ERNÆRINGSFYSIOLOG: Iren Vagstad Ellingsen.=

Testeren: Iren Vagstad Ellingsen

Iren Vagstad Ellingsen har bachelor i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole 2010, og jobber som ernæringsveileder ved Heiaklinikken i Lier.

Foruten ernæringstester for Klikk.no, driver hun individuell veiledning og jobber med for kost- og livsstilsendring bl.a. for for skoler, barnehager og kantinebedrifter.

Hvorfor velge ekstra grovt?

For at et brød skal komme i denne kategorien må det inneholde mellom 75 og 100 % sammalt mel og hele korn.

Det medfører flere næringsstoffer og spesielt mer fiber enn hva et finere brød inneholder. Dermed sikrer vi kroppen flere vitaminer, mineraler og fiber. Brødene som inneholder mer fett fra frø eller kjerner øker energiinnholdet, men det er her som regel snakk om sunt, umettet fett som er nyttig for kroppen. Er det tilsatt utenom frø og kjerner, ser de fleste ut til å bruke rapsolje.

De ekstra grove brødene inneholder altså generelt mer fiber enn de mindre grove variantene.

Fiber holder deg mett lenger, gir et mer stabilt blodsukker, kan bidra til å senke kolesterolnivået, og til at mage og tarm fungerer bedre.

I denne testen tar vi en nærmere titt på de ekstra grove brødene, de groveste du får kjøpt, som dekker alle fire delene i kakediagrammet på brødskalaen.

En ting er i hvert fall sikkert; utvalget av de groveste brødvariantene har blitt vesentlig større de siste årene.

Testvinnerne

Av alle de 31 brødene i denne sunnhetstesten er det to brød som begge får terningkast 6:

Ingers SuperRug scorer høyt på det meste.

Ingers Fiberbrød har middels energiinnhold.

Begge brødene er fra samme leverandør og fås kjøpt hos både Kiwi og Meny.

 

Butikkoversikten:

Kiwi har sju brød med i testen, og av disse får to brød terningkast seks (testens eneste) og ett får terningkast fem.

Terningkast seks:

Ingers Fiberbrød (Kiwi/Bakers AS)

Ingers SuperRug (Kiwi/Bakers AS)

Terningkast fem:

100% Grovt (Kiwi/Bakehuset)

 

Coop har sju brød i testen, og hele fem av disse får terningkast fem:

Fiber & Frø (Coop/Goman Bakeriet AS)

Grovt Byggbrød (Coop/Goman Bakeriet AS)

Coop Sportsbrød Northug (Coop/Goman Bakeriet AS)

Havrebrød (Coop/Goman Bakeriet AS)

RugGo (Coop/Goman Bakeriet AS)

 

Rema 1000 har også sju brød i testen. To av disse får terningkast fem:

Grovt & Godt Grovbrød (Rema 1000/Mesterbakeren AS)

Ekstra grov rustikk (Rema 1000/Mesterbakeren AS)

 

Ti brød fra Meny er med i testen, og foruten testvinnerne Ingers SuperRug og Ingers Fiberbrød, får ett brød får terningkast fem:

Fiberaktiv Ekstra Grovt Brød (Meny/United Bakeries)

 

Rimi har tre brød i testen og ICA har to brød, men ingen av disse når opp til terningkast fem eller seks.

Nyttig brødskala

Brødskalaen viser hvor mange prosent hele korn, sammalt mel og kli det er i brødet. Merkeordningen inkluderer ikke innholdet av frø, nøtter eller andre ingredienser som har invirkning på brødets næringsinnhold. Grovhetsmerkingen er blant annet å finne på et utvalg av brødposer og melblandinger. Brød regnes for grovt når minst 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel, hele korn eller kli.

Brødskalaen er delt inn i fire kategorier:

Fint brød: 0-25% sammalt mel eller hele korn

Halvgrovt brød: 25-50% sammalt mel eller hele korn

Grovt brød: 50-75% sammalt mel eller hele korn

Ekstra grovt brød: 75-100% sammalt mel eller hele korn

Kilde: Opplysningskontoret for brød og korn

Sjekk også grovhetsprosenten

Det er fint å bruke grovhetsskalaen, men ta også en titt på grovhetsprosenten i brødet. Ofte skrevet med liten skrift på baksiden av brødposen. Grovhetsprosenten forteller deg hvor stor andel grovt mel og hele korn det er i brødet. I en del tilfeller passer produsenten på å komme seg akkurat over grensen for hva som kan kalles ekstra grovt eller grovt. I denne testen av de ekstra grove var positivt mange på 100 % grovhet, men det var også noen som så vidt kom seg inn i denne kategorien.

Salt

Siden vi generelt spiser mye brød her i landet, kan saltinnholdet i brødet få en god del å si for den totale mengden salt du får i deg i løpet av en dag. Mange brødskiver og pålegg som også har salt, drar fort i vei på den totale mengden.

Så spiser du mye brødmat, sjekk saltinnholdet i favorittbrødet ditt.

Grovt mel og kornslag som bygg, rug og havre (ingen bakeevne)har generelt dårligere bakeevne enn brød med mer siktet mel, og spesielt fra hvete. For å bedre bakeevnen og gjøre brødene luftigere og mindre kompakte enn de ellers ville blitt, tilsettes gjerne ekstra gluten. Dette trenger ikke være et problem annet enn hvis du er følsom for akkurat det.

Er du aktiv og trener mye, vil du ofte kunne både trenge og tåle mer karbohydrater fra brødmat enn om du ønsker å passe vekta og eventuelt er mer følsom for hvordan brødmaten påvirker blodsukkeret ditt. Det hele kommer jo også an på hva du velger som pålegg.

Slik ble testen utført

De ekstra grove brødene ble rangert ut fra verdiene i næringsdeklarasjonen, og vurdert per 100 gram. Det ble gitt flest poeng for mest protein, minst karbohydrater, minst energi, mest kostfiber, minst salt og høyest grovhetsprosent. Produktene er kjøpt i ulike matvarebutikker i desember 2014. Dette er en rangering av de sunneste, grove brødene og det finnes mange gode valg selv med ulike terningkast. Det er kun næringsinnholdet som er vurdert i denne testen, så smaken er det opp til deg å vurdere.

Videre har vi delt testen inn slik at du enkelt kan finne ut hvor brødet kan kjøpes. Butikkene brødene er kjøpt inn hos er Rema 1000, Rimi, Kiwi, ICA, Meny og Coop.

Ernæringsveileder Iren Vagstad Ellingsen står for vurderingene av alle brødene i testen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!