurtiskremene vi har testet, som er sunnere enn bær- eller fruktdessert alene, for eksempel.

Hver av de 10 iskremene er gitt poeng mellom 1 og 10 for innhold av kalorier (1 for mest, 10 for minst), proteiner (10 for mest, 1 for minst), karbohydrater (1 for mest, 10 for minst), fett (1 for mest, 10 for minst) og andel yoghurt (10 for mest, 1 for minst) per 100 g. Summen for ett produkt kan da maksimalt bli 50 poeng. Produktene i testen varierte mellom 22 og 47 poeng, og dette er gjort om til terningkast.

Smaken er ikke vurdert - dette er en ren ernæringsvurdering ut fra det som oppgis på emballasjen. Produktene er kjøpt inn onsdag 30.5.2012 ved besøk på Rema 1000 Arnebråtveien, Coop Mega på Hoff, Meny på Røa og majorstua, og Centra på Majorstua. Vi kjøpte inn alle smaksvariantene vi fant av yoghurtis, men klarte ikke å skaffe Dream Lakris og Dream Mint. Vi kjøpte heller ikke inn et lite beger med Dream Brownies og karamell da den var ernæringsmessig identisk med sin storebror på 800 ml.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

De sunneste iskremene er lagd av fløte

Billig-is har færrest kalorier

Troika er den "sunneste" sjokoladen.

En sjokolademelk får terningkast seks

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!