Veldig mange av disse har forsøkt å bli kvitt det overflødige fettet både en, to og ti ganger før. Men hvorfor er det så vanskelig å gå ned i vekt, og hvorfor sniker kiloene seg på igjen hvis man først har gått ned i vekt? Er det i det hele tatt noen vits å forsøke å slanke seg?

Svaret er selvfølgelig et rungende JA!

Har du bare noen få ekstra kilo er det selvfølgelig ikke så viktig å gå ned i vekt, men hvis de overflødige kiloene begynner å bli mange er det helt klart grunn til å kvitte seg med dem. Og det er ikke bare en grunn, men mange grunner til at det er lurt å gå ned i vekt hvis man veier altfor mye; Du reduserer risikoen for å få diabetes og hjerte- og karsykdom betydelig, du har mindre risiko for belastningsskader, risikoen for visse former for kreft vil også reduseres ved en vektreduksjon, og sist men ikke minst: Du får høyst sannsynlig langt mer energi og overskudd enn før! Du føler deg rett og slett bedre!

Motivasjon er nøkkelen til suksess

Ja, ja tenker kanskje du. Det er mange gode grunner til å gå ned i vekt, men hvordan i all verden skal jeg klare det? Jeg har ikke klart det før, så hvorfor skal jeg klare det denne gangen? Og det er selvfølgelig her motivasjon kommer inn. Hvis du ikke er skikkelig motivert til å gå ned i vekt kan du bare glemme å få det til. Så da gjelder det altså å finne ut hvordan du skal jobbe deg opp nok motivasjon til å sette i gang. Kanskje er det et bryllup eller et selskap du skal i der du ønsker å se ekstra flott ut? Kanskje ønsker du å gå en fjelltur sammen med kjæresten eller barna dine, men får det rett og slett ikke til slik du er nå, rett og slett fordi du er i for dårlig form, eller kanskje er det et generelt ønske om å få en slankere og friskere kropp som har bygget seg opp over flere år.

Når du så føler at du er motivert og har bestemt deg for å sette i gang, så gjelder det å finne ut hvordan du skal få det til. Her gjelder det å være realistisk både når det gjelder hvor raskt/mye du skal gå ned i vekt, og hvordan du skal gjøre det. En av grunnene til at du har gått opp i vekt etter å ha slanket deg tidligere er at du har gått for fort ned i vekt. I tillegg har du kanskje spist altfor lite mat, aldri unnet deg selv noe godt, og hatt altfor ambisiøse treningsopplegg.

Motivasjon til trening

MOTIVASJON TIL TRENING © Foto: Brian Toro

Sakte men sikkert

Du har sikkert hørt det før, og du syns helt sikkert det høres kjedelig ut, men når du skal ned i vekt bør du ikke gå ned noe særlig mer enn ½-1 kilo per uke. Går du raskere ned enn dette vil du ikke bare miste fett men også muskler. Da vil forbrenningen gå ned, og det blir vanskelig å holde vekten på sikt. En vektreduksjon krever dessuten en god del planlegging. Innkjøp, matlaging og treningsøkter er noe du må ha satt av tid til på forhånd.

Du vet garantert en del om hva du bør og ikke bør spise nå som du vil ned i vekt. Likevel kan det være en del enkle triks du ikke har tenkt over før. For mange kan det også være en fordel å ha noen som følger dem opp, motiverer, gir råd og kanskje et lite spark bak når det er behov for det. Og det er her vi har lyst til å komme med litt reklame for oss selv.

Her i DinKost kan vi tilby både personlige konsultasjoner og et internettbasert vektreduksjonsprogram. Noen starter med en konsultasjon og følges videre opp på vektprogrammet, mens andre velger kun å bli fulgt opp over internett. Og de aller fleste er veldig fornøyd med dette opplegget.

Så hvis du ønsker at jeg skal gi deg en god og personlig oppfølging, så meld deg på vårt vektprogram! Lykke til!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!