Pasienter som tar insulininjeksjoner, står stadig i fare for å få for lavt blodsukker som følge av en for kraftig insulinvirkning. Dette kan skyldes at injeksjonen traff en blodåre, eller at personen har vært mer aktiv enn normalt, eller at man ikke spiste nok mat til å dekke insulindosen.

Hva skjer?

Lavt blodsukker kan i verste fall føre til bevisstløshet, og må behandles raskt. Symptomene på lavt blodsukker er mange og kan variere fra person til person, og fra gang til gang:

  • Tristhet
  • Nedstemthet
  • Slapphet
  • Blek hud
  • Kaldsvett
  • Skjelving
  • Hjerteklapp
  • Hodepine

Behandling

1. Gi raske karbohydrater som får blodsukkeret opp, som:

  • Sukkerbiter (2-4 stk) eller
  • Glukosetabletter (5-6 g) eller
  • 1 glass melk/juice/søt saft

2. Deretter må man gi sakte karbohydrater som varer en stund i magen, som:

  • En brødskive eller
  • En grov kjeks eller lignende

Det vil ta noen tid, kanskje inntil 2 timer, før personen med lavt blodsukker igjen føler seg i form. Det finnes også sprøyter med hormonet glukagon. Denne sprøyten får leveren til å slippe ut lagret sukker. Mange diabetikere har denne sprøyten med seg over alt. Sprøyten skal settes intramuskulært. Pasienten bør så legges i stabilt sideleie med fri passasje til evt. oppkast.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!