Kreft er en fellesbetegnelse på mange forskjellige sykdommer som alle innebærer en ukontrollert vekst av kreftceller. Denne celleveksten krever næringsstoffer der forbruket skjer på bekostning av kroppens friske celler. Mellom 30-70% av alle kreftformer er forårsaket av miljøfaktorer der kostholdet er en av de viktigste. Frukt og grønt beskytter mot kreft

Det er mange forskjellige kostfaktorer som kan ha en innvirkning på utviklingen av kreft, men generelt sier man at et kosthold med mye fett, lite fiber og for lite vitaminer og mineraler er det som gir størst risiko for å bli syk. Mange kreftformer er sjeldnere i land der folk spiser lite fet mat, delvis fordi et magert kosthold automatisk fører til et større inntak av vitaminer og mineraler.

Frukt og grønt mot kreft

Frukt og grønnsaker er nok de viktigste matvarene når det gjelder forebygging av kreft. Det er faktisk slik at desto mer frukt og grønt du spiser, desto mindre sjanse har du for å få kreft. Dette er grunnen til at myndighetene anbefaler et inntak på minst 5 porsjoner frukt og grønnsaker per dag (750 gram frukt og grønt, inkl. poteter).

Fem om dagen høres kanskje mye ut, men det er ikke vanskeligere enn om du:

  • Drikker et glass appelsinjuice til frokost
  • Spiser poteter og grønnsaker/salat til middag
  • Spiser et eple eller en annen frukt om dagen
  • og for eksempel tar en gulrot mellom måltidene

Vi vet ikke nok om hvilke frukt og grønnsaker som beskytter mest mot kreft, men det kan se ut som om friske, rå grønnsaker (helst med kraftig farge) beskytter mer enn kokte grønnsaker. Vi vet dessuten at mange bær er svært rike på de helsefremmende antioksidantene. Den beste måten å sikre en helsefremmende effekt av frukt og grønnsaker på er å spise variert.

Vi vet heller ikke nok om hvilke stoffer i frukten som virker beskyttende mot kreft. Sannsynligvis er det en kombinasjon av mange stoffer som finnes i frukt og grønnsaker. Dette er grunnen til at frukt og grønt anbefales fremfor vitaminer og mineraler i tablettform hvis du ønsker å forebygge kreft.

Slik reduserer du kreftrisikoen

I tillegg til å spise mye frukt og grønnsaker bør du:

  1. Begrense inntaket av sukker og fett, spesielt mettet fett
  2. Unngå sterkt saltet, røkt, stekt og grillet mat
  3. Spise fisk, kylling eller vilt fremfor annet kjøtt
  4. Begrense inntaket av rødt kjøtt til 80 g per dag
  5. Drikke lite alkohol
  6. Sørge for jevnlig mosjon
  7. Unngå overvekt eller undervekt
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!