Markedet bugner over av spennende juicedrikker som skal være 100 prosent juice uten tilsatt sukker, og inneholde eksotiske frukter med pirrende smaker.

Men en nærmere titt på det faktiske innholdet i drikkene, viser at produsentene merker dem helt forskjellig.

Share

Vann og sukker

"Vi i Nora er så utrolig glad i blåbær. Herlig deilige bær!", skriver produsenten Stabburet på produktsidene til Nora.

Likevel er den såkalte blåbær, drue og eplejuice nesten tom for blåbærjuice - 90 prosent av drikken er eple- og druejuice. Kjøper du granateplejuice, får du i realiteten 77 prosent eple- og druejuice og bare 15 prosent granateplejuice.

Også skogsbærjuice består hovedsaklig av drue- og eplejuice (se tabell under for eksakte tall).

Produsenten forklarer på sine nettsider at selv om de er veldig glade i både granatepler og blåbær, må juicen fra disse fruktene blandes ut for at juicen skal smake godt.

Den mest ekstreme utblandingen skjer i Tørst-produktene, som hovedsaklig består av vann.

Forbrukerrådet er ofte ute og synser om så mangt

Konsekvent feilinformasjon

- Dette er systematisk villeding av forbrukerne, sier underdirektør Gro Tvedt Anderssen i Forbrukerrådet til klikk.no.

Hun er ikke fornøyd med Noras fremstilling av innholdet i sine juice-, frukt- og smootie-drikker.

- Måten Nora navngir produktene på er med på å skape forvirring, sier Anderssen, som ikke synes Nora har tatt kritikken fra Forbrukerrådet på alvor.

- Emballasjens framside er det første forbrukeren ser. Når et produkt gis et navn og markedsføres som for eksempel granateplejuice, forventer forbrukeren at det er det kartongen i hovedsak inneholder, ikke appelsin- eller eplejuice. Det blir direkte feil.

Anderssen reagerer også på teksten som sier at produktet ikke er tilsatt sukker.

- Mange forbrukere tenker da at det er sukkerfritt, og det er det ikke.

Hun reagerer også på produsentens produktinformasjon på nett der antioksidanter omtales som "kroppens politi".

Klikk.no sin oversikt over sukkerinnhold i frukt viser at epler og druer er blant fruktene med høyest sukkerinnhold.

Når Noras Skogsbærjuice inneholder 50 prosent druejuice, blir det totale sukkerinnholdet i kartongen høyere enn om kartongen inneholdt skogsbærjuice, slik som både navnet og forsiden på kartongen gir uttrykk for.

Ingen kritikk

Informasjonsdirektør Robert Rønning i Stabburet stiller seg uforstående til kritikken.

- Disse produktene har vært på markedet lenge, og vi har ikke mottatt noe kritikk. Vi forholder oss til merkeforskriften og hadde en diskusjon med Mattilsynet den gang. De hadde ingen innvendinger mot at en drikk som smaker blåbær merkes som en blåbærdrikk. Hvis Forbrukerrådet mener det er kritikkverdig, må de ta det med tilsynet, sier Rønning.

I april i fjor fikk Nora og enkelte andre produsenter passet sitt påskrevet av Forbrukerrådet, som mente navngivningen var villedende markedsføring i forhold til navn, merking og faktisk innhold.

Forbrukerrådet mente at ordet "frukt" eller "fruit" ble brukt ukritisk, og stilte seg kritisk til bruken av ordet "frisk", som for mange forbrukere forveksles med ordet "fersk". Rådet mente det verste var de misvisende navnene på produktene.

Kartongene navngis og merkes etter de mest fremtredende smakene, ikke etter hvor mye de faktisk inneholder av ulike juicer. Innholdet oppgis i ingredienslisten.

Forbrukerrådet kommenterer tørt at du sannsynligvis må jobbe på fabrikken for å oppleve at 2 prosent pasjonsfrukt gir en dominernede smak i en liter vann blandet med appelsinjuice.

Heter det det smaker

I 2008 skrev også Side2 skrev en kritisk sak om juicebløffen til Nora.

- Forbrukerrådet er ofte ute og synser om så mangt, så det får stå for vedkommendes egen regning, sier Rønning.

Merkeforskriftens paragraf 5 sier at "Merkingen skal ikke villede kjøper med hensyn til næringsmidlets egenskaper, særlig med hensyn til dets art, identitet, kvalitet, sammensetning, mengde, holdbarhet, opprinnelse eller opphavssted, fremstillings- eller produksjonsmåte." Se hele lovteksten her.

- Vi opplyser forbrukeren om hva et produkt smaker, sier Rønning.

Rønning mener det fremkommer klart på kartongen hva forbrukeren faktisk får.

Skjermdump: Opplevnora.no

VILLEDENDE: Forbrukerrådet reagerer også på produktinformasjonen som gis på Noras hjemmesider, der antioksidanter omtales som "kroppens politi". © Skjermdump: Opplevnora.no

Vann med smak

Stabburet er ikke alene om å få kritikk for merkingen. Imsdal ble for noen år siden refset fordi de solgte saft uten å opplyse forbrukeren om det. Etter bruduljene merket de om flaskene slik at de solgte "vann med smak".

I 2008 fikk Imsdal hard medfart igjen, etter at det ble avslørt at reklamen deres for det "urnorske kildevannet" ble spilt inn på New Zealand. Særlig komisk blir det når reklamestemmen sier: "Og her, ved foten av mektige, snedekte fjell, finnes verdens reneste, rene kildevann".

Se reklamen her.

Meieriene best

Brorparten av blandingsjuice produseres av Stabburet/Nora, Meieriene/Tine og Brämhults.

Meieriene/Tine markedsfører og selger i stor grad det de sier de selger, blant annet er deres Grapefruktjuice laget av 100 prosent grapefruktjuice (se innholdet i de andre produktene i egen tabell under saken).

Brämhults blandingsprodukter består av eksempelvis 85 prosent nypressede appelsiner og 15 prosent moste jordbær, 85 prosent nypressede appelsiner og 15 prosent moste bringebær, og 60 prosent nypressede appelsiner med 40 prosent ananas (60/40). Brämhults kom godt ut i vår juicetest.

En annen, stor produsent, Lerum, merker konsekvent blandingsproduktene med det innholdet det er mest av først i navnet, som for eksempel Lerums Eplejus med blåbær og kirsebær.

Dette inneholder Noras drikker:

Juice:

Blåbær, drue og eplejuice: 50 % eplejuice, 40 % druejuice og 10 % blåbær.

Granateplejuice: 62 % eplejuice, 15 % granateple, 15 % druejuice, 6 % aronia og 2 % pasjonsfrukt.

Skogsbærjuice: 50 % druejuice, 25 % eplejuice, 8 % blåbær, 7 % bjørnebær, 5 % bringebær og 5 % granateple.

Fruktdrikk:

Tørst appelsin & pasjon: 74 % vann, 11% eplejuice, 5 % appelsinjuice, 4 % sitron, 2 % pasjonsfrukt, og 4 % sukker.*

Tørst eple & guava: 76 % vann, 15 % eplejuice, 3 % guava, 2 % sitron, 4 % sukker og aroma.*

Tørst sitron & lime: 76 % vann, 13 % eplejuice, 6 % sitron og 1 % lime, 4 % sukker og aroma.*

Smoothies:

Drikk frukt appelsin & bringebær: 45 % appelsinjuice*, 37 % ananasjuice*/most banan/aroniajuice*/druejuice*, 8 % bringebær.

Drikk frukt mango & pasjon: 87 % appelsinjuice*/hvit druejuice/most banan/most fersken, 8 % mango, 5 % pasjonsfruktjuice*.

Drikk frukt skogsbær: 83 % druejuice*/most banan/eple*/appelsinjuice*, 9 % bringebær, 6 % bjørnebærjuice* , 2 % blåbærjuice*.

(* fra konsentrat)

Kilde: Opplevnora.no

Dette inneholder Tines drikker:

Juice:

Mana blå: 67,8 % drue, 14,5 % aronia, 12 % kirsebær, 5,8 % blåbær.*

Mana gul: 49,7 % appelsin, 19 % nype, 18 % eple, 12 % gulrot, 1,3 % sitron.*

Mana rød: 70 % drue, 25 % tranebær, 5 % bringebær.*

Sunniva Premium Appelsinjuice med Bringebær frå Vik i Sogn: 55 % appelsinjuice, 35 % bringebærjuice, 10 % druejuice.

Sunniva Premium Eple- og Mangojuice: 75 % eplejuice, 25 % mangojuice.

Sunniva Premium Rosa Grapefruktjuice: 100 % grapefruktjuice.

YT Sportsdrikk Drue/Bringebær: 70% vann, 24% druejuice*, 5% bringebærjuice*, 1% sitronjuice*, natriumklorid, sort gulrotkonsentrat, naturlig aroma, konserveringsmiddel.

YT Sportsdrikk Eple/Mandarin: 66% vann, 31% eplejuice*, 2,9% mandarinjuice*, naturlig aroma, konserveringsmiddel, natriumklorid.

Fruktdrikk:

TINE 40/60 Drue, Solbær og Granateple: 59,9 % vann, 33 % druejuice*, 4 % solbærjuice*, 3 % granateplejuice*, pektin, naturlig aroma, konserveringsmiddel.

TINE Friskus Eple, Drue og Bringebær: 28 % eplejuice*, 28 % druejuice*, 14 % bringebærjuice*, konserveringsmiddel.

Smoothie:

TINE Jordbær Smoothie Rød: Jordbær 42%, ananasjuice* 42%, bananpurè 14%, sort gulrotjuice* 2%, konserveringsmiddel.

TINE Tropisk Smoothie Gul: 53 % appelsinjuice*, 17 % bananpurè, 17 % mangopurè, 10 % ananasjuice*, 2 % pasjonsfruktjuice, konserveringsmiddel.

(* fra konsentrat)

Kilde: tine.no

Les mer:

Norsk juice skal kue rampunger

Stor test av barnejuice

Juice verre enn Cola

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!