Testeren: Gunn Helene Arsky

Gunn Helene Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand.scient. fra Universitetet i Oslo.

Arsky har utgitt flere bøker om helse og ernæring og er ernæringsekspert i bladet Bedre Helse.

Hun har vært tillitsvalgt i Norges diabetesforbund og var leder for Norsk Selskap for Ernæring i flere år, før hun nå sitter i Fondsstyret deres.

Hun har undervist ved Universitetet i Oslo, Idrettshøyskolen og Atlantis Medisinske Høyskole i en årrekke. I tillegg har hun vært vektrådgiver i flere nettvektklubber.

Hva betyr karakterene?

Sur- og rødkålene har fått karakterer mellom 1 og 6, der 6 er et svært godt kjøp innen sur- og rødkål, mens 1 er et svært dårlig kjøp innen sur- og rødkål.

En lav score betyr dermed ikke at desserter og godteri er sunnere enn sur- og rødkål! Sur- og rødkål er et sunt valg uansett.

Karakterene er i hovedsak gitt på bakgrunn av kalorier per 100 g (under 40 er bra, over 70 er dårlig), mengde karbohydrat per 100 g (under 9 g er bra, over 12 g er dårlig) og mengde fett per 100 g (under 0,2 g er bra, over 0,4 g er dårlig). Få tilsetningsstoffer er et pluss.

Smaken er ikke vurdert - dette er en ren næringsvurdering ut fra det som oppgis på emballasjen.

Produktene er kjøpt inn lørdag 4.12.2010 ved besøk på Meny Bekkestua, Coop Mega Bekkestua, Rema 1000 Bekkestua og ICA Supermarked Huseby.

Det blir liksom ikke jul uten, er det mange som mener. Vi har testet rødkål og surkål med hensyn på næringsinnhold. Det er minimale forskjeller ute og går - og felles for dem alle er at det er sunt!

Testvinneren Gardner Surkål har lavest kaloriinnhold og minner mest om ren hodekål i næringsinnholdet. Terningkast 6.

Tre andre surkål-produkter får 5 av 6 på vår skala. Disse er:

Ingen av rødkålene får bedre enn 4. De tre beste rødkålene er

Kålens plass i kosten

I tidligere tider var vi noen skikkelige racere på å spise kål i Norge, men så er ikke tilfellet lenger. Kanskje er det fordi kål anses som så billig og trivielt at den byttes ut med dyrere, mer eksotiske grønnsaker?

Del

Det er i så fall synd, for kålen er full av helsebringende stoffer som du gjør smart i å få mad deg. I tillegg til å inneholde masse kostfiber - som er bra for tarmene, fordøyelsen, immunforsvaret og kolesterolnivået, inneholder kålen også svovelstoffer.

Du kjenner dem på lukten, og disse virker både blodfortynnende, foryngende og kreftforebyggende. I rødkål er det i tillegg spennende fargestoffer som også virker som antioksidanter.

Sunn produksjonsprosess

Kål kan utmerket godt spises rå, men det er også lang tradisjon for å legge finsnittet kål i en lake av vann, sukker, eddik og ymse krydder. På denne måten blir kålen gjæret - slik som sauerkraut i Tyskland.

Litt avhengig av fremgangsmåten så er selve produksjonsprosessen også et sunnhetselement. Naturlig gjæring med melkesyrebakteriene som finnes på kålen gir en surkål som er ekstra gunstig for tarmfloraen vår.

De færreste sur- og rødkåler produseres imidlertid slik.

Næringsinnhold og ingredienser

Det er slående hvor like de ulike kålproduktene faktisk er. Kun én surkål inneholder noe annet enn sukker som tredjeingrediens, mens alle inneholder kål og vann som de to viktigste ingrediensene.

Dermed er det ikke så kjempemye som skiller dem på næringsinnholdet, vi snakker altså små forskjeller. Men om du er interessert i kalorier, så ser du at surkål jevnt over er mindre kaloririkt enn rødkål.

På samme måte kan du finne ut hvilket produkt som inneholder minst og mest karbohydrat, fett og protein.

Samtlige sur- og rødkåler er tilsatt tilsetningsstoffer som skal gjøre at de har god smak og syrlighet, at de holder seg lenge etc. Velg produkter med få slike stoffer dersom du ønsker en mer hjemmelaget, ren kål.

OBS - de kålene som i testen heter «hjemmelaget», inneholder faktisk flest tilsetningsstoffer.

Vi har også oppgitt de tre første ingrediensene i produktet. Dette er de ingrediensene det er mest av.

Smart tilbehør gjennom året

Surkål og rødkål er noe som bestemt ikke bare bør serveres i desember. Bruk de ulike oppskriftene som står på baksiden av pakkene, og server gjerne syrlig kål til grillmaten neste sommer!

LES OGSÅ:

Her er de sunneste julepølsene

Test av puddinger og kaker til jul

Så feit er julemiddagen

Test av riskrem og yoghurt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!