Hva var vel sommeren uten iskrem? Veldig bra, mener svensk professor.

Farlig kombinasjon

- Jeg vil fremheve den farlige kombinasjonen av sukker og fett. Iskrem inneholder uvanlig mye av begge deler, sier Göran Petersson, som i flere år har forsket på fett og karbohydrater fra et biokjemisk ståsted.

Han forklarer at sukkeret fører til at hormonet insulin skilles ut. Når insulinnivået stiger, øker også transporten av sukker inn i cellene, der sukkeret kan forbrennes til energi. Samtidig flyttes fett inn i cellene når insulin er til stede i blodet. Dette fettet blir i verste fall ikke forbrent, og lagres i kroppen.

Potetgull er verre

- Den eneste konstruktive løsningen er å slutte å spise iskrem, sier professoren til Göteborgs-Posten.

Ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky, er imidlertid ikke enig i at man aldri kan spise is på varme sommerdager. Hun mener at iskrem ikke er det verste man kan unne seg. Da er for eksempel potetgull et verre valg.

Aktiv dag = lov å spise is

- Hvis du er på stranda og bader, eller er aktiv på andre måter, gjør det ikke noe å spise en is. Hvis du sitter rolig på kontoret hele dagen derimot, er det ikke smart å spise en is hver dag, sier Gunn Helene Arsky til klikk.no.

KALORIBOMBE: To kuler med iskrem gir 291kalorier (Kcal). © Foto: Crestock

DET SUNNE ALTERNATIVET: Du må spise 850 gram jordbær før du har fått i deg like mange kalorier som i to kuler iskrem. © Foto: Crestock

Hun foreslår å spise en sorbet som er laget av ekte frukt og bær. Det er litt sunnere enn iskrem. Men hvis du har problemer med blodsukkeret, er det bedre å spise en fløte eller yoghurt-is, siden fettet demper blodsukkerstigningen.

Næringsstoffer i is

Göran Petersson hevder også at det ikke finnes noe næring i en iskrem. Også dette er ernæringsfysiologen uenig i.

- En sorbet med ekte frukt har både antioksidanter og vitaminer, og iskrem inneholder proteiner og kalsium, sier Arsky.

Det sunne alternativet

Men hvis du vil velge et sunnere, men allikevel saftig og deilig alternativ, foreslår ernæringsfysiologen å velge kirsebær eller moreller som du kan dyppe i litt vaniljekesam. Mye sunnere enn vanlig iskrem.

- Skal du spise is i sommer?

- Å, jada. Is er noe av det jeg synes er mest hyggelig å kose seg med. Jeg synes spesielt de som smaker kaffe er kjempegode, sier Gunn Helene Arsky.

Vi sammenligner kaloriinnhold

Men selv om du kan unne deg is de dagene du er aktiv, kan det være greit å vite hvor mange kalorier du får i deg hvis du spiser en is.

To kuler med fløteis har 291 kalorier (Kcal). Til sammenligning gir en halvliter øl 195 kalorier og et glass hvitvin 100 kalorier.

Et sunnere alternativ, som er mye mer mettende, er å bytte ut de to kulene med fløteis med jordbær eller vannmelon. Du må spise så mye som 850 gram jordbær, eller 800 gram med vannmelon for å få i deg like mange kalorier.

Les også:

Flytende kaloribomber

25 triks mot søtsug

Slik virker alkohol på vekta

Les mer på :

Klikk Helse

Klikk Kosthold

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!