Mens en kropp som minner om det som kan kalles en epleform, altså en kroppsform der fettet har lagt seg rundt mageregionen, ikke er så bra for helsa, er for eksempel pæreformen, der overvekten har lagt seg på hofter og lår, ikke så uheldig.

Forholdet mellom livvidde og hoftevidde er et mål på hvor eventuelle overflødige kilo legger seg på kroppen, eksempelvis rundt magen.

Epleform er uheldig

- Stor livvidde (epleform) og mye metabolsk aktivt i fett i mageregionen, er uheldig. Det er ikke er så ugunstig på hofter og lår, der fettet har mindre metabolsk aktivitet, sier Retterstøl, overlege og professor i molekylær energi ved Universitetet i Oslo.

- En rekke undersøkelser viser at forholdet mellom livvidde og hoftevidde er et mål på hvor de ekstra kiloene legger seg på kroppen. Bukfedme er farligst for helsen, sier overlege og professor Haakon Meyer ved Nasjonalt folkehelseinstitutt og Universitetet i Oslo.

Liv-hofte-ratioen gir en bedre indikasjon på fettfordelingen enn for eksempel BMI (kroppsmasseindeks). Lurer du på hvor høy BMI du har? Da kan du regne det ut med vår BMI-kalkulator.

Mye bukfett betyr økt risiko for blant annet diabetes type 2, metabolsk syndrom, økte fettstoffer i blodet samt hjerte- og karsykdommer.

Eplemenn og pærekvinner

- "Eplefettet" er det verste! slår professor i ernæring Wenche Frölich fast overfor klikk.no.

Etter formen på menneskekroppen deler hun oss inn i henholdsvis epler og pærer.

- Menn blir oftere epler på grunn av den bulende magen. Kvinner antar gjerne pæreform på grunn av de brede hoftene. Men det er epleformen som er farlig, advarer prof. dr. philos Wenche Frölich.

Lege Jøran Hjelmesæth kunne ønske kvinner var mer bekymret for fettet rundt magen, og litt mindre bekymret for fettet på rumpe og lår.

- Mens fettet på rumpe og lår faktisk er litt beskyttende for kroppen, er magefettet hissigere. Vanligvis lagres overskuddsfettet rundt innvollene, noe som gir større risiko for hjerte- og karsykdommer, sier legen.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!