Mange med diabetes, både type 1 og 2, finner raskt ut at de får en sterk blodsukkerstigning etter inntak av visse matvarer. Dette er forsøkt satt i system ved å rangere en rekke karbohydratholdige matvarer etter deres effekt på blodsukkeret. Denne rangeringen kalles glykemisk indeks, gjerne forkortet til GI. Matvarer som fører til en rask blodsukkerstigning, har fått høye tall, mens matvarer som fører til en mindre og saktere blodsukkerstigning har fått lavere tall.

Sunn mat

Mange matvarer med lav glykemisk indeks er de samme som anbefales i et sunt kosthold, som grovt brød, belgvekster og hele korn. At hvitt sukker, brus og loff kommer høyt opp på listen, er heller ikke overraskende. Derimot er det mange diabetikere som får seg en aha-opplevelse når de ser at potetmos og pommes frites har en høy glykemisk indeks i forhold til kokte poteter, eller at jasminris har høyere GI enn parboiled eller basmatiris kokt al dente (med en liten, fast kjerne).

Velg lav GI

Det kan altså lønne seg å velge mer av matvarene med lav glykemisk indeks. Men alle er forskjellige, og noen har et blodsukker som "tåler" kokte poteter bedre enn pasta uansett hva den glykemiske indeksen angir. Husk også at mange usunne matvarer har lav GI fordi de inneholder lite karbohydrater i forhold til fett: Pølser, medisterkaker, servelat og rømme er ikke sunt selv om GI er lav. Og sjokoladekake har ofte en lavere GI enn kokt gulrot - men hva er mest næringsrikt og bra for helsen? Jo - gulroten!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!