Symptomer på ME

De vanligste symptomene på ME er stor tretthet og utmattelse, hukommelsesproblemer og smerter i musklene, samt fordøyelsesplager og kvalme. Noen har også problemer med å holde vekten oppe i dårlige perioder, mens andre går opp i vekt på grunn av liten fysisk aktivitet. Det er mye vi fortsatt ikke vet om denne sykdommen, men god og tidlig informasjon er avgjørende for å holde sykdommen i sjakk, forebygge dårlige perioder og kanskje til og med bli kvitt ME. Hvorvidt det er mulig å bli fullstendig frisk, er fortsatt ikke helt klarlagt. Men at mange kan ha lange perioder med tilnærmet normal funksjon, vet vi, og det er kanskje et godt mål i seg selv?

ME (myalgisk encephalopati) er en kronisk, svingende sykdom med gode og dårlige perioder. Sykdommen er også kjent som kronisk tretthetssyndrom eller postviralt tretthetssyndrom. Sykdommen rammer flere deler av kroppen, spesielt er nervesystemet og immunsystemet utsatt.

Mat ved ME

Kostbehandling av ME er, på samme måte som med mange andre kroniske sykdommer vi ikke vet så mye om, et nokså ubeskrevet blad som åpner for mange fantastiske historier og pilletrillere av alle slag. Det er fortsatt gjort svært få studier på kost og ME som kan si noe om sammenhengen. I tillegg er ME en sykdom som naturlig svinger mellom gode og dårlige perioder, så kostomlegginger kan ikke alltid få æren eller skylden for endringer i sykdomstilstanden.

Når det er sagt, er det en rekke gode grep du kan gjøre i det daglige, som på sikt vil være gunstige for sykdomsutviklingen din. Det viktigste rådet er uansett å bruke sunn fornuft og ikke bekymre deg alt for mye om kosten. Her er et knippe konkrete råd:

  • Ta utgangspunkt i en så variert kost som mulig, med basis i rene råvarer slik som grove kornprodukter, magre meieriprodukter, magert kjøtt, fet fisk, mye frukt og grønnsaker, egg og bønner.
  • Har du problemer med magen, kan du prøve med mellomgrove kornprodukter i en periode. For mye fiber kan for enkelte være et problem. For å holde fordøyelsen i sving likevel, kan du bruke bløtlagte svisker.
  • Husk også å drikke rikelig, minst to liter per dag. Vann, mager melk og andre "flate" drikker er bedre enn boblende drikker, fordi gassen kan gi deg magesmerter. Mange tåler koffein (i kaffe, te og coladrikker) dårlig. Alkohol kan også gjøre deg verre.
  • Drikk små slurker hyppig, fremfor store mengder raskt.
  • Det samme gjelder spisemønsteret: Spis heller hyppig og lite, enn færre måltider og mye mat. Det letter kvalmefølelsen og bedrer næringsopptaket. Fem til seks måltider per dag er fornuftig, med ca. 3-4 timers mellomrom.
  • Kokte grønnsaker er ofte mer lettfordøyelige enn rå, så prøv deg frem med dette om du har mageproblemer.
  • Vær forsiktig med sukker. Det gjelder jo for alle, men ME-pasienter er svært vare for svingninger i blodsukkeret. Mye sukker vil gjerne føre til et høyt energinivå, før du får en skikkelig dipp.
  • Om du har problemer med vekten, kan det hjelpe å få litt ekstra kalorier i form av en søt kveldssnack, for eksempel en luksusyoghurt. Selv om den inneholder sukker, vil kroppen ikke få de samme reaksjonene mens du sover.
  • Det er en viss dokumentasjon på at lite jern i kosten, forverrer tretthetsfølelsen. Fokuser på gode jernkilder i kosten, slik som leverpostei, grove kornprodukter, magert kjøtt og evt jernberiket brunost og prim (Litago). Men ikke ta rene jerntilskudd før du har målt jernstatus hos legen - det blir lett for mye jern, og det er også uheldig.
  • Er du bekymret for den generelle kvaliteten på kostholdet ditt, er det helt i orden å ta en multivitamin-mineraltablett - følg anvisning på pakken. Dette vil være en god forsikring i bunn, til de dagene du ikke spiser så godt og variert.
  • Et siste råd - ikke gjør store endringer i kosten din uten å rådføre deg med legen din. Det samme gjelder dersom du vil forsøke å kutte ut visse matvarer fra kosten. Snakk med legen!
KOKTE GRØNNSAKER: Kokte grønnsaker framfor rå ved ME=

KOKTE GRØNNSAKER: Kokte grønnsaker framfor rå ved ME © Foto: Victoria Alexandrova

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!