Et lite yoghurtbeger kan være så mangt: Frisk frokost over kornblandingen, sunt mellommåltid før trening eller deilig dessert etter middagen. Har du tenkt over at en yoghurt ikke bare er en yoghurt i så måte?

Sprikende resultater

Vi har sammenlignet næringsinnholdet i 14 ulike typer yoghurt som er til salgs i vanlige, norske butikker. Resultatet spriker.

Hele tre yoghurter får terningkast én, mens fem stykker får terningkast seks.

Testvinneren er Danone Activia 0% fett 0% tilsatt sukker. Den inneholder lite kalorier og har testens høyeste innhold av protein.

Yoplait Dobbel 0% får også terningkast seks, den har lavest innhold av kalorier og minst sukker av alle i testen.

Tine Mild og lett (blåbær) får også seks. Den er fri for kunstig søtstoff og har et bra innhold av protein og fett.

Yoplait Naturlig lett (blåbær) har et nokså lavt innhold av kalorier. Greit med protein, ikke altfor mye sukker og minimalt med fett.

Yoplait Naturlig lett 0,1% (4 smaker) inneholder bitte litt mindre sukker og kalorier enn smaksvarianten med blåbær.

Stor variasjon i sukkermengde

- Mange mener at yoghurt ikke er bra å spise, fordi det er så mye sukker i yoghurten. Spesielt dårlig rykte har barneyoghurtene fått, ifølge Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient.

Men hvis du ser nærmere på yoghurtsortene, ser du at variasjonen er stor når det gjelder mengde tilsatt sukker - altså det vi kaller hvitt sukker til vanlig.

- Det er mengden tilsatt sukker som myndighetene ønsker at vi kutter ned på, sier Arsky.

Tilsatt sukker

Noen yoghurter er tilsatt masse sukker - i testen er dette gjerne dessertyoghurtene.

- Bruk derfor disse yoghurtene nettopp til dette: Som dessert en gang eller to i uken. Andre er tilsatt kunstig søtstoff, dette gjelder spesielt de magreste og mest kalorifattige variantene. Disse er fine hverdagsvarianter til alle over tre års alder. Barneyoghurtene passer for alle barn og inneholder ikke mer sukker enn vanlig yoghurt, faktisk inneholder de ofte mindre sukker. Det er mye viktigere å styre barnas sukkerinntak fra brus, saft, boller og kaker enn det er å kutte ned på yoghurten, sier Gunn Helene Arsky.

Atter andre yoghurter inneholder ikke tilsatt sukker, kun det som naturlig er i melken og bærene eller frukten.

- Du vil med andre ord ikke finne en yoghurt uten noe som helst sukker. Det er der naturlig, og godt smaker det også, mener ernæringsfysiologen.

Sunt i beger

Yoghurt er flott for folk i alle aldre, fordi den inneholder:

- Førsteklasses protein til muskler, hår og hormoner

- Kalsium som bygger skjelett og tenner

- B-vitaminer som trengs for energiomsetningen

- Melkesyrebakterier som holder magen i sving

Mer protein i magre yoghurter

Magre yoghurter inneholder ofte litt mer protein og kalsium enn helfete og veldig søte varianter.

- Disse passer for deg som trener, for deg som vil ta vare på skjelettet og for barn i alle aldre, mener Arsky.

Alle yoghurter er syrnet med spesielle melkesyrebakterier som omgjør sukkeret i melken til syre, og tykner produktet. Disse bakteriene er bra for magen, men slår seg ikke ned i tarmen.

- Velger du yoghurter som er syrnet med ekstra helsegunstige melkesyrebakterier, slik som Biola og Activia, får du bakterier som garantert slår seg ned og dytter vekk sykdomsfremkallende bakterier. Dermed stimulerer du ikke bare fordøyelsen lokalt, du styrker faktisk immunforsvaret i hele kroppen, ifølge Gunn Helene Arsky.

Slik testet vi

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius har gått gjennom næringsinnholdet i 14 yoghurter.

- Yoghurt er en fin kilde til protein, kalsium og en rekke vitaminer og mineraler. Så lenge du går for en type som ikke inneholder altfor mye fett og sukker, kan du derfor trygt unne deg en yoghurt om dagen, mener Borchsenius.

I noen yoghurttyper er det tilsatt melkesyrebakterier som skal ha en positiv innvirkning på fordøyelsen og helsen generelt. Har du problemer med magen, kan det være verdt å prøve en av disse.

- I denne testen har vi vurdert næringsinnholdet i yoghurter tilsatt bær. Vi har sett på yoghurtenes innhold av kalorier, protein, sukker, fett og kalsium. Mye kalorier, mettet fett og sukker har trukket ned, mens mye protein, umettet fett og kalsium har trukket opp. Det er lite som tilsier at kunstig sukker er farlig, men fordi mange er skeptiske til kunstig sukker, har vi gitt et minuspoeng for dette. Yoghurt som inneholder gunstige melkesyrebakterier har fått et plusspoeng, opplyser Borchsenius.

Produktene er rangert i forhold til hverandre.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Så lenge må du trene for å forbrenne favorittsjokoladen

Vi har testet kakemikser - blåbærmuffins er sunnest

Test av sjokolademelk som restitusjonsdrikk

Se hvilken frokostblanding som får terningkast seks

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!