=

5:2-DIETTEN: Dersom man klarer å redusere det totale energiinntaket gjennom uken, så vil man gradvis gå ned i vekt. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

5:2 dietten

5:2-dietten er enkel

5:2-dietten gjør at du går ned en halv kilo i uka.

Etter å ha feid over Storbritannia, resten av Europa og USA, er 5:2 dietten nå kommet til Norge.

Og oppskriften på 5:2-dietten er enkel.

Normalt matinntak fem dager i uken og faste de to siste skal føre til både lavere vekt og bedre helse, men norske eksperter er skeptiske til hvor varige resultater en diett som 5:2-dietten vil gi.

- Dersom man klarer å redusere det totale energiinntaket gjennom uken, så vil man gradvis gå ned i vekt. En positiv bieffekt av å faste to dager i uken, og da ikke to påfølgende dager, vil jo være at du stadig gir deg selv en påminnelse om eget slankeprosjekt, sier ernæringsfysiolog hos Grete Roede Kari H. Bugge.

5:2-dietten gir en halv kilo vektnedgang i uka

Hun forteller at et ukentlig energiunderskudd på 3000 til 3500 kalorier, som vil være et reelt resultat av to dagers faste i tråd med 5:2-dietten, rent matematisk vil gi et vekttap på omkring en halv kilo i uken.

- Med 5:2-dietten vil man redusere kaloriinntaket to dager i uken med mellom 1500 og 2500 kalorier per dag. Antallet kalorier avhenger av faktorer som kjønn, alder, høyde, genetikk, nivå på fysisk aktivitet og sammensetning av kostholdet, sier lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg.

Han forteller at det skal et energiunderskudd på 7000 kcal per uke til for å gå ned en kilo fettmasse.

- Men så spørs det jo hva man spiser de fem resterende dagene. Hvis man spiser så mye man vil av uheldig mat, er det ikke sikkert man oppnår så mye vektreduksjon, sier han.

Er fastedagene ved 5:2 dietten bra for deg? Får du muskeltap og dårligere forbrenning - eller bedre immunforsvar og slankere midje?

5:2-dietten holder forbrenningen oppe

Ifølge personlig trener Line Marion Nielsen Kjøniksen ved Gympartner har det å faste i lang tid vært, og er fortsatt, en hyppig brukt metode for kjapt å få kaloriinntaket betraktelig ned.

- Som alle andre dietter fungerer 5:2 dietten utmerket for noen, men ikke for alle, sier hun.

Ved å ha det hun kaller pulserende inntak av energi gjennom uken, altså ikke spise like mye hver dag, kan man lure kroppen til å holde forbrenningen oppe – til tross for at man totalt sett ligger i underskudd på kalorier.

Dagene med lavere inntak av kalorier sikrer dermed tap av fettmasse.

– Et fast inntak av kalorier kan ofte bidra til å sette forbrenningen ned over tid, så konseptet med fastedager innimellom er brukt mye i fitnessmiljøet og andre konkurranseidretter som går på vektklasser, samt i det kjente diettkonseptet Pulsdietten. Dette er med andre ord ikke noe nytt, men en gammel filosofi i ny innpakning, sier hun.

Kjøniksen understreker at man må likevel finne ut hva som fungerer for en selv.

Friends at Dinner Party=

PLANLEGGING: Kanskje kan en fastedag fungere for deg for eksempel på søndag, etter et bedre middagsselskap dagen før, for å komme i balanse igjen. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos.com

Dette er 5:2-dietten

  • Dietten kalles på engelsk «The fast diet».
  • Du spiser som normalt fem dager i uken. Det innebærer omtrent 2000 kalorier for kvinner og 2200 kalorier for menn.
  • Du faster to dager i uken, og da er det kun lov å innta maksimalt 500 kalorier for kvinner og 600 kalorier for menn.
  • Fastedagene skal ikke komme etter hverandre.
  • Hver fastedag varer i 24 timer.
  • Lavere ukentlig kaloriinntak skal føre til vekttap og lavere fettmasse. Holder du deg til opplegget, skal du kunne gå ned omtrent en halv kilo per uke.
  • Fasten skal ikke bare kunne bidra til lavere vekt, men også lavere blodtrykk og lavere kolesterol.

Kilde: www.thefastdiet.co.uk

5:2-dietten ingen nyhet

At det ikke er noe nytt, kan ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody bekrefte.

- Det å spise færre kalorier enn man forbrenner er jo grunnlaget for alle som vil redusere vekten. I 5:2 dietten skal man spise i fem dager og faste i to, og for meg høres det ut som en ubehagelig og egentlig fullstendig unødvendig måte å fordele en ukes kaloriinntak på, sier hun.

