Gå ned 1 kilo i uka

Bli ett kilo slankere på én uke

- Ekstremt, men fullt mulig, sier eksperter.

GÅ NED EN KILO I UKA: Jo, det kan gå, men dette må du huske på. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

GÅ NED EN KILO I UKA: Jo, det kan gå, men dette må du huske på. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Publisert

Om du ønsker å gå ned noen ekstra kilo, er det gjerne noe du vil skal skje så raskt som mulig.

Kanskje vil du passe inn i den trange favorittkjolen din før en stor fest, kanskje skal du dra på badeferie i nærmeste fremtid. Grunnene kan være mange, men samtidig er det viktig å huske på at det å gå raskt ned i vekt, er utfordrende.

Likevel: det er fullt mulig, ifølge Elisabeth Hauglum, personlig trener ved Gympartner.

- Om man først har bestemt seg for den drastiske veien, kan man absolutt slanke seg 1 kilo i uken. Men om man bestemmer seg for det, er det lurt å lage en plan for antall uker, og kanskje få en kyndig fagperson til å hjelpe deg og følge deg opp, sier Hauglum.

Maten du bør spise

Skal du kvitte deg med ett kilo hver uke, bør du starte med å legge om kostholdet.

Her handler det om variert kost, ifølge Hauglum.

- Maten du spiser må være mat du blir mest mulig mett av. Protein og fett metter godt og gjerne over lengre tid enn karbohydrater. Drikk også rikelig med vann, som kan hjelpe til å ikke spise like mye og heller ikke bli like fysen, tipser hun.

Hauglum anbefaler videre å inkludere mye grønnsaker i kostholdet siden dette inneholder lite kalorier per 100 gram. Da kan du fylle kroppen din med få kalorier, men likevel føle deg mett.

- Tenk også matvarer som ikke er bearbeidet, for å få mest valuta for kaloriene. Mat som er mye bearbeidet er ofte tilsatt mye ekstra, som igjen gjør at kalorier per 100 gram ofte er høyt, og man holder seg ikke mett over lengre tid, sier PT-en videre.

Eksempel på kostholdsplan

Det er smart å lage en kostholdsplan som du følger slavisk hver uke.

Her er Hauglums tips:

  • Inkluder egg, avokado, fisk, kjøtt, linser, bønner, grønnsaker, cottage cheese.
  • Frokost: Egg/omelett/cottage cheese.
  • Lunsj: Salat med kjøtt/fisk/egg.
  • Melommåltid: Gulrot eller annen type grønnsak.
  • Middag: Fisk/kjøtt/egg/linser/bønner med grønnsaker.
  • Kvelds: Omelett med skinke eller avokado/cottage cheese.

Høy forbrenning med riktig trening

Når kostholdet er på plass, er det viktig å være aktiv i tillegg. Her er det smart å velge den treningstypen som du forbrenner mest mulig kalorier på.

Å trene intervaller har vist seg å være effektiv for fettforbrenningen, ifølge Hauglum.

- Om man for eksempel kombinerer intervalltrening med sirkeltrening på styrke, får man i pose og sekk. Ved å trene styrke vil muskelmassen øke, og hvileforbrenningen vil øke, tipser treneren.

Når du vil ned ett kilo per uke, anbefaler Hauglum intervaller 2-4 ganger i uken, kombinert med lettere kondisjon og eventuelt styrke.

- Men man må huske på at kroppen trenger restitusjon også, hvis ikke vil det stoppe opp av seg selv, understreker hun.

Fraråder hurtig-slanking

Eli Anne Myrvoll Blomkvist, klinisk ernæringsfysiolog med doktorgradsstipendiat i ernæring Universitetet i Agder, er derimot svært kritisk til hurtig-slanking.

- Det er fullt mulig å slanke seg ett kilo per uke, men jeg vil nok ikke anbefale det, sier Blomkvist.

Maks et halvt kilo per uke

Selv om ekspertene mener at alle kan slanke seg ett kilo per uke om de først går inn for det, vil ingen av dem anbefale så rask vektnedgang.

- I starten vil man gjerne gå ned litt mer enn når man har slanket seg i noen uker. Ved drastisk slanking vil man nok kunne gå ned både 1 og 2 kilo i uken, men jeg ville uansett anbefale ett gjennomsnitt på 0,5 kilo, sier personlig trener Elisabeth Hauglum.

Hun viser til professor Jøran Hjelmesæths kommentarer i denne saken.

Professoren anbefaler at personer med BMI under 30 ikke slanker seg, men heller fokuserer på å leve sunt og aktivt og unngå videre vektoppgang.

- Å gå ned så mye som en kilo per uke er krevende, særlig etter de første par ukene. Jeg anbefaler overhodet ikke slanking for dem som har en normal BMI, men bare ønsker noen kilos vektreduksjon av estetiske årsaker, sier Blomkvist og understreker:

- Hvis man først faller i den fella, er det veldig lett å bli en evig jo-jo-slanker. Jeg oppfordrer heller folk som ikke er helt fornøyd med vekta si til å spise mer mat som er bra for kroppen, slik som grønnsaker, belgfrukter, frukt og bær, og mindre av den maten som ikke er så bra for kroppen, slik som godterier, kaker, snacks, brus og lignende. Så er det lurt å være mye i fysisk aktivitet, sier ernæringsfysiologen.

Hun mener at man da vil få en bedre helse, mer energi og overskudd, og kanskje vil kroppen også bli litt strammere, raskere og sterkere.

- Og det er mye bedre enn all verdens hurtige slankekurer!

Vanskelig å holde vekten stabil

Et annet negativt aspekt ved å rase ned i vekt på kort tid, er at det er svært vanskelig å holde vekten stabil, ifølge Blomkvist.

- Når vektmålet er nådd begynner den virkelige jobben, og den jobben varer i årevis! En skal ha en god porsjon motivasjon og stahet for å klare å si nei takk til mat, drikke, kaker og snacks når kroppen sier ja takk, mener ernæringsfysiologen.

Dessuten kan det være hardt å si ja takk til trening og mosjon når hodet sier nei takk, mener hun videre.

- Det er ikke umulig, men det er vanskelig for de fleste og krever at du endrer livsstil og innstilling til mat og mosjon for resten av livet, understreker Blomkvist.

Unngå vektøkning

Også Hauglum forteller at det kan være enda vanskeligere å holde vekten når man har slanket seg raskt sammenlignet med et roligere tempo.

- Ved drastisk vektnedgang bør man spise seg opp igjen i forhold til matmengden man har inntatt den siste tiden. Om man har holdt seg til for eksempel 1300 kalorier daglig over flere uker, må man øke kaloriinntaket sakte men sikkert, forklarer hun.

Hvis du begynner å spise 2000 kalorier om dagen, vil kroppen suge til seg all næring som en svamp, ifølge Hauglum.

- Den perioden med lite mat har gjort at kroppen tror det er sult, og lagrer derfor all mat når det kommer mer, for å sikre seg til eventuelt neste sulteperiode, forteller treneren videre.

Hun mener derfor at du ikke bør tenke at jobben er gjort når du har gått ned. Jobben er å fortsatt holde vekten stabil.

- Kroppen vil jobbe mot å nå sin gamle vekt. Spis deg oppover og ha gode sunne kostholdsvaner jevnt over. Det er totalen som teller.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på nyhetsbrevet vårt  her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag