Diett

POSITIV: Professor i biokjemi ved UIO, Jan Oxholm Gordeladze, er positiv til den nye femdagers-dietten. © FOTO: UIO

Femdagers-dietten

- Ligner fasting

- Gjennomføres én gang i måneden

- 25 dager med et normalt inntak av mat

- 5 dager med "fasting" (dag 1: 1090 kcal, dag 2-5: 725 kcal)

Fasting har lenge vært i vinden, og flere eksperter hevder at det blant annet kan føre til vektreduksjon og redusere faren for kreft.

Likevel er det ikke alle som er like positive. Klinisk eræringsfysiolog Stine Malvik mener for eksempel at fasting kan føre til at du får et usunt forhold til mat.

- Jo mer energi du bruker på å fokusere på alt du kan og ikke kan spise, jo større plass tar vekt og mat i hverdagen. Noen blir helt oppslukte av det, og vil aldri kunne få et normalt forhold til mat igjen, advarer hun.

Ligner fasting

Nå har forskere imidlertid kommet med en ny diett som skal ligne fasting. Dietten gir deg nemlig lov til å spise hva du vil i 25 dager, mens du i fem dager må holde deg til et gitt kaloriinntak.

I studien, som opprinnelig ble publisert i tidsskriftet Cell Metabolism og finansiert av den statlige amerikanske organisasjonen «National Institute on Aging», kommer det frem at dietten blant annet kan reduserer faren for å utvikle kreft, diabetes og hjerte- og karsykdommer. Dette etter at deltakerne hadde fastet i tre måneder, hvor kosten besto av blant annet grønnsakssuppe, chips laget av grønnkål og kamillete. 

- Denne dietten vil nok være mer effektiv enn andre, siden man har vist at mengden av bindeproteinet IGFBP-1 blir økt, noe som reduserer effekten av insulin-like vekstfaktorer (IGF-1) og kreftutvikling generelt, forklarer professor i biokjemi ved Universitetet i Oslo, Jan Oxholm Gordeladze.

Gordeladze har selv diabetes type 1, og har lenge vært opptatt av såkalte alternative dietter.

- Jeg tror at vi godt kan følge dietter som inneholder perioder med faste, uten at det er så ille. Vi må bare venne oss til det, sier han.

Selv har han prøvd det som kalles "The warrior diet", der du spiser nøtter og bær om morgenen, og deretter så mye du vil av all slags mat om kvelden.

- Det som er viktig er jo at vi får i oss en god sammensetning av næringsmidler, og kan pendle fornuftig mellom anabole (byggende) og katabole (forbrukende) perioder, sier eksperten.

Bedre enn 5:2 dietten

Ifølge forskerne bak dietten skal du på første dag av «fastingen» holde deg til 1090 kalorier, hvor 10 prosent er proteiner, 56 prosent fett og 34 prosent karbohydrater. På dag to til fem skal du derimot ligge på 725 kalorier, hvor 9 prosent er proteiner, 44 prosent fett og 47 prosent karbohydrater.

Skal vi tro Gordeladze er det viktig å følge dette for at dietten skal fungere.

- Det er viktig å følge dietten slik den er satt opp i de dagene det gjelder, fastslår han.

- De har tydeligvis satt den opp på bakgrunn av hvordan sentralnervesystemet, insulin og andre hormoner regulerer appetitten uten at du får en rekylreaksjon som kroppen ofte gir når vi overdriver en endring.

Ifølge Gordeladze har også femdagers-dietten en bedre definert næringsprofil enn for eksempel 5:2 dietten.

- Femdagers-dietten gjennomføres heller ikke så ofte som 5:2 dietten, og det kan være greit ikke å prøve å faste så ofte som 5:2 dietten krever, sier han.

Skeptisk

Klinisk ernæringsfysiolog Stine Malvik er skeptisk til den nye dietten.

- En slik diett høres vanskelig ut å gjennomføre. Riktignok er det bare én uke i måneden du trenger å fokusere ekstra på mat og kalorier, men en hel uke med telling av kalorier, og enkelte dager med svært lite kalorier, kan bli vanskelig å gjennomføre for mange, mener ernæringsfysiologen.

Hun tror det fort kan bli for mye fokus på ja- og nei-mat, og at det på sikt kan føre til et negativt forhold til mat.

- Jeg tror fasting kan være sunt for kroppen rent fysiologisk, men spørsmålet er hvordan hver enkelt vil takle det psykologisk.

Ifølge Malvik er det nemlig individuelt hvordan vi takler et slikt opplegg.

- For mange kan det fort bli vanskelig å fungere i hverdagslivet de fem dagene de spiser mindre. Søvnen vil også kunne påvirkes av en uke med lite mat, påpeker hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Diett

VARIERT KOSTHOLD: Klinisk ernæringsfysiolog Stine Malvik, har tro på små endringer som påvirker livsstilen. © FOTO: Getty Images

Risikerer å gå opp i vekt

Skal vi tro ernæringsfysiologen, vil det hele tiden komme nye dietter.

- Kjennetegnet er at folk kaster seg på, følger det i en liten periode, ramler av og går tilbake til sin opprinnelige vekt – eller høyere, forklarer Malvik.

Hun tror at en fasteuke fort kan føre til at folk også unner seg litt ekstra når fasteperioden er over.

- Problemet er, uavhengig av om du velger lavkarbo, 5:2 dietten, faster fem dager i måneden eller går på pulverkur, at du går helt bort fra ditt opprinnelige kosthold og fokuserer kun på hva tallet på vekta viser, sier hun.

- Når du er fornøyd, vil du imidlertid legge bort dietten, gå tilbake til ditt vanlige kosthold og gå opp i vekt igjen.

Malvik har derfor mye større tro på små endringer som påvirker livsstilen og som du kan leve med resten av livet.

- Det handler om å etablere nye vaner, og heller tenke på vektnedgangen som et resultat av den sunne livsstilen du etter hvert får.

Er du overvektig, kan du ha store helsegevinster av å gå ned i vekt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!