Ribbe, pinnekjøtt, lutefisk, sild, sylte, juleskinke og rakfisk.

Julen er for mange av oss en nesten endeløs rekke med dager fulle av mat og godsaker, og du er ikke alene om du disse dagene har lett for å spise mer enn kroppen trenger og mer enn du egentlig orker.

- Hvis du vet at du har lett for å overspise, og at det blir mange anledninger til å spise julemat, kan det være greit å prøve å huske dette fra julen starter. Du får ganske sikkert anledning til å spise mer av alt dette gode en annen dag også, sier ernæringsfysiolog i Grete Roede, Kari H. Bugge.

Kaloririk drikke

Samtidig anbefaler Bugge å ha tallerkenmodellen i hodet selv om det er jul.

Prøv å huske at et måltid skal bestå av en viss del kjøtt eller fisk, en del potet eller brød og en del grønnsaker.

- Tilbehør som surkål, rødkål og kålrotstappe er jo lette alternativer som du kan spise mye av, og både lutefisk og selve ribben - uten svor - er også magert. Derimot bør du være forsiktig med blant annet ribbefett og fett fra pinnekjøtt, sier hun.

Vær for øvrig oppmerksom på at også alkohol fyller magen og etter hvert bukselinningen.

- Det er lett å glemme at alkoholen bidrar med kalorier, og det uten at du blir mett på samme måte som du gjør av samme antall kalorier du får i deg gjennom mat, sier hun.

Frukt på bordet

Lange frokoster og julelunsj med venner og familier er også en del av julen for mange, og når måltidet trekker ut, kan det være vanskelig å begrense seg.

Til frokost hjemme anbefaler Bugge å sette frem frukt og grønnsaker på bordet, slik at du kan trekke ut tiden litt med sunnere alternativer.

- Det er ellers smart å bruke mindre brød, lefse og flatbrød og mer pålegg. Jeg er på ingen måte noen lavkarboentusiast, men brød spiser du jo faktisk hele året. Frots derfor heller i proteiner i form av juleskinke, sylte, rakfisk og annen mat du bare får i jula, sier hun.

Og igjen er det greit å tenke gjennom om du får flere anledninger til å spise samme mat.

- Om du ikke kjøper inn så mye julemat selv, og du bare skal i noen få juleselskaper, er det en annen sak. Da syns jeg du skal spise deg skikkelig god og mett på julematene disse dagene, sier hun.

Smart sammensetning

Når du bestemmer menyen selv, er det for øvrig lurt å ikke velge den aller feteste desserten etter en fet hovedrett.

Kanskje kan du ta riskrem til dessert den dagen dere spiser lutefisk og heller velge fruktbasert dessert etter pinnekjøttmiddagen.

- Forsøk dessuten å ha en viss rytme på måltidene også i ferien, med både frokost, lunsj og middag, sier Bugge.

Da unngår du kanskje det verste søtsuget og blir heller ikke så veldig sulten til hvert måltid. 

- Ellers er det jo for mange det som spises mellom måltidene som er det aller verste. Vi mister litt oversikten over hva vi spiser, så det kan være greit med noen strategier når det gjelder kaker og godteri. Sett godteskålen frem bare når du får gjester eller skal kose deg og ha kaker i kakeboksene frem til de skal serveres. Står alt på bordet, er det mye lettere å miste kontroll, sier hun. 

Kilde til nytelse

Det at vi spiser mye i jula, skyldes utvilsomt mye mer enn bare sult.

- Mat inngår i mye av det vi foretar oss. Vi spiser både for å feire og for å få trøst, og måten vi spiser på påvirkes også av hvordan vi har det psykisk, sier psykolog Carina Poulsen.

Sammen med psykolog Rebekka Egeland har hun skrevet boken ”Hverdagspsyk – hvorfor har jeg det sånn? Hjelp til å stå i motgang”.

Mat er en viktig kilde til nytelse for oss.

Det å spise er en måte å være sammen med andre mennesker på, og det er vel få ganger i året måltidene i så stor grad er med på å skape en følelse av tilhørighet som jula.

- Måltidene gir oss økt psykisk velvære, sier hun.

Da er det kanskje ikke så rart at vi gjerne vil bli sittende lenge ved bordet og kjenne på den gode følelsen fellesskapet og den gode maten gir.

Glad av bra mat

- Samtidig skal det selvfølgelig være en balanse mellom næring og nytelse. Vi nyter mat som smaker godt og mat som gjør godt i form av næring - både for kropp og sinn, sier Poulsen.

For å bevare den gode følelsen i jula, er det derfor viktig å ikke fristes til å legge alle tanker om et balansert og sunt kosthold til side i høytiden.

Velbehaget og det gode humøret er nemlig avhengig av at du spiser riktig.

- Når kroppen føles bra, er vital og full av energi, virker dette inn på tankene og følelsene dine. Det er derfor lettere å føle seg glad og optimistisk med et sunt kosthold. Likevel kan det være vanskelig å følge dette i praksis, spesielt på dager som avviker fra hverdagen, sier hun.

Vær aktiv

For de fleste av oss er det nesten ikke til å unngå at kaloriinntaket blir noe høyere i jula enn ellers, og så lenge ikke jula strekker seg over mange uker, går dette bra.

I alle fall hvis du samtidig sørger for å være litt fysisk aktiv.

- Finn en lystbetont aktivitet, og gjør den gjerne sosial, sier Poulsen.

Ta en tur sammen etter julelunsjen eller middagen, gå ut og lek i snøen med barna, prøv de nye skøytene eller måk snøen som har lagt seg på trappen mens dere spiste.

- Har du et balansert kosthold og sørger for tilstrekkelig aktivitet, er det lov å skeie ut innimellom. Fordelen er at den gode maten og godteriet smaker enda bedre når de tilhører sjeldenhetene, sier Poulsen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!