Potet til middag

Slik gjør du poteten sunn

Du koker den vel ikke i vann?

IKKE SKRELL: Det beste er å beholde skallet på når potetene tilberedes og serveres. Det er her det er mest næring.

IKKE SKRELL: Det beste er å beholde skallet på når potetene tilberedes og serveres. Det er her det er mest næring. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Publisert Oppdatert

Poteten har vært en viktig del av det norske kostholdet siden midten av 1700-tallet, og de fleste som er voksne i dag, fikk tidlig lære at denne knollen var en sunn del av middagsmåltidet.

For noen år siden endret dette seg plutselig, og usikkerheten var et faktum.

For er det virkelig slik at poteten er fetende og usunn?

Potet til middag

Til tross for et litt frynsete rykte de siste årene, mener ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen at poteten er et helt utmerket middagstilbehør.

- Poteten gir hovedsakelig energi i form av karbohydrater som er sentralt både for metthetsfølelsen og for yteevnen dersom du ønsker å drive med fysisk aktivitet. Den utgjør et naturlig tilbehør til middagsmaten i vår kultur, og er for øvrig enda mer sentral i flere andre nasjoner, sier hun.

Damp poteten

Mathisen mener den negative oppmerksomheten rundt poteten har vært overdrevet, og hun mener den i større grad bør rettes mot hvordan poteten tilberedes og inntas.

- I tillegg bør fokus rettes mot hvor mye potet som spises og hvordan måltidet settes sammen. Med rett fokus kan selv diabetikere fint nyte potet, sier hun.

Selv anbefaler hun å dampe poteten med skallet på eller å ovnsbake den.

- Koking i vann trekker ut det lille poteten har av vitaminer og mineraler, og skallet er for flere potettyper helt greit å spise. Her har du også både fiber, vitaminer og mineraler, sier hun.

Viktig næring

Ernæringsfysiolog Linda L. Nilsen i Lombness ernæring er enig.

- Potet er et sunt middagstilbehør, og mye sunnere enn både pasta og ris. Poteten inneholder både vitamin C og B, forteller hun.

Nilsen bekrefter at det meste av de gode stoffene vi ønsker oss, slik som kalsium, folat, kalium og magnesium, sitter i skallet.

- Det lønner seg derfor å spise skallet også. Alternativene ris og pasta inneholder derimot stort sett bare karbohydrat i form av stivelse, så jeg vil absolutt si at poteten er et sunnere valg, sier hun.

Mange varianter

Selv foretrekker Nilsen å tilberede poteten ved å råsteke den i pannen eller ovnen.

Gjerne sammen med gode urter som rosmarin eller timian.

- Med tanke på kort varmebehandling vil jeg påstå at dette er den sunneste måten å tilberede dem på. Mengden margarin til å steke i kan du begrense selv, sier hun.

Selv om koking er en mager måte å tilberede poteten på, syns heller ikke hun denne formen for tilbereding er å foretrekke da en del av de sunne næringsstoffene forsvinner i kokevannet.  

- Ellers kan jo potetene brukes til mye. Gratinerte poteter til helgekosen, potetmos på toppen av ovnsretter som Shepherds pie, kalde potetbåter i en salat, i potet- og purreløkssuppe eller bakt med godt fyll i, sier hun.

Bør ikke spises alene

Videre må altså mengden potet vurderes, og ifølge Mathisen bør karbohydratkilden i måltidet for de fleste utgjøre en tredjedel av tallerkenen.

- Den bør altså verken være hoveddelen av måltidet eller spises alene, sier hun.

Sammen med proteiner og fett fra kjøtt eller fisk, vil energien fra potet omsettes mye mer fornuftig i kroppen.

Nilsen legger til at mengden også bør tilpasses etter hvor aktiv du er.

- Med tanke på karbohydratinnholdet i poteten, bør den inntas i forhold til aktivitetsnivået. Dersom du er lite aktiv, bør du kanskje begrense mengden til en eller to poteter, slik at du har plass i magen til mer mat som inneholder mer næring, sier hun.

Er du mer aktiv, syns hun derimot du kan legge på en potet ekstra.

Velg helst ren potet

Hvis du ønsker en enklere løsning, kan også en del av potetproduktene i frysedisken være greie alternativer.

- De ulike pommes frites variantene er et tilbud til dem som ikke gidder å kutte opp poteten hjemme. Ulempen er at du da mister muligheten til å få med skallet. Noen av produktene er dessuten tilsatt stivelse og fett og bør derfor unngås, sier Mathisen.

Det er også viktig at potetene er frosset raskt og bevart i frossen tilstand gjennom alle ledd fra produsent til grossist og vareutsalg, slik at vitaminene og mineralene bevares.

- En del av disse produktene har vært gjennom ulike prosesser, og de er ofte stekt i fett som har sugd seg inn i produktet, forklarer hun.

Nilsen understreker at ren, norsk potet likevel alltid vil være et bedre valg.

- Potet rett fra jorda er derfor det du bør velge til måltidene, ikke noe som andre har forberedt til deg, sier hun.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag