Det er i mindre og mindre grad aktuelt å snakke om et eget diabeteskosthold, slik man gjorde for noen tiår siden. Det er vanlig i Norden å anbefale et allsidig og variert kosthold som ligger så tett opp til de generelle anbefalingene for et sunt kosthold som mulig. Men fordi de færreste av oss faktisk spiser på denne måten, betyr det en viss kostomlegging idet diagnosen er et faktum.

Hva er et sunt kosthold?

Et kosthold som holder blodsukkeret stabilt, som forebygger hjertesykdom og som også forebygger eller reduserer overvekt, er det ideelle for en diabetiker. Det betyr i korte trekk en kost med:

  • Mindre fett totalt sett, og spesielt mindre mettet fett fra pølsemat, fete meieriprodukter etc.
  • Mer vekt på mykt plantefett som oljer og myk plantemargarin
  • Mye grønnsaker, belgvekster og litt frukt - tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt hver dag
  • Grove, fiberrike kornprodukter
  • Lite sukker, fra varer som kaker, godteri, saft, brus med sukker, sjokolade, søte pålegg
  • Vann - det er den beste tørstedrikken

Husk også å spise regelmessig, gjerne hver 3.-4 time. Det holder blodsukkeret stabilt og forebygger følinger, samtidig som det holder forbrenningen oppe og forebygger overvekt. Og ikke minst - husk å kose deg med maten! Det skal være hyggelig å spise, men det kan være hyggelig å spise sunt også.

Gode råd for diabetikere:

  1. Ta utgangspunkt i hva du pleier å spise, og gjør justeringer i retning av punktene over.
  2. Doble inntaket av kokte, dampede og rå grønnsaker.
  3. Vær forsiktig med alkohol, det inneholder mye kalorier og kan gjøre at du spiser mer - eller glemmer å ta insulin eller antidiabetika.
  4. Bruk suketter i teen eller kaffen, og velg sukkerfrie drikker dersom du ønsker litt brus eller saft.
  5. Fruktose gir like mye kalorier som vanlig sukker, og mister en god del av søtningsevnen i varme drikker og mat som stekes/bakes. Velg heller små mengder vanlig sukker der det trengs.
  6. Sukkerfrie sjokolader og godterier inneholder sukkeralkoholer som ikke er bra for diabetikere. De påvirker blodsukkeret og kan gi diaré i store mengder. Kjøp heller vanlig godteri (billigere og mye bedre i smaken) - og spis det bare en dag i uken. Tilpass insulin eller medikamentering til inntaket.
  7. Frukt og juice inneholder mye naturlig sukker (fruktsukker), og for mange er det lurt å legge slike matvarer til et større måltid, ikke som mellommåltid eller tørstedrikk, det kan slå for mye ut på blodsukkeret. Og det er nok med et glass juice og en frukt om dagen!
  8. Velg rent, magert eller renskåret kjøtt, og fet eller mager fisk til middag og pålegg.
  9. Velg de magre melke-, oste- og yoghurttypene, og husk at brunost og prim er svært sukkerholdig. Spar disse til helgen.
  10. Å spise proteinrik mat samtidig som du spiser karbohydrater er en god måte å kutte toppene av blodsukkeret. Dette er mat som tar blodsukkertoppene: Rent kjøtt, fisk, fugl og egg, magre melkeprodukter, kesam og hvite oster, bønner, linser og soyaprodukter, mandler og nøtter eller proteinpulver. Myseproteinpulver er i så måte aller best.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!