=

Slink banker du bort begjæret

Når du har veldig lyst på noe, kan du med denne enkle banketeknikken rett og slett banke bort ditt begjær. Vit at ditt begjær etter for eksempel ostekake ikke er medfødt. Det er tillært. Og alt som er tillært kan avlæres. Teknikken er utviklet av dr. Roger Callahan. Les gjennom alle punktene før du utfører denne øvelsen, slik at du vet nøyaktig hva du skal gjøre.

1. Hent frem den sterkeste lysten på din favorittmat som du er i stand til. Vurder kraften i begjæret ditt på en skala fra 1 til 10, der 1 er svakest og 10 er sterkest. Dette er viktig, fordi om et øyeblikk vil du kunne se om du har redusert det.

2. Bank bestemt 10 ganger like nedenfor kragebenet ditt (A), mens du fortsetter å tenke på maten du begjærer.

3. Bank deretter 10 ganger under øyet (B).

4. Bank like nedenfor kragebenet igjen (A).

5. Hold deretter den andre hånden foran deg, og bank på punktet som ligger mellom knokene på ringfingeren og lillefingeren (C). Fortsett å tenke på maten du begjærer også for hvert skritt videre. Lukk øynene - og åpne den igjen. Hold hodet i ro og fortsett å banke mens du ser ned mot høyre og deretter ned mot venstre. Fortsett å banke og rull øynene 360 grader med klokken, og deretter 360 mot klokken.Husk å fortsette å tenke på maten du begjærer mens du gjør dette! Nynn høyt de første strofene av «Gratulerer med dagen». Tell nå høyt fra 1 til 5. Nynn de første strofene av «Gratulerer med dagen» en gang til.

6. Stans og kjenn etter. På en skala fra 1 til 10, hvor sterkt kjenner du begjæret nå?

Dersom det ikke har sluppet taket ennå, gå tilbake og gjenta hele sekvensen inntil du kjenner begjæret er borte. Det krever kanskje to eller tre gjentagelser før du føler begjæret har gitt helt slipp, men folk flest opplever at begjæret er dempet til et håndterlig nivå allerede etter første eller andre forsøk. Hvis det noensinne vender tilbake, kan du gjenta hele prosessen så ofte du måtte ønske.

Ikke spis opp maten din!

Meld deg ut av «ren tallerken»-klubben! Vi har blitt opplært til å tro at om vi ikke spiser opp maten, viser vi tegn på dårlig oppførsel. McKenna gir deg tillatelse til følgende: skyld på ham. Forklar folk at du har fulgt hans metode og at den har rotet med sinnet ditt, slik at du nå bare klarer å spise halvparten av hva du pleide. Hvis det er din egen gode oppdragelse du må kjempe mot, så må du omprogrammeres. Begynn med alltid å etterlate en liten bit på tallerkenen. På den måten sender du et nytt budskap til underbevisstheten din - her fortelles det tydelig at det er forandringer på gang. Når du først har brutt forbannelsen (ved å la det være noe igjen på tallerkenen), vil det føles lettere bare å spise til du er mett, selv om halve porsjonen ligger igjen. Da har du mindre mat i magen, og mer kontroll over ditt eget liv. (Og blir du sulten igjen senere - så finner du deg noe mer mat, og lar noe ligge igjen da også!)

Drikk et glass vann!

Mange ganger kan vi oppfatte tørstesignalet som sult. Det er nesten umulig å skille tørstesignalet fra en ekte sultfølelse, så det en god idé å først drikke et glass vann når du tror du er sulten. Ofte vil sultfølelsen forsvinne. Er du likevel sulten, så spis.

Ha et konkret mål!

Hvorfor slanker du deg? Beskriv ditt ønske helt nøyaktig. Jo mer spesifikk du er, desto bedre fungerer metoden. For eksempel: Jeg ønsker å slanke meg 25 kilo i løpet av fire måneder. Eller: Jeg ønsker å føle meg vel i en kjole str. 36 som passer perfekt. Eller (og dette er McKennas favoritt): Jeg har lyst til å se fantastisk ut naken!

