En blanding av nøtter er nesten som et lite kosttilskudd av mineraler og vitaminer i helt naturlig form.

 

Sjekk salt- og sukkerinnholdet

Vi har valgt å teste rene nøtteblandinger både med salt og uten salt, men sammenligner dem hver for seg i to ulike kategorier.

Testen av nøtteblandinger med salt finner du her, mens testen av nøtteblandinger uten salt er her.

Det aller sunneste er selvsagt naturelle nøtter uten verken salt, sukker eller ristet i olje. Naturelle nøtter tilsatt litt salt er i hvert fall et sunnere valg enn mye annet salt snacks du får kjøpt. Som mange nå er klar over, er det ikke lurt å få i seg for mye salt siden det medvirker til økt blodtrykk, så velg helst de nøtteblandingene som er moderat saltet.

I noen nøtteblandinger skjulte det seg også en betydelig mengde sukker. Det trekker ned sunnhetsverdien i en ellers fin blanding av nøtter.

 

Testresultater

Beste nøtteblanding uten salt er I farta nøtter fra Sørlandschips AS som får terningkast seks for godt næringsinnhold.

Julenøtter fra Den Lille Nøttefabrikken kommer dårligst ut blant disse nøttene, mest på grunn av karamellisering med sukker og rapsolje.

Blant nøttene med tilsatt salt, var det to som fikk terningkast fem:

Royal Mix

Spesial macadamia, mandler, cashew & peanøtter

 

Næringsrikt

Å velge en nøtteblanding er fint, for da får du en miks av ulike nøtter med variasjoner av ulike fettsyrer, og mineraler som magnesium, kalsium, selen og sink. Dessuten B-vitaminer og E-vitamin, i tillegg til kostfiber.

Nøtter inneholder dessuten stort sett mye protein, og er generelt sett fettrike. Det gjør at det er smart å passe litt på hvor mye du hiver innpå. To never nøtter kan fort gi like mye energi som i en middag.

Katrine Andreassen

Peanøtter og mandler er de mest proteinrike, mens macadamia og pekannøtter er de med mest fett. Ikke skygg unna nøtter fordi de inneholder mye fett, for det er mye av en type fett kroppen vår trenger, nemlig umettet og flerumettet fett. Valnøtter er for eksempel rike på omega-3.

 

Husk!

  • Paranøtter er rike på selen.
  • Mandler og hasselnøtter er rike på vitamin E.
  • Peanøtter er rike på niacin og folat.
  • Mandler og paranøtter er rike på magnesium og kalsium.
  • Hasselnøtter er rike på jod.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!