Å spise en liten neve med usaltede nøtter hver dag er sunt, men noen ganger kan vi fyse på litt saltsmak i tillegg.

Hva er da de beste valgene blant saltede nøtteblandinger? Noen bør du faktisk styre unna på grunn av både salt og sukker.

I tillegg til denne testen av saltede nøtteblandinger har vi også testet nøtteblandinger uten salt.

 

Nøtter med salt

Som mange nå er klar over, er det ikke lurt å få i seg for mye salt siden det medvirker til økt blodtrykk, så velg helst de nøtteblandingene som er moderat saltet.

Blant nøttene med tilsatt salt, var det to som fikk terningkast fem:

Royal Mix

Spesial macadamia, mandler, cashew & peanøtter

 

Sjekk salt- og sukkerinnholdet

Vi har valgt å teste rene nøtteblandinger med og uten salt. Det aller sunneste er selvsagt naturelle nøtter uten verken salt, sukker eller ristet i olje. Naturelle nøtter tilsatt litt salt er i hvert fall et sunnere valg enn mye annet salt snacks du får kjøpt.

 

I noen nøtteblandinger skjulte det seg også en betydelig mengde sukker. Det trekker ned sunnhetsverdien i en ellers fin blanding av nøtter.

 

Slik ble testen utført

Nøtteblandingene ble rangert ut fra verdiene i næringsdeklarasjonen, per 100 gram. Det ble gitt flest poeng for mest protein, minst karbohydrater, mest kostfiber og minst salt.

Fett har jeg latt være en fri variabel, siden nøtter generelt er rike på sunt fett umettet og flerumettet fett, alt i varierende grad fra nøtt til nøtt, men det ble gitt trekk for ekstra tilsatt fett/olje og tilsatt sukker.

Produktene er kjøpt i ulike matvarebutikker i november 2014.

Det er kun næringsinnholdet som er vurdert i denne testen, så din favoritt smaksmessig må du velge selv.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!