Sunn junk-mat

Joda, junk-mat kan faktisk være sunt

Her er junk-maten ernæringsfysiologene velger å spise.

BURGER OG POMMES FRITES: Joda, det er greit med junk-mat av og til.

BURGER OG POMMES FRITES: Joda, det er greit med junk-mat av og til.

Publisert Oppdatert

- Det hender av og til at jeg velger hurtigmat, og det er jo lov å kose seg litt. Alt handler om balanse og det er ikke feil å spise en burger eller pommes frites av og til, sier klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik hos Tine.

Hun mener det ikke er så galt å spise junk-food innimellom, du kan absolutt ha en sunn livsstil likevel.

Dette støtter ernæringsfysiolog Camilla Andersen hos Somebody.

- Det har hendt at jeg har spist junk-food fra hurtigmatresturanter, og dersom jeg gjør det velger jeg å være bevisst på hva jeg bestiller.

Så hva ville ernæringsfysiologene egentlig valgt hvis de stakk innom en hurtigmatsjappe?

Vi ba Skjølsvik og Andersen å ta en titt på hurtigmatkjedenes meny, og deretter velge ut sine favoritter under ulike kategorier.

Beste alternativ for de kaloribevisste

Andersens tips:

- For å spare kalorier kan man kjøpe en enkel burger istedet for meny.

- Salater, Mc Chicken, Filet o fish, hamburger eller cheeseburger inneholder under 400 kalorier.

- Det mange kanskje blir overrasket over er at wrapen inneholder 571 og 679 kalorier hos McDonalds, så selv om de virker som et bra valg, er det ganske mange kalorier i dem.

Skjølsviks tips:

- Er du kaloribevisst kan salaten hos hurtigmatkjedene være et godt alternativ, eventuelt sammen med kyllingvinger eller en helt vanlig hamburger.

- Dressing kan bidra med mange kalorier om du tar på mye, men balsamico er et fint alternativ her.

- Enkelte steder finnes det hamburgere med fullkornbrød og lettmajones. Dersom du kombinerer denne med en salat, har du et godt alternativ til den vanlige burgeren.

- Dersom du har lyst på noe søtt er smoothie et greit alternativ til milkshake og andre desserter.

Les også: Derfor blir du lykkelig av sjokolade

Om du vil styre unna sukker

Andersens tips:

Tips

Råd fra Camilla Andersen:

  • Selv om du er opptatt av kalorier/vekt/helse kan du finne ok mat hos hurtigmatkjedene og det er ingen grunn til å være fanatisk.
  • Men ikke spis slik mat for ofte. I et ellers balansert og variert kosthold er det rom for alt.
  • Takk nei til alle tilbud om å oppgradere størrelser eller legge til mer for en billig penge. Noen ganger er det bedre å spare kalorier enn penger.
  • Kjøp en enkel burger istedet for en meny.

- Ikke la deg friste av smoothie, sukkerholdig brus eller desserter. Del med en venn eller spør om du kan få en shake delt på to beger. Det er mye sukker i dem, til og med i en halv porsjon.

- I en stor jordbærshake er det 68 gram sukker. For en voksen gjennomsnittsperson anbefales maks 50 gram tilsatt sukker per dag, så dette er absolutt i overkant.

Skjølsviks tips:

- Rettene med mest sukker er ofte dessertene og milkshakene.

- Ha i bakhodet at når du velger pommes frites er 80-90 prosent av karbohydratene i poteter stivelse dyppet i fett. Stivelse er en type raske karbohydrater som gir like rask blodsukkerstigning som sukker.

- Er ønsket ditt å spise mindre sukker, er det lurt å være forsiktig med pommes frites. Da er salat til burgeren et mye bedre valg.

Junk-food til barn

Andersens tips:

- En barnemage har liten plass, og barn trenger mye næring, så her gjelder det å prioritere plassen riktig.

- Hamburger, eventuelt kyllingburger, frukt og grønt ved siden av.

- Dropp kaloririk drikke, både sukkerholdig brus og smoothie er kalori- og sukkerholdig. Det er best å bestille vann.

- Du trenger ikke å kutte ut pommes frites, men velg en liten porsjon. Dere kan fint dele en porsjon istedet for å ha en hver.

- Dersom det ikke er viktig for barnet, kan pommes frites gjerne droppes. Det er over 200 kalorier i en liten pommes frites, så dette er absolutt med på å trekke opp kaloriinnholdet i måltidet uten å bidra med noe fornuftig til kroppen.

Les også: En håndfull inneholder 300 kalorier

Skjølsviks tips:

- På McDonalds kan en liten hamburger med minigulrøtter i stedet for pommes fristes, samt juice eller melk til, være et godt valg.

- En av kyllingwrapene fra Burger King kan også være greit alternativ, gjerne sammen med en salat.

- Ved å velge salat eller minigulrøtter til, sikrer du at barnet ditt også får i seg litt grønnsaker, noe som gjør at den ernæringsmessige verdien av måltidet blir bedre.

- Ikke mer enn 500-600 kalorier

Skjølsvik mener at en god pekepinn er at middagen for en voksen person bør ligge på mellom 500-600 kalorier og bestå av mest mulig rene kjøtt- og fiskeråvarer, grove karbohydrater og grønnsaker.

- Du kan få hamburgere som gir deg alt fra 300 kalorier og helt opp til 900 kalorier i én porsjon. Da tilsvarer det nesten to middager, understreker ernæringsfysiologen.

Noen av de valgene du tror er sunnere, for eksempel wraps eller baguetter, kan inneholde mer energi enn en vanlig hamburger eller cheeseburger.

- Derfor er det lurt å ta en titt på hva maten inneholder før du bestemmer deg. Og de færreste går nok på fast-foodrestaurant daglig, og blir det kun av og til, er det selvfølgelig lov å kose seg med det du måtte ha mest lyst på, mener Skjølvsik.

Andersen syns at det viktigste er å være oppmerksom på om man spiser på en hurtigmatresturant, er porsjonsstørrelsen, både når det gjelder drikke og desserter.

- Det er helt greit å gå innom for en burger av og til og det er mulig å gjøre bra valg. Det som bekymrer meg er at dette er så billig mat at mange velger å gå dit litt for ofte, avslutter Andersen.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag