Det har lenge vært kjent at granateple er noe av det sunneste som finnes.

Innholdet av antioksidanter er skyhøyt, og frukten skal være godt for hjertet, motvirke kreft og til og med booste sexlivet ditt.

Reduserer bukfettet

Som om ikke dét var nok, mener forskere nå å ha funnet ut at granateplejuice kan være med på å redusere bukfettet, som både kvinner og menn kan få for mye av når de er over sin første ungdom.

Mye fett rundt magen betyr økt risiko for blant annet diabetes type 2, metabolsk syndrom, økte fettstoffer i blodet samt hjerte- og karsykdommer.

En halv liter om dagen

Det er forskere ved University of Edinburgh som mener å ha funnet ut at granateplejuice kan være et middel i kampen mot ølvommen og den usunne epleformen. Det melder Daily Mail.

De 24 deltakerne i studien drakk en halv liter granateplejuice hver dag i en måned.

Da testperioden var over, viste det seg at testpersonene hadde lagret mindre fett rundt magen.

90 prosent av de som hadde drukket juicen hver dag hadde også mye lavere blodtrykk, og med det redusert risiko for hjerteinfarkt, slag og nyresykdommer.

GRANATEPLE

© ILLUSTRASJONSFOTO: www.colourbox.com

Fruktbarhetskult:

Granateplet har også en opphøyd stilling utenfor kjøkkensfæren.

Frukten ble dyrket allerede i forhistorisk tid, og ble ansett for å være en hellig frukt av både egyptere og jøder.

Den skulle angivelig inneholde 613 frø, like mange som lover i Det gamle testamentet. I buddhismen regnes granatepler som en velsignet frukt, i likhet med fersken og sitron.

I flere gamle fruktbarhetskulter har også frukten spilt en rolle.

Les mer: Granateple - en juvel blant frukter

Senker innholdet av fettsyre

Ifølge forskerne er det blodets innhold av fettsyren NEFA som ble senket av granateplejuice.

Tidligere studier av mennesker og dyr har vist at høye NEFA-nivåer er knyttet til en større lagring av fett rundt magen, samt økt risiko for hjertesykdommer og type 2 diabetes.

Kostholdseksperter mener det er mye forvirring rundt fettsyrer og hva som er sunt og ikke. Her knuser de fettmytene.

Nesten halvparten av testpersonene hadde mye lavere NEFA-nivåer da måneden var over - noe som gjør det mindre sannsynlig at de vil lagre fett rundt magen.

- Det er ingen tvil om at granateplejuicen er fordelaktig med tanke på å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Våre resultateter viser en betydelig og konsekvent nedgang av blodtrykket, sier Dr Emad Aldujaili til Daily Mail, og legger til at granateplejuicens innvirkning på magefettet fortjener mer forskning.

- Holder ikke bare med granateplejuice

Selvutviklingsterapeut Linette Vik jobber daglig med ernæring som kursholder i Raw Food og Supermat.

Hun stiller seg skeptisk til enkeltstående undersøkelser av denne typen, som viser at én spesiell matvare skal ha slankende effekt.

- Faren med denne type studier, er at overvektige som vil slanke seg begynner kun å spise én type mat, for eksempel drikke overdrevent mye granateplejuice, kommenterer hun.

- Man må spise ordentlig, og få i seg alle de næringsstoffene kroppen trenger hver dag, selv om man slanker seg. Drikker man en halv liter granateplejuice hver dag for å få ned midjemålet, vil jeg tro at effekten ikke vil være permanent.

Er du usikker på om magen er for stor? Slik måler du.

- Finnes mer næringsrike alternativer

Selv har Linette Vik gått ned over 20 kilo ved å legge om kostholdet totalt ved hjelp av såkalt Raw Food og Supermat, som hun mener gir kroppen mye mer næring enn granateple.

- Spirulina-alger, hvetegress og gojibær har for eksempel et mye høyere innhold av næringsstoffer enn granatepler, sier supermat-tilhengeren.

- Granateplejuice er dessuten pasteurisert. Som raw food-tilhenger unngår jeg bearbeidet mat til fordel for mat som er viltvoksende, økologisk og ubehandlet.

Matvarene med høyest innhold av antioksidanter per porsjon:

  • Nyper
  • Valnøtter
  • Granatepler
  • Krekling
  • Blåbær
  • Solbær
  • Markjordbær
  • Ville bjørnebær
  • Kirsebær
  • Solsikkefrø
  • Bjørnebær
  • Tyttebær
  • Hyllebær
  • Ville bringebær
  • Hageblåbær

Kilde: Matportalen

Antioksidanter mot kreft og hjertesykdommer

Det er allerede kjent at granateplejuice inneholder et høyt antall antioksidanter, kjemikalier som hjelper til med å beskytte kroppens celler og nøytralisere den skadelige virkningen av oksidativt stress (de skadelige oksygenmolekylene kalt frie radikaler).

Oksidativt stress spiller en rolle ved mange sykdommer, som kreft og hjerte-kar-sykdom, og ved for tidlig aldring av kroppen. Antioksidanter i kostholdet kan virke beskyttende.

Norske forskere har laget en tabell over innholdet av antioksidanter i over tusen matvarer.

Analysene viser at det er mest antioksidanter i matvaregruppene bær, frukt og grønnsaker, krydder og urter og nøtter og frø.

Når det gjelder iinnholdet av antioksidanter per porsjon, kommer granateple høyt opp på listen publisert på Matportalen sine nettsider - faktisk på tredjeplass etter nyper og valnøtter.

Granateple i maten

Granateplefrø er veldig gode å spise naturell, men du kan også prøve dem i maten.

Du kan drysse dem over kaker, marengs og is eller bland inn i salater med eksotiske frukter.

I middagssalater er det også godt, spesielt sammen couscous og salte oster som feta, chèvre og ulike blåmuggoster.

Her får du tips til hvordan granateplet kan brukes i mange retter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!