Andersen understreker at prinsippet om å forbruke mer energi enn man inntar også gjelder uten at man går på diett i det hele tatt.

Ikke behagelig med 5/2

Heller ikke Bugge syns diettformen høres spesielt behagelig ut.

- Med 5:2 dietten vil man sannsynligvis slite med sultfølelse hver enkelt fastedag. Når man faster flere dager sammenhengende, vil sultfølelsen normalt avta etter noen dager, sier Bugge.

Kroppen kommer da i ketose, og du føler deg ikke lenger så sulten.

- Men når du faster kun en dag og så spiser igjen for å faste på nytt etter noen dager, tenker jeg at sultfølelsen vil dukke opp hver fastedag. Dette kan nok i tilfeller resultere i økt inntak dagen etter fasten, og da vil vinningen gå opp i spinningen når det gjelder vekttap, sier hun.

Tenk fornuftig

Andersen anbefaler å utvise sunn skepsis til 5:2 dietten og andre nykommere i slankeuniverset.

- Slike trenddietter dukker opp fordi noen vil tjene penger på at folk ønsker enkle løsninger på vektproblemet sitt. Det er uhyre enkelt å skape sitt eget kosthold, men mediene sprer ofte forvirring om hva som egentlig er sunt og ikke, sier hun.

Mens noen eksperter ber deg om å holde deg unna for eksempel fett, sier andre at du skal spise mye av det.

- Sannheten er at man kan spise hva man vil. Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder, sier ernæringsfysiologen.

Bilde

EKSPERTENE: F.v. Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge ved Grete Roede , ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody, personlig trener ved Gympartner Line Marion Nielsen Kjøniksen og lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg er ikke overbegeistret av 5:2-dietten. © FOTO: Grete Roede AS, Somebody/Martin Andersen, www.tomarildolsen.no og Bjørn Inge Karlsen, HM Foto

Dette mener ekspertene om 5:2-dietten:

Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog, om 5:2 dietten:

Bugge er opptatt av at man bør være motivert for kostholdsendringen.

- Det vil sannsynligvis være flere utfordringer med å følge 5:2 dietten over tid. Det vil være vanskelig å motivere seg for fastedagene uke etter uke, og det vil sikkert være uker der det er vanskelig å finne to dager det passer å følge et slikt unntaksregime, sier Bugge.

Hun mener også at det kan by på utfordringer etter kuren at man har innarbeidet det hun kaller en ”enten-eller-tankegang”.

Enten skal du faste og avstå fra nesten alt eller så faster du ikke og spiser hva som helst.

- En slik tankegang vil sjelden være forenelig med en sunn livsstilsendring på sikt. Forskning viser at de som lykkes med et varig vekttap, er de som trives med sine nye levevaner og som klarer å automatisere flere av sine valg i hverdagen. Dette tror jeg ikke 5:2 dietten bidrar til, sier hun.

Fedon Lindberg, kostholdsekspert og lege om 5:2 dietten:

- På kort sikt er det ingenting i veien med 5:2 dietten, selv om jeg rent ernæringsmessig ikke ser noen spesielle fordeler med den heller. For hva er det egentlig de sier? Spis hva du vil, altså like galt som du har gjort før, i fem dager og reduser så kaloriinntaket kraftig i to dager, sier Dr. Fedon Lindberg.

Han understreker at selv om det å spise mindre av feil mat kan føre til vekttap på kort sikt, vil det ikke gjøre deg friskere på lengre sikt.

- Skal man oppnå varige resultater krever det varige endringer av det totale levesett, og da er gode, nære relasjoner, stressmestring, nok søvn og fysisk aktivitet like viktig som kostholdet, sier Lindberg.

Personlig tror han at 5:2 dietten vil føye seg inn i rekken med døgnfluedietter.

Han mener også at det bør være unødvendig å prøve døgnfluene, når «smartkarbo middelhavskosthold er den best dokumenterte veien til både sunn vekt og bedre helse».

chicken salad=

PROTEINMAT: Kylling og masse grønnsaker er supert på fastedagene i 5:2 dietten. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos.com

Line Marion Nielsen Kjøniksen, personlig trener i Gympartner om 5:2 dietten:

- Dagene med faste er tøffe, spesielt mentalt. Man vil kunne merke at konsentrasjon, energi og humør synker kraftig på fastedagene. Hjernen vil ikke få nok drivstoff til å fungere optimalt, og det vil derfor kunne påvirke mental prestasjon på for eksempel jobb og skole, sier Kjøniksen.

