Væskeinntak:

Sjekk om du drikker for mye vann

Vann er helseskadelig i for store mengder, fastlår helsemyndighetene.

PØSER PÅ: Mange drikker mye mer vann enn nødvendig.

PØSER PÅ: Mange drikker mye mer vann enn nødvendig. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Publisert Oppdatert
POPULÆRT: Vann på flaske er populært, og salget har økt kraftig de siste årene.

POPULÆRT: Vann på flaske er populært, og salget har økt kraftig de siste årene. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Fakta om flaskevann:

- Verdensmarkedet for flaskevann omsetter årlig 89 milliarder liter vann, til en verdi av 22 milliarder US dollar.

- 75 prosent av verdensmarkedet er kontrollert av lokale aktører.

- 59 prosent av flaskevannet er renset vann. De resterende 41 prosent er kilde- eller mineralvann.

- 75 prosent av flaskevannet kommer fra beskyttede grunnvannskilder, mens springvann for det meste tappes fra elver og innsjøer.

- Det drikkes gjennomsnittlig 15 liter flaskevann i året per person. Vesteuropeere drikker nesten halvparten av verdens flaskevann.

Kilde: FN

Det sies at å drikke store mengder vann skal gi mange helsefordeler. Nå mener eksperter at denne oppfatningen kommer fra flaskevann-industrien, og at for mye vann rett og slett kan være skadelig.

Drikker for mye vann

Det sies at vann skal gjøre deg både pen og frisk, samtidig som det skal ha en slankende effekt.

Dette er ikke Johanne Sundby, professor ved Avdeling for samfunnsmedisin ved Universitetet i Oslo, enig i.

- Vann er bedre enn å drikke brus og andre søte drikker, men det er da av helt andre grunner. Vann er en bestanddel av alt vi spiser og drikker, man blir verken ung, frisk eller pen av mer vann, sier hun.

Gry Hay, seniorrådgiver i Helsedirektoratet, forklarer at det holder med 1 - 1,5 liter væsketilførsel i døgnet. Om du trener bør du drikke mer.

Mange drikker godt over denne mengden vann hver dag.

Det finnes en formel der du tar utgangspunkt i kroppsvekten din, og regner ut hvor mye vann du trenger hver dag.

Vannets negative virkning

- Det er ingen helsemessige betenkeligheter med å drikke mellom 1 - 1,5 liter væske daglig, forklarer Hay.

Drikker du derimot godt over denne mengden, kan det være direkte helsefarlig.

- Meget høyt vanninntak over lang tid utover det som trengs for å slukke tørsten, kan føre til fortynning av blodets saltinnhold. I verste fall kan det føre til væskeopphopning i hjernen, kramper, og i sjeldne tilfeller død, forteller Hay.

Dette kalles hyponatremi, og kan oppstå som en følge av for stort væskeinntak, ofte i kombinasjon med lavt saltinntak.

Akutt vannforgiftning har vært rapportert etter raske inntak av store mengder væske, med betydelig overskridelse av nyrens maksimale ekskresjonshastighet på 0,7 til 1,0 liter per time.

- Hvis man pøser på med så mye vann at kroppen ikke kan ta det unna, sånn at nyrene ikke får skilt ut alt gjennom urinen, kan man få problemer med at vannet går ut i kroppens rom og i lungene, sier Sundby.

Hun understreker at dette ikke skjer mange, og at kroppen kvitter seg med den væsken den ikke trenger. Det ikke går an å spare på vann i kroppen.

Flaskevannsbransjen har skylda

I en artikkel i British Medical Journal skriver den britiske legen Margaret McCartney at det er på grunn av flaskevann-produsentene at vannets egenskaper har blitt så overdrevet.

Dette kan Johanne Sundy si seg enig i.

- Jeg tror flaskevann-produsentene spiller på to ideer. Både at man trenger mer vann enn man gjør, og at man må ha vann fra flaske for å ikke være tørst. Jeg liker ikke å bli lurt, for meg er det viktig at det man hevder er basert på kunnskap og forskning. Det tror jeg ikke all reklame for flaskevann er, sier hun.

Sundby mener man burde drikke mer vann fra springen, både fordi det er like godt, billigere og for at man sparer miljøet for mye forsøpling.

Drikk når du er tørst

Er du av en de som stadig går og smådrikker gjennom hele dagen, bør du slutte med dette.

- Tørste og sult er kroppsmekanismer som gir oss signaler. Vi ønsker jo ikke å ødelegge kroppens evne til å si ifra selv, sier Sundby.

Det beste rådet er derfor å kun drikke når du er tørst. Ved fysisk aktivitet vil det selvfølgelig være et større behov for væsketilførsel. Det samme gjelder i varmt klima.

- Husk at et økt væskeinntak bør ledsages av et økt saltinntak, råder Hay.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Så ofte bør du bytte håndklær

12 slankespørsmål du ikke tør å stille

Avføringen avslører deg

Disse matvarene er sukkerfeller

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning