Produkter med en høy andel harde, mettede fettsyrer får hard konsistens i kjøleskapet. Myke margariner og oljer derimot, inneholder mest umettede fettsyrer, noe som gir myk konsistens selv om de oppbevares kjølig.

- I et sunt kosthold anbefales mest av det myke fettet, fordi mettet fett kan bidra til økt kolesterolinnhold i blodet. Bruk myk vegetabilsk margarin eller olje fremfor hard margarin eller smør, sier klinisk ernæringsfysiolog Marit Garathun Næss ved Oslo universitetssykehus.

Smøring til brødet

Her er bytt-ut-listen du trenger for å minske fettinntaket via brødet. Husk at jo lavere innhold av mettet fett, desto bedre.

Bytt ut:

Bremykt: Smørtilsatt margarin med 82 prosent fett, hvorav 35 prosent mettet fett.

Vita hjertego`margarin: 70 prosent fett, hvorav 14 prosent mettet fett.

Velg:

Vita Proaktiv margarin: Lettmargarin med 35 prosent fett, hvorav 6 prosent mettet fett.

Vita hjertegod` lettmargarin: 40 prosent fett, hvorav 8 prosent mettet fett.

Fjordland Brelett: 40 prosent fett, hvorav 18 prosent mettet fett.

Hvis du vil vite hvilke typer fett du bør velge til steking, kan du lese vår store test av stekefett.

Steking og bakst:

De mest fettrike alternativene til steking og bakst er de harde smørtypene. Ofte går det fint å bytte ut disse med flytende fettalternativer.

Bytt ut:

Tine Ekte meierismør: 82 prosent fett, hvorav 50, 5 prosent mettet fett

Tine Setersmør: 81 prosent fett, hvorav 50, 5 prosent mettet fett

Melange margarin: 80 prosent fett, hvorav 36 prosent mettede fettsyrer

Soft Flora: 80 prosent fett, hvorav 34 prosent mettet fett

Velg:

Vita hjertegod`flytende margarin

85 prosent fett, hvorav 8 prosent mettet fett

Bremykt flytende margarin:

81 prosent fett, hvorav 8 prosent mettet fett

Melange flytende margarin:

80 prosent fett, hvorav 12 prosent mettede fettsyrer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!