Dette kan du oppnå:

Samtidig som du hjelper kroppen med å kvitte seg med uønskede kilo, gir du den også en sjanse til å kvitte seg med giftstoffer.

Når du har gjennomført kuren, vil du kjenne følgende helsegevinster:

  • Ny energi
  • Renere hud og klarere øyne
  • Et styrket immunforsvar
  • Bedre søvn

Drømmer du om en enkel og velsmakende diett som sender deg rett ned i vekt, kan mirakeljuice-dietten være svaret på dine drømmer.

Juice og smoothies

Den består nemlig nesten utelukkende av frukt og grønt som presses og mikses til de herligste juicer og smoothies.

Du starter og avslutter dagen med frukt eller urtete - i tiden mellom drikker du fem glass juice eller smoothie.

Amanda Cross har skrevet boken «Mirakel-juice-dietten», og slik forklarer hun hvordan den virker:

- Dietten renser kroppen innvendig og fjerner giftstoffer. De forskjellige typene juice har et høyt vanninnhold så de «feier» raskt gjennom kroppen.

Kvitt deg med giftstoffene

Nyrene og lymfesystemet får hjelp til å kvitte seg med avfall og giftstoffer som gjør deg slapp og oppsvulmet.

Når du lager juice, gjør maskinen også alt det tunge arbeidet kroppen din ellers måtte gjort, i det den fjerner fiberen fra frukten og grønnsakene.

Dermed tas de helsefremmende næringsstoffene opp i kroppen umiddelbart.

Det fører igjen til at kroppen din fungerer mye mer effektivt, noe som gjør at stoffskiftet øker.

Resultatet er ikke bare at du går raskt ned i vekt - du får også en helsebonus i form av mer energi, en sunnere kropp og et flottere utseende.

Flytende føde i syv dager

Amanda Cross håper at juicedietten kan bli et vendepunkt for dem som prøver den, at man endrer holdning fra «Å nei, jeg er på diett», til et mer positivt «jeg gjør dette for meg selv, for å bli sunnere, sprekere, sterkere og slankere».

Dietten går over syv dager og lover deg et vekttap på tre kilo dersom du følger den slavisk.

Det innebærer kun flytende føde i form av juice og smoothies.

Tror du dette kan bli i vanskeligste laget, kan du kombinere dietten med ett daglig måltid i form av for eksempel fisk eller kylling og salat.

Du oppnår det samme, men det tar selvsagt litt lengre tid å nå målet.

Slik kommer du i gang

Hvem passer dietten for?

  • Er du gravid eller ammende, skal du ikke bruke denne dietten.
  • Det samme gjelder om du har diabetes eller lavt blodsukker.
  • Personer med irritabel tarmsyndrom, skal også unngå den, og den skal heller ikke følges dersom du er under 18 år eller over 65 år.
  • Har du en BMI på over 30, skal du ikke gå i gang med dietten uten å konferere med legen din først.
  • Du finner din BMI ved å finne en BMI-kalkulator på Internett eller regne den ut selv ved å dele kroppsvekten (antall kilo) med kvadratet av kroppshøyden målt i meter.

Dette trenger du:

Hurtigmikser:

Du trenger en som kan knuse is, og som du kan kjøre frosne bær i.

Saftpresser:

Den rimeligste varianten er sentrifugerende. Da sitter du imidlertid igjen med mindre juice enn om du velger en såkalt knusende presse.

Det kan lønne seg å forberede seg en uke før du gjennomfører selve dietten.

Er du godt forberedt, kan du få mindre ubehag når kroppen går i gang med å kvitte seg med giftstoffene som har gjort deg overvektig og oppblåst.

Denne uken gjør du lurt i å fjerne følgende fra kostholdet ditt:

  • Kaffe, te og alkohol
  • Brød og bakervarer med fint mel
  • Hvit ris og hvit pasta
  • Sukker, søtsaker, all sukkerholdig drikke, søtet yoghurt, kjeks, kaker og sukkerholdige frokostblandinger
  • Alle ferdigretter (også saus) og hermetikk
  • Margarin
  • Salt og all saltet snacks
  • Is
  • Bearbeidede kjøttprodukter som burgere og pølser
  • Samtidig bør du spise mesteparten av frukten og grønnsakene rå, øke inntaket av sunne omega- 3-fettsyrer ved å spise mer fisk, og drikke minst åtte glass vann daglig.

Slik er dietten

  • Start hver dag med urtete som du brygger på ingefær, fennikel, mynte eller andre urter du liker.
  • La urtene trekke i varmt vann i cirka 3 minutter, og teen er klar. Denne urteteen kan du drikke så mye du vil av i løpet av dagen.
  • Fortsett med smoothie og juice etter fritt valg, fem glass om dagen. Du kan benytte deg av de oppskriftene vi gir deg her, eller lage dine egne.

Oppskriftene du får her, er hentet fra boken «Mirakel-juice-dietten». I boken finner du mange andre oppskrifter.

20 på topp

Listen under inneholder stort sett alt du trenger fra butikken i løpet av uken dietten varer.

Du velger fritt fra listen, og blander etter smak, men prøv å spis noe av hver farge hver dag.

Du kan selvfølgelig bruke frosne bær!

  • Meloner (både honning og vannmelon)
  • Kiwi
  • Banan
  • Bær (av alle slag)
  • Avokado
  • Tranebær
  • Sitrusfrukter
  • Papaya
  • Eple
  • Plomme
  • Ananas
  • Mango
  • Tomat
  • Brokkoli
  • Kål
  • Søtpotet
  • Paprika
  • Grønne bladgrønn-saker
  • Selleri og fennikel
  • Gulrot

Fra helsekostbutikken:

Linfrø, loppefrø (effektive fibertilskudd), gode mage-tarmbakterier (probiotika), solsikke-/ gresskarkjerner, tørkede aprikoser, ulike usaltede nøtter, ølgjær/ B-kompleks, tran eller annen fiskeolje

Fra kjøledisken:

Yoghurt naturell, tomat- og tranebærjuice

Urter:

Spander gjerne på deg friske urter som basilikum, koriander, frisk chili og mynte, samt tørkede som fennikelfrø, kamille, kryddernellik, løvetann og stjerneanis.

Les også: Juice er verre enn cola

  • Som snacks kan du hver dag spise 25 g usaltede nøtter eller frø og en frukt.
  • Avslutt dagen som du begynte den med en kopp urtete.
  • OBS! Ha daglig 2 ss knuste linfrø og 1 ss loppefrø i en av juicene dine.
  • Linfrø er rik på essensielle fettsyrer og øker forbrenningen av overflødig, usunt fett, mens loppefrøene hjelper tykktarmen å kvitte seg med giftstoffer.
  • Bruk også noen spiseskjeer yoghurt i en smoothie hver dag.
  • Yoghurt uskadeliggjør uønskede bakterier og stimulerer fordøyelsen.
  • Dessuten anbefales du å ta en spiseskje tran eller tilsvarende mengde omega-3-piller daglig.

Beveg deg!

Menneskekroppen er skapt for bevegelse. Samtidig som du går i gang med juicekuren bør du derfor prøve å få minst en halvtimes mosjon om dagen.

Les også: Er billige løpesko gode nok?

Frister det ikke å trene på et helsestudio, kan du gå en rask tur, danse, hoppe tau, sykle, svømme eller gjøre noe annet du trives med.

Tar du i tillegg noen minutter med styrketrening daglig, gjør du kroppen din en stor tjeneste.

Les også: Du kan bli avhengig av sjokolade

- Forsvarlig ukeskur

- Det er helt forsvarlig å følge denne dietten i én uke, men selvfølgelig ikke over lang tid, sier ernæringsfysiolog i Klikk Helse, Cathrine Borchsenius.

-Yoghurt og nøtter er den eneste proteinkilden i denne dietten, og får man for lite proteiner, vil man jo miste muskelmasse.

Dette fører selvfølgelig til vektreduksjon, men også til at forbrenningen på sikt går ned.

Noen kan sikkert gå ned tre kilo i løpet av en uke på denne dietten, men da vil nok en god andel av vektreduksjonen være væske og proteiner (muskler), noe som gjør at risikoen for å gå opp i vekt igjen er stor, fastslår Borchsenius.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!