En julemiddag med ribbe hører til de kraftigste kaloribombene vi har. Full pakke inkluderer gjerne ribbe, medisterkaker, julepølse, poteter surkål, svisker og ribbefett. Ta av synlig fett og bruk sky - og du kan spare minst 300 kcal.

Ribbe eller svinesteik?

Det finnes flere typer svineribber - alle med mer eller mindre fett. Skjær bort det synlige fettet og vær sparsom med medisterkakene og pølsene. Vil du være enda litt mer forsiktig med kaloriene og fettet, er det lurt å droppe pølsene og medisterkakene helt og velge skinkestek fremfor svineribbe. Her får du samme type kjøtt, ja til og med svor, men med mindre fett. Fettet er dessuten mer lokalisert på steken, slik at det ofte er enklere å skjære bort.

Rødkål, surkål og annet tilbehør

Dette er i utgangspunktet sunne og magre innslag, men bare såframt det ikke tilsettes store mengder ribbefett eller smør. Bruk eventuelt 1 ss ribbefett for smakens skyld. Mengder utover dette er mer for troen enn for smaken. Bruk ellers de kokte grønnsakene du liker best. Kokte epler og svisker er bra, Vær oppmerksom på at oppvarming sammen med ribben kan tilføre ekstra fett til både eplene og sviskene. Det er altså best og koke dette tilbehøret i en egen kjele med i litt vann.

Saus eller fett?

Som med annen julemat: saus er mindre fetende enn rent ribbefett og smeltet smør. Lag en sjysaus (husk bare å skumme av eventuelt fett) eller en brun saus. Hvis du ønsker litt av den tradisjonelle smaken, kan du heller tilsette 1-2 ss ribbefett (avhengig av mengden med saus). Større mengder gir ikke nødvendigvis en bedre smak, bare fetere saus.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!