I tillegg til de fysiologiske endringene som medfører endringer i næringsstoffbehovet, er det også mange ytre faktorer som påvirker hva, og hvor mye eldre spiser. Sosial situasjon, materielle forhold, psykologiske faktorer, fysisk og mental helse spiller en rolle, både hver for seg og samlet. Mest utsatt for mangelfull ernæring er aleneboende eldre med mental svikt.

Forandringer i livssituasjon

For mange vil overgangen til pensjonisttilværelsen være stor, hos noen kan dette føre til depresjoner som i sin tur påvirker matlysten og dermed inntaket av mat.

Tap av livsledsager kan også føre til at man ikke lenger ser noe behov for å lage middagsmat, og mange tyr til posesupper og brødmat. En gang i blant er selvfølgelig dette ok, men blir det en vane er risikoen for dårlig ernæring stor. Problemet er selvsagt at en-personshusholdninger ofte har mindre mulighet til variasjon ettersom svært mange pakninger med mat er store. Her har industrien kommet langt med en rekke gode ferdigretter av høy kvalitet, beregnet for en til to personer.

Tenner

Dårlige tenner kan føre til at man i mindre grad klarer å spise frukt og grønnsaker. En løsning her vil være revne grønnsaker, eller at man lager salater av frukt eller grønnsaker. Koking kan også være en løsning for grønnsaker, men det er viktig at man koker med så lite vann som mulig og så kort tid som mulig slik at man i størst mulig grad begrenser tapet av vitaminer.

Ellers er juicer, kompotter og nypeekstrakt ideelle kilder til vitamin C, enten en har gode eller dårlige tenner.

Økonomi

Enkelte eldre har, eller ser seg ikke råd til å kjøpe frukt og grønnsaker, eller annen mat av næringsmessig bra kvalitet. Man tyr kanskje til posemat, hermetikk eller frossenvarer. Det er viktig å tenke på at riktig kosthold er en investering i god helse, og at et riktig sammensatt kosthold vil kunne forebygge sykdom. Både overvekt og undervekt er forbundet med økt risiko for ulike sykdommer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!