Det flommer over av gode og mindre gode råd og tips på alle kanter. Noen teorier er det hold i, men svært mange er ren overtro. Her presenteres noen avkledde myter:

1. Det er det samme hvor mange måltider du spiser, bare energiinntaket er det samme

Hver gang vi spiser, økes forbrenningen noe. Dermed er hyppige måltider med på å holde forbrenningen i sving, noe som igjen gjør det lettere å kontrollere vekten. Om du spiste alle dagens kalorier i ett gigantisk måltid, ville du gått med lavere forbrenning gjennom resten av dagen, og det er ikke uten videre positivt.

2. Du bør kun spise frukt fram til lunsj

Denne myten henger igjen fra 80-tallets Spis deg glad-diett, og har ingen støtte i moderne forskning. Teorien gikk ut på at kroppen mellom klokken 04.00 og 12.00 var i en utrenselsesfase, og all annen mat enn frukt ville da "t ette til" kanalene der utrenselsen skulle foregå. Det er ikke noe galt i å starte dagen med en frisk fruktsalat, men ikke vær redd for å legge til nøtter, yoghurt eller en skive brød ved siden - det øker næringsverdien i måltidet!

BARE FRUKT:

BARE FRUKT: © Foto: Goran Srdic

3. Du skal ikke spise etter kl 18 på kvelden

Om natten slås forbrenningen vår ned på et minimum, dette styres av tilgangen på dagslys. Derfor er nattmat ikke så lurt. Men når det gjelder kveldsspising, er det ikke noe vitenskapelig hold i at det skjer noe mystisk med forbrenningen etter kl 18, eller kl 20, eller hva du nå har hørt. Vitsen med denne regelen er å hjelpe folk til å ikke spise så mye kalorier totalt - og de kaloriene vi pleier å hive i oss foran tv-en på kveldstid er vanligvis ikke av de lureste, mye søtt og fett og lite vitaminer og mineraler. Men det kan være fortreffelig å legge inn et ordentlig aftensmåltid for den som vil ned i vekt. Flytt deg vekk fra tv-en, nyt maten og kos deg!

4. Det finnes mat som inneholder negative kalorier

Dette er en klassisk og seiglivet myte. Det har til og med blitt solgt matlister der du kunne finne matvarer som man skulle gå ned i vekt av å spise. Det dreier seg i hovedsak om kalorifattige grønnsaker som gulrot og kålrot. Disse skulle spises rå og tygges veldig godt. For all del - mat må tygges, men det skal mye til å tygge så mye at du forbrenner mer kalorier enn du spiser! Og grønnsaker er uansett smart å inkludere i kosten, det metter og gir lite - men ikke ingen - kalorier.

NEGATIVE KALORIER:

NEGATIVE KALORIER: © Foto: Victoria Alexandrova

5. Du kan ikke spise sukker, fett eller drikke alkohol når du skal slanke deg

Helt feil! Det er det totale energiinntaket over tid som teller, dermed er det helt i orden å legge inn litt godsaker i helgen, for eksempel. Det å ha noe godt å se frem til i helgen, gjør det lettere å ikke sprekke i ukedagene. Men for likevel å gå ned i vekt, må resten av ukens kost tilpasses noe.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!