Fråts i farger:

Jo mer frukt og grønt du spiser, desto mindre er risikoen for å få kreft.

Rød

Spis tomat i alle varianter - fra rå tomat via hakket og soltørket til purert. Tomat inneholder lykopen og lutein, to sterke antioksidanter som blant annet motvirker prostatakreft. Også C-vitamin, rød paprika og jordbær hører med.

Gul

Spiser du ananas, får du i deg bromelain som har vist lovende kreftforebyggende resultater. De intenst gule fruktene og grønnsakene inneholder ofte mye vitamin C, som er en av de kraftigste antioksidantene vi har. Velg multer, sitroner, appelsiner, grapefrukt, guava, ananas, gul paprika og kålrabi.

Oransje

Gulrot er fortsatt noe av det sunneste du kan spise. Den inneholder mye betakaroten som har den sterkeste antioksidantvirkningen på kroppen. Velg både kokt og rå gulrot. Oransje søtpotet, papaya og aprikoser hjelper også.

Grønn

Mørkegrønne grønnsaker inneholder mye klorofyll som sannsynligvis virker kreftforebyggende. Velg grønnkål, bladkål, brokkoli, løvetannblader og nesle.

Blå

Velg blåbær, bjørnebær, blå druer og blå Kongo-poteter. De kan virke dempende på betennelser, sørge for godt blodomløp og styrke bindevevet.

Indigo

Granateple er helt spesielt og inneholder det kreftforebyggende stoffet ellaginsyre. Multer har også mye av dette stoffet. Velg granateple, granateplejuice, tørket granateple, rødkål og lollo rosso-salat.

Fiolett

Både sure kirsebær, søte moreller og bringebær beskytter mot kreft. Fiolette druer virker også forebyggende.

Det er absolutt mulig å spise på en slik måte at du reduserer risikoen for kreft. Det avgjørende er hva du spiser, men også hva du ikke spiser. For mye fett, for lite fiber, mineraler og vitaminer øker risikoen for å bli syk.

Les også: Slik senker du kreftrisikoen

Ikke Omega 3

Kostholdet ser ut til å være ansvarlig for omtrent en tredel av alle krefttilfeller i Norge.

- Forskning tyder på at både grønn og sort te er kreftforebyggende. Og en del krydder vi før bare brukte for smakens skyld, er også bra. Det gjelder også det ganske ukjente krydderet gurkemeie - men bruk gjerne karri i stedet, sier professor Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo.

Les også: Symptomer og tegn på kreft

Han er en av dem som vet aller mest om hva slags antioksidanter som finnes i matvarene i det norske kostholdet, etter å ha ledet en stor antioksidantstudie.

- Bruk kanel, nellik, oregano, chili eller hvitløk. Valnøtter, solsikkefrø og tørket aprikos er også bra. Og kål i alle varianter, spesielt grønnkål. Brokkoli skal være et bra alternativ.

Blomhoff er ingen tilhenger av piller. Selv spiser han fet fisk to ganger i uken og bruker ikke kosttilskudd. For dem som ikke klarer det, anbefaler han god, gammeldags tran i stedet for omega-3.

- Omega-3-tilskudd kan være bra, men det er så mange sorter på markedet, og de er av veldig ulik kvalitet, advarer han.

Skader mer enn hjelper

Ifølge professoren er det mulig at en del kosttilskudd kan skade mer enn de hjelper. Tilskudd med høye doser E-vitamin og betakaroten bør du holde deg unna. Han gjør et unntak for gravide, som gjerne kan ta ekstra folat/B-vitamin.

Men du kan trygt slutte å innta preparatet når du har fått de barna du skal ha. Det som dessuten viser seg, er at alkohol og overvekt øker faren for brystkreft, og at fysisk aktivitet minsker den. Amming motvirker også brystkreft.

Les også: Bortkastet å ta multivitaminer

Rå, kokt, stekt?

Den siste tiden har det kommet så mange forskjellige råd om hva vi skal spise for å unngå kreft, at vi vanlige forbrukere kan bli ganske forvirret. I tillegg er det vanskelig å vite hvordan vi skal tilberede maten for å beholde flest mulig vitaminer og mineraler.

Noen grønnsaker er visstnok sunnest rå, andre woket eller kokt. Og så skal vi visst lettkoke i minst mulig vann - eller dampkoke - for ikke å drepe alle de næringsrike stoffene.

Hvordan i all verden skal vi klare å gjøre alt riktig? Og hvordan får vi tak i de aller sunneste matvarene, som gurkemeie, brokkolispirer og svart-surbær?

- Det trenger du da slett ikke, sier professor Blomhoff.

- Alt du får kjøpt av vanlig frukt, bær og grønnsaker i matvarebutikken er mer enn godt nok for å motvirke kreftfaren, beroliger han.

Les også: Glem spelt - bygg er sunnere!

Oslo 20080611. Fruktbord. Frukt og grønnsaker. Sunnhet. farger. Slankemat. Appelsiner, Ananas, Blomkål, sukkererter, gulrøtter Moreller , jordbær, tomater, redikker, grønne druer. Keramikkmugge med vann. Foto: Berit Keilen / SCANPIX=

Oslo 20080611. Fruktbord. Frukt og grønnsaker. Sunnhet. farger. Slankemat. Appelsiner, Ananas, Blomkål, sukkererter, gulrøtter Moreller , jordbær, tomater, redikker, grønne druer. Keramikkmugge med vann. Foto: Berit Keilen / SCANPIX © Keilen, Berit

Nyper og bær

En liten huskeregel er at jo sterkere og dypere farge frukten og grønnsaken har, desto mer forebyggende er den. Altså er det fint å spise irrgrønne epler og dyprøde tomater.

Tomater som dyrkes i egen hage, er ikke sunnere enn de importerte i butikken. Vi kan derfor trygt hamstre frukt, bær og grønt i hvilken som helst butikk.

- Hemmeligheten er å spise variert, sier professoren.

- Få i deg både råkost og kokte grønnsaker, så er du sikret best mulig beskyttelse. Bytt gjerne ut noe frukt med nyper, som viser seg å være en skikkelig vitaminbombe.

Og ikke glem bær, som er stappfulle av antioksidanter, sier han.

Vanlige blåbær fra skogen er noe av det sunneste vi kan få i oss, og de er ikke lett å finne midtvinters. Men Blomhoff sier at frosne bær fra butikken tinet i mikrobølgeovn, er mer enn sunt nok.

Dermed kan vi nyte kreftforebyggende bær hele året.

Les også: Bytt ut kjøttet med bønner

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Øyboerne på Okinawa lever sunt og lenge:

Slik blir du 100 år

Øyfolk har nøkkelen til et langt liv i en sunn kropp.

Slankekuren du aldri må begynne på

De fem verste diettene

Ville du svelget en bendelorm for å bli tynn? Her er skrekkhistoriene.