Testeren: Gunn Helene Arsky

Gunn Helene Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand.scient. fra Universitetet i Oslo.

Arsky har utgitt flere bøker om helse og ernæring og er ernæringsekspert i bladet Bedre Helse.

Hun har vært tillitsvalgt i Norges diabetesforbund og var leder for Norsk Selskap for Ernæring i flere år, før hun nå sitter i Fondsstyret deres.

Hun har undervist ved Universitetet i Oslo, Idrettshøyskolen og Atlantis Medisinske Høyskole i en årrekke. I tillegg har hun vært vektrådgiver i flere nettvektklubber.

Hva betyr karakterene?

Chipsene har fått karakterer mellom 1 og 6, der 6 er et svært godt kjøp innen chips, mens 1 er et svært dårlig kjøp innen chips.

En høy score betyr likevel ikke at chips er sunnere enn frukt, grønt, nøtter uten salt osv!

Chips er dessverre et usunt valg uansett.

Karakterene er i hovedsak gitt på bakgrunn av kalorier per 100 g (under 460 er bra, over 520 er dårlig), mengde fett per 100 g (under 26 g er bra, over 31 g er dårlig), innhold av sukker (ja er dårlig og inkluderer sukker, druesukker og melkesukker) og type fettkilde (umettede oljer er bra, mettede eller "fordekte" (kun oppgitt som vegetabilsk olje) er dårlig).

Få tilsetningsstoffer er et pluss.

Smaken er ikke vurdert - dette er en ren næringsvurdering ut fra det som oppgis på emballasjen.

Produktene er kjøpt inn lørdag 4.12.2010 ved besøk på Meny Bekkestua, Coop Mega Bekkestua, Rema 1000 Bekkestua og ICA Supermarked Huseby.

Vi ble overveldet da vi tok en tur ut for å kjøpe chips. For på svært kort tid fikk vi tak i hele 69 ulike chipsposer - kun ved å holde oss til potetgull og tortillachips. Noe sier oss at det finnes for mye saltsnacks der ute, for dette er ikke sunt for oss, uansett.

Del

Best ut i testen kommer Kettle Chips Sea Salt og Kims French Fries Salt. Begge får 6! Dette betyr ikke at dette er sunn føde, men sammenlignet med de øvrige 67 er dette bra saker.

Den eneste 1-eren i testen går til Pringles Paprika. Det er testens dårligste chips, full av fett, sukker og tilsetningsstoffer. Velg noe annet, lyder dommen.

Saltsnacksens plass i kosten

For mange av oss er saltsnacks blitt en dagligdags sak, noe vi lett får tak i, for en rimelig penge, og som det ikke er spesielt høytid eller fest ved. Men det burde det kanskje vært, for disse produktene er ingen innertier rent helsemessig. De inneholder mye fett og salt og stivelse, men lite fiber, vitaminer og mineraler.

Hadde vi klart oss med bare en liten neve en gang i blant, ville saltsnacksen ikke ha spilt noen rolle. Men fordi mange av oss spiser slikt flere ganger i uken, er det på sin plass å studere disse godbitene nærmere.

Poteter, mais - og litt ris

De aller fleste chipsene i testen er laget av potet - enten skivede poteter, eller også av potetmel og potetpulver. Vi har også inkludert maischipsene i chipshyllen. Vi har tatt med en chips av ris også. Denne fikk være med fordi den tydelig er et erstatningsprodukt for vanlig potetchips.

Og for å få en god bredde i testen, må de angivelig sunnere produktene også få være med. Vi har holdt popkorn, pretzels, saltstenger, baconsvor og alle slags nøtteblandinger utenfor.

Potetene beskrives i malende ordelag som norske, naturlige og rett fra jorden til bordet ditt - via en dypp oppi frityrgryta, da. Og i gryta er det for de aller flestes del solsikkeolje, og for noen peanøttolje. Kun et fåtall er fritert i noe annet, for eksempel palmeolje eller annen vegetabilsk olje.

Samtidig gjør alle de som bruker solsikkeolje et stort nummer ut av dette - produktet blir så mye sunnere! Og ja, det stemmer, du får i deg mindre mettet fett dersom oljen er av solsikke, men du får nøyaktig like mange kalorier.

Det er kanskje fristende å tenke at siden oljen er så sunn, så er chipsen også det? Dessverre - det stemmer nok ikke!

Salt nok

Salte chips har det til felles at enten de heter sourcream, barbecue, salt, lett saltet, havsalt, paprika eller cheddar - så er salt den viktigste ingrediensen etter poteter og olje.

Saltinnholdet ligger på rundt 2-3 prosent for de fleste av produktene, med andre ord nokså høyt.

Mye salt i kosten er ikke smart for hjertet og blodtrykket, fordi det binder vann.

MSG

I testen har vi ført opp hva slags tilsetningsstoffer som brukes i produktene.

Svært mange steder der det står "smaksforsterker" er det brukt MSG - monosodiumglutamat, en omdiskutert kjemisk forbindelse.

Om du vil unngå MSG, bør du finlese ingredienslisten!

Porsjonsstørrelse

Omtrent alle chipsene er merket med GDA - en merkeordning som gir deg et inntrykk av hvor mange kalorier du får fra produktet.

Men obs obs! Disse angivelsene er beregnet ut fra hva produsentene mener er en porsjon. I de fleste tilfellene har de lagt seg på 25 gram - en liten håndfull.

Dette er nok mindre enn de fleste greier å holde seg til, så bare husk det før du lar deg blende av at potetchipsen inneholder mindre kalorier enn en slankebar.

Næringsinnhold og ingredienser

Det er slående hvor like de ulike chipsene faktisk er - selv de med mindre fett er ganske så kaloririke.

Dermed er det ikke så kjempemye som skiller dem på næringsinnholdet, vi snakker altså små forskjeller. Men om du er interessert i kalorier, så ser du at ringer og skruer jevnt over er mindre kaloririkt enn vanlig potetchips.

På samme måte kan du finne ut hvilket produkt som inneholder minst og mest karbohydrat, fett og protein. Mens de fleste chipsene er tilsatt tilsetningsstoffer, finnes det noen unntak - faktisk også i den rimelige klassen. Velg produkter med få slike stoffer dersom du ønsker en renere snacks.

Vi har også oppgitt de tre første ingrediensene i produktet. Dette er de ingrediensene det er mest av. Som regel er også frityroljen da nevnt, men vi tok med det som eget punkt for sikkerhets skyld. Vi har også tatt med hvorvidt produktet inneholder sukker eller ei - og det er sjelden ei, for å si det sånn.

LES OGSÅ:

Disse leverposteiene er sunnest

Test av riskrem og yoghurt

Stor test av lettbrus

Les hele saken

Noen av produktene vi i Klikk.no tester kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!