Du kan bestille boken til Paul McKenna i vår NU-shop

Elin (47) gikk ned 8 kilo på 4 måneder med McKenna-metoden

Her er Paul McKennas fire gylne regler:

1. Når du er sulten, spis.

Det konsekvent å overstyre kroppens naturlige beskjed til deg om å spise, kan forårsake forandringer i forbrenningen din. Dersom kroppen tror det er sult, går den inn i overlevelses-modus og lagrer fettet i kroppscellene, i tilfelle behov. Over tid vil så kroppen hente ut mer og mer av fettet i maten du spiser, men hvis du spiser til faste tider i stedet for når du er sulten, vil kroppen gjøre alt som er nødvendig. Naturlig tynne mennesker kan spise mye mat uten å legge på deg. Siden de ikke sulter seg selv, kan kroppen deres forbrenne eller skille ut overskuddsfettet som er i maten de spiser. Når du nekter deg selv å spise når du er sulten, etablerer du dysfunksjonelle tankemønstre om mat i underbevisstheten din. Det resulterer i en uheldig spenning i forhold til mat og etablerer kraftige nevrokjemiske forandringer i hjernen som gir deg falske signaler om at du er sulten. Derfor skal du bare spise når du virkelig føler deg sulten. Kjenn etter, hvor sulten er du på en skala fra 1 til 10:

Sultskalaen: 1 svimmel, 2 skrubbsulten, 3 ganske sulten, 4 litt sulten, 5 nøytral, 6 behagelig tilfreds, 7 mett, 8 stappmett, 9 sprekkeferdig, 10 kvalm.

Det er smart å lære seg å lytte til kroppen. Hvis du har vært gjennom så mange sultekurer at du har overstyrt systemet så effektivt at du «glemmer å spise» helt til du er skrubbsulten, da kan du gjøre følgende øvelse. Én gang i timen rangerer du sultnivået ditt på en skala fra 1-10. Da vil du gradvis lære deg å kjenne de ulike trinnene på sultskalaen.

2. Spis det du har lyst på, ikke hva du tror du bør spise.

Det er ingen forbudte matvaretyper i denne

slankemetoden, så fremt du virkelig tar deg tid til

å nyte den (regel nr. 3). Der andre kurer ber deg fylle kjøleskapet med det som er sunt og med lav fettprosent, sier Mckenna. Åpne opp kjøleskapet og kast alt som ikke gir deg matlyst. Lettis og lavfettleverpostei

- hiv det ut. Du vet at du er ferdig når det bare er ting i kjøleskapet som du virkelig har lyst på. Har du lyst på pasta? Vær så god, forsyn deg. Kanskje en liten sjokoladebit? Så lenge du er sulten så er det bare å nyte, nyte og nyte. Fra denne dagen er det aldri noe som er forbudt.

3. Spis bevisst og nyt hver eneste munnfull!

Du kan spise akkurat det du ønsker, når du ønsker, så lenge som du fullt ut nyter hver eneste munnfull. Og da menes virkelig nyte. Nyte smaken, nyte matens vidunderlige konsistens og smak når du tygger grundig hver eneste munnfull. Du må altså tvinge deg selv til å legge merke til at du spiser. Legg merke til matens duft, smak og konsistens. I løpet av de neste to ukene, senk spisetempoet ditt til en fjerdedel av det du er vant til, og tygg hver eneste munnfull grundig. Det er viktig at du legger bestikket fra deg mellom hver bit, slik at kroppen din får anledning til å bli oppmerksom på det den gjør. Når du ikke bruker bestikk, legger du brødskiven fra deg og holder fingrene fra fatet til du har tygget skikkelig ut og svelget. På denne måten blir hver eneste matbit et bevisst valg. Spis aldri når du gjør noe annet, som for eksempel ser på TV, leser avisen eller prater i telefonen. Da spiser du mer, og det blir vanskelig å være oppmerksom på regel nr. 4.

4. Når du tror du er mett, slutt å spise.

For å slanke deg på en uanstrengt måte er det viktig at du samarbeider med kroppen din, i stedet for å kjempe mot den. Du skal rett og slett slutte å spise når du er mett. Studier har vist at det kan ta opp til 20 minutter før «jeg er mett-signalet» fra magen oppfattes av hjernen. Du vil oppdage at det er lettere å oppdage disse signalene straks de er sendt etter hvert som du spiser langsommere og mer bevisst. Dersom du overser denne varme følelsen av tilfredshet når den først oppstår, vil du kanskje legge merke til at du nyter hver munnfull litt mindre enn den forrige. Straks du kjenner et snev av ubehag slutter du å spise, uansett hvor mye som ligger igjen på tallerkenen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!