Tang og tare i kostholdet

Du kan bruke tang og tare i maten

Tang og tare kan brukes i retter som sushi eller som tilbehør i salater.

TANG OG TARE I KOSTHOLD: Tang og tare kan brukes i retter som sushi, eller som tilbehør i salater. Det sies å ha flere helsefremmede effekter.

TANG OG TARE I KOSTHOLD: Tang og tare kan brukes i retter som sushi, eller som tilbehør i salater. Det sies å ha flere helsefremmede effekter. Foto: FOTO: Getty Images

Publisert Oppdatert

- Når jeg sier «tang og tare» så mener jeg brunalger. Makroalger er et begrep som innebefatter brunalger, altså tang og tare, rødalger og grønnalger. Både brunalger, grønnalger og rødalger kan spises, men det er flere tilfeller med matforgiftning ved spising av rødalger. Brunalger er derfor, med tanke på matsikkerhet, mer egnet for nybegynnere, forteller doktorgradsstipendiat hos Nofirma ved Danmarks Tekniske Universitet, Marthe Jordbrekk Blikra.

Hun har skrevet mastergrad om brunalger, som var en del av forskningsprosjektet Alger til mat.

Blikra fortelle at tang og tare lenge har vært brukt som dyrefôr i Norge og resten av kyst-landene i Europa.

- Det er også dokumentert at maikroalger ble benyttet som mat i sagatiden, men man tror det gjaldt mest under perioder der lite annen mat var tilgjengelig, opplyser hun.

Alle vitaminer og mineraler kroppen trenger

Tove Cecilie Fasting er ernæringsfysiolog og markedssjef i Frøya Tare.

- Tang og tare inneholder alle vitaminer og mineraler kroppen trenger, inkludert B12 som kroppen ellers kun får i seg fra animalske produkter. Innholdet av mineraler er ti ganger høyere enn i planter som vokser på jorden, forteller hun.

Videre forklarer hun at en ti centimeters bit av stortare inneholder mer kalsium enn melk, og at tang og tare også har et høyt proteinnivå.

Helsemessige fordeler

Som mat har taren først nylig «kommet tilbake» med trender fra Asia, eksempelvis i sushi. Det kan ha store helsemessige fordeler for oss.

- Tang og tare er både sunt og smaker godt. Det inneholder mye fiber og jod, noe som de fleste med et moderne kosthold burde hatt mer av. Det har vist seg å være mange helsegevinster ved bruk av alger i kosten, forteller Blikra.

Hun forteller at det hevdes at alger skal virke alt fra vektregulerende til å motvirke diabetes og kreft, selv om disse egenskapene riktig nok er omdiskutert.

- Noe tare inneholder så mye jod at det foreløpig anbefales å ikke spise for store mengder av det daglig. Litt tare er derimot veldig bra, ettersom det motvirker mangelsykdommen struma. I tillegg inneholder tang og tare stoffer som gir «den femte smaken», umami, som oversettes fra japansk til «velsmak», informerer doktorgradsstipendiaten.

Hvilken type tare kan du spise?

Det er ikke fullt så enkelt som å plukke med deg litt tare fra søndagsturen -  det må litt mer kunnskap til enn som så.

- Ingen typer brunalger er farlige å spise dersom de er oppbevart forsvarlig etter høsting. Det vil si at de enten spises samme dag som de er høstet, eller at de tørkes eller fryses. Det er lurt å oppbevare dem i plastpose i kjøleskap for å beholde fuktighet og ferskhet dersom de skal spises noen timer senere, forteller Blikra.

Det er derimot ikke alt av tare som er like godt å spise, og det påstås at man kan bli dårlig i magen av å spise for eksempel sagtang.

- Butare, sukkertare, fingertare og remmetang er blant flere brunalger som egner seg godt til matlaging. I tillegg er flere rødalger og grønnalger gode, forteller hun, og legger til:

- Husk at brunalger smaker best, og ser finest ut, på våren. Dette gjelder spesielt tare. En del tang, for eksempel blæretang og remmetang, holder seg fin utover sommeren. Et annet viktig poeng er å kun klippe av halvparten av tangen, slik at den kan vokse videre og lage nye blader.

Les også: Disse nøttene er de mest helsefremmende

Slik kan du bruke tang og tare i kostholdet:

  • Som kraft i fiskesuppe.
  • Kutt det opp og stek det, og ha det som tilbehør til en fiskerett - eksempelvis fiskekaker.
  • Mikroalger kan tilsettes i brøddeigen, eller tørkes og brukes som te.
  • Tilsett i supper og gryter.
  • Bruk tørket tare som et dryss i stedet for salt på for eksempel egg, poteter og i salater.
  • Du kan pakke inn fisk i tang og tare og bake den inn i ovnen eller grille den.
  • Tørket søl som stekes i litt olje smaker som chips, og er hundre ganger sunnere.
  • Tare inneholder mye glutamat som er en smaksforsterker, så det kan også brukes som buljong. Som bonus får du en haug av gode næringsstoffer.
  • Husk: det er bare fantasien som settes grenser! Hva med tare på pizzaen, eller ravioli med tarefyll?

Kilder: PhD-stipendiat ved Nofima, Marthe Jordbrekk Blikra og ernæringsfysiolog og markedssjef for Frøya Tare, Tove Cecilie Fasting.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag