Slik testet vi

Vi delte ostene inn i tre kategorier - vanlige hvitoster, lette hvitoster og spesielle hvitoster.

De viktigste faktorene i vurderingen er fettinnhold og proteininnhold i kombinasjon, der et lavt fettinnhold og et høyt proteininnhold er bra. I tillegg har vi sett på innholdet av kalsium og vitamin B12.

Ost er en glimrende kalsiumkilde, spesielt for de som ikke drikker mye melk.

B12 er et vitamin som er viktig med tanke på normal celledeling og blodcelleproduksjon, og det er bare animalske matvarer som inneholder det. Vegetarianere som inkluderer ost i kosten, bør derfor velge oster med mye B12.

Innholdet av ulike tilsetningsstoffer og andre spesielle egenskaper ved ostene er også tatt hensyn til.

Smaken på ostene har vi derimot ikke testet - det er opp til deg å være dommer der. Men det er jo greit å vite for deg som sverger til vanlig hvitost, at de magre sortene smaker utmerket når du er vant til det. Det er en vanesak, på samme måte som de færreste liker å drikke helmelk lenger.

Priser er oppgitt i kilopris, og næringsstoffer pr. 100 gram

De spesielle ostene inkluderer vellagrede oster, oster med spesiell fettsyresammensetning, oster tilsatt vitamin D og oster produsert med en løpe som gjør osten egnet for muslimer.

Ost er en verdifull kilde til en masse nyttige stoffer som kroppen vår trenger, for eksempel protein av beste kvalitet, B-vitaminene riboflavin og B12 samt kalsium, som er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt.

Samtidig er ost en betydelig kilde til mettet fett, den typen fett som øker kolesterolet.

Se testen av lette oster her og testen av fete oster her .

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!