- Under konkurranseforberedelser i forkant av fitnesskonkurranser er det ofte brukt fastedager i dietten for å klare å gå ned nok. Samtidig lurer man kroppen til å holde forbrenningen oppe, sier hun.

- Da har man i tillegg ofte dager med høyere inntak – nettopp fordi man ønsker å sikre forbrenningen og tapet av fettmasse.

Camilla Andersen, ernæringsfysiolog i Somebody om 5:2 dietten:

- Hvis man ønsker vektnedgang er det bare en ting som gjelder, nemlig å skape ditt eget kosthold, vel å merke innenfor rammene av det man forbrenner av kalorier.Det hjelper også med hverdagsaktivitet, og ikke bare trening. Det monner ofte forbausende lite, sier hun.

Når det er sagt, er hun ikke mer skeptisk til 5:2 dietten enn andre.

- Denne kuren er vel ikke mer tullete enn andre slankekurer. Statistikker viser at ni av ti som går på slankekur går opp igjen etterpå. Ofte mer enn de gikk ned. Overvekt sitter nemlig mellom ørene, og bittelitt kunnskap danker ut alle dietter, sier hun.

Vår ernæringsfysiolog hjelper deg

Ernæringsfysiolog Randi Vassbotn Norheim svarer på dine spørsmål på Doktor Online.

Det koster 149 kroner å få svar, og du kan være helt anonym. Les mer om tjenesten her.

10.000 følger Klikk Helse på Facebook

Meld deg på nyhetsbrevet og få oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

Derfor bør damer droppe trusen

Derfor må du sjekke om du har herpes

Ta testen og sjekk om du er deppa

Debatt: - Bør jeg slutte å drikke lettbrus?

Se flere saker fra: Her er sjekklisten for deg som vil spise sunt

null

Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag

Ja, da! Vi vet jo at frukt og grønt er godsaker for kropp og helse, men så var det jobben med å få de fem daglige i seg.

null

Spis grove kornprodukter hver dag

Hva er egentlig fullkorn, og hvorfor er det bra for oss?

null

Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg

Spiser du fisk to ganger i uken? Bare halvparten av oss gjør det, så det er bare å få mer fisk inn på menyen.

null

Velg vann som tørstedrikk

Vann og væske er livsnødvendig for kroppen. Men hva bør du helst drikke for å få i deg den væsken kroppen har behov for?

null

Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt

Jo magrere og jo hvitere kjøttet er, desto bedre for helsen din.

null

Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør

Fett er et livsviktig næringsstoff, men det er ikke ett fett hvilken type du velger. Vi ser nærmere på det sjette kostrådet.

null

La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet

Melk, ost og yoghurt inneholder mange viktige næringsstoffer, som gode proteiner og kalsium. Men se opp for det mettede fettet og sukker og salt som er tilsatt.

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

3. Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

1. Push-ups med vekter

Klassisk øvelse som gir deg bedre holdning.

Se video

4. Pullover med vekter

Øvelsen som gjør overkroppen mer...

Se video

2. Fremoverbøyd roing med håndvekter

Tren holdningsmusklene med denne enkle...

Se video

5. Skulderpress

Gir deg god holdning og økt selvtillit!

Se video

Slik gjør du armhevninger riktig

Supereffektiv for overkroppen.

Se video

Utfall gir deg strammere rumpe og lår

Enkel øvelse for kjappe resultater.

Se video

På forsiden av Slank

faste 5-2 dietten

Er dette egentlig bra for deg?

To ting du må passe på hvis du faster to dager i uken.

Greit å være tykk så lenge du er sunn?

Og er det noe som heter "sunn overvekt"?

VB6: Du vil ikke gå ned i vekt om du spiser vegansk mat gjennom dagen, for så å skeie ut med store biffer i fløtesaus, sjokoladekaker med masse egg og smør, milkshakes og osteterninger på kvelden.=

- Spis hva du vil etter klokken 18

Nå er det VB6-dietten som gjelder.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Ti fantastiske båter om du vil på fisketur

Her er redaksjonens favoritter.

artikkel bilde

Sondre ble sjokkert da han skjønte hva kjæresten (16) planla

Familie og venner reagerte med vantro. Men så fikk alle sammen tenkt seg om.

artikkel bilde

Stor påskequiz for hele familien

25 spørsmål å bryne seg på for både store og små.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Slank

Kom raskere i gang med 5:2-dietten på denne måten

Kickstart metoden med råd fra blant andre PT Line Marion Kjøniksen.

Er dette egentlig bra for deg?

To ting du må passe på hvis du faster to dager i uken.

Du går ned en halv kilo i uka med 5:2-dietten

5:2-dietten er enkel, men ekspertene er ikke overbegeistret.