Utregningene av idealvekt er basert på BMI-formelen, som kun legger vekt på høyde og vekt - og ikke tar hensyn til om du er muskuløs eller har tung benbygning.

BMI skiller heller ikke mellom kjønn eller kroppsfett og muskler, selv om muskler veier mer enn fett.

For å få en helt korrekt indikasjon måles fettinnholdet i blodet.

En BMI-kalkulator kan brukes av voksne som er gjennomsnittlig eller lite muskuløse. Barn har egen kalkulator.

Lurer du på hvor høy BMI du har? Da kan du regne det ut med vår BMI-kalkulator.

Idealvekt og BMI-kalkulatoren

Når kalkulatoren regner ut din idealvekt, tar den utgangspunkt i din høyde og BMI-intervallet som som tilsvarer normal kroppsvekt i forhold til høyde, nemlig BMI 18,5-24,9.

Verdens helseorganisasjon har gjort følgende vurderinger av sammenhengen mellom BMI og helse for voksne, uansett alder og kjønn:

  • BMI på under 18,5 = undervektig
  • BMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt
  • BMI på mellom 25 og 29,9 = overvekt
  • BMI på mellom 30 og 34,9 = moderat fedme
  • BMI på mellom 35 og 39,9 = alvorlig fedme
  • BMI på 40 og over = svært alvorlig fedme

Du kan ha BMI 29 og være fet og slapp (og dermed ha høyere risiko for sykdom) - men du kan også ha BMI 29 og være kroppsbygger uten et gram fett på kroppen.

Idealvekt er altså den vekten du må ha for å få normal BMI.

BMI sier bare noe om forholdet mellom vekt og høyde, ikke noe om hva kroppen er sammensatt av. Derfor må du alltid se BMI i sammenheng med livvidde, liv-hofteratio og måling av fettprosent, ifølge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!