Det er lett å skylde på matens sammensetning når vi skal forklare hvorfor vi blir feitere og feitere. Maten kan nok ta sin del av skylden og genene våre likeså. Men ta en titt på omgivelsene og utfordringene som møter en overvektig person i det han eller hun slår opp øynene om morgenen.

Enkelt å legge på seg

Livet har blitt enklere og lettere i det 2100-århundre. Ikke trenger du gå til bekken etter vann for morgenstellet. Nei, det er bare å hoppe i dusjen som sannsynligvis ligger i naborommet eller noen få skritt unna soverommet.

Melken er drikkeklar og brødet ferdigbakt. Melken kommer i kartong og vil slipper å dra i fjøset å melke kua. Vi slipper å kna deigen selv eller så har vi skaffet oss en brødbakemaskin som serverer rykende ferskt brød til frokosten. Deilig!

Til jobb tar de fleste av oss bilen eller offentlig transport til tross for at sykkelen står i garasjen. Ikke kan vi skryte av hardt fysisk arbeid heller. Pc-en er vårt viktigste arbeidsredskap og alle har vi ergonomiske stoler for en god holdning og sittestilling. Jammen sitter vi godt!

Kantinen tilbyr et utvalg av retter for både gane og mage. Her er det duftende retter og stort utvalg.

Etter jobb er det på tide å hente eller lage middag. Det er lett å ty til ferdigmat fra butikken eller take away. I tidsklemma er det viktig at maten blir raskt klar til å fortæres. Visste du at når du handler mat så vil lange hyllemeter fylt av matvarer føre til at du handler mer mat? I en butikk der de stiller frem færre eksemplarer av samme matvare så vil du også handle færre matvarer. Når matvaremagasinene er fylt opp med matvarer, kjøper vi rett og slett mer (deilig) mat og det gir utslag i mer spising i følge ernæringsprofessor Marion Nestle. Mange ferdigmatretter er dessuten fulle av energi og gjør det lettere å fylle opp magen før mettheten inntreffer. For å ikke glemme alt saltet du får i deg.

Ta en titt på tallerkenen og glassene! Hvordan så disse ut da du var barn? Jo, de var mindre! Tallerkenene og glassene har rett og slett blitt større og rommer mer mat og drikke. Og vi spiser til det blir tomt. Porsjonsstørrelsen har rett og slett økt - sakte og ubemerket. Og vi fyller opp til randen og dekker tallerkenen med mat. Resultatet er at vi spiser mer mat.

FORSYNE SEG: Vil du velge en mindre tallerken du kan fylle opp eller fylle på med mindre mengde mat på en stor tallerken? Sannsynligvis er det lettere å gjennomføre det første.=

FORSYNE SEG: Vil du velge en mindre tallerken du kan fylle opp eller fylle på med mindre mengde mat på en stor tallerken? Sannsynligvis er det lettere å gjennomføre det første. © iStockphoto

Finn de sunne løsningene

Hva skal man så gjøre med omgivelsene slik at det blir lettere å gå ned i vekt? Svaret vet du nok og løsningen er heller ikke revolusjonerende.

Vi forventer ikke at du skal gå til bekken etter vann eller melke kua. Men du kan bli mer fysisk aktiv. Ta frem sykkelen og begynn å sykle til jobb eller gå til jobb. Til og med bruk av offentlig transportmidler krever mer egenforflytning av kroppen enn å kjøre bil til jobb. Ved å velge andre transportformer vil du forbrenne mer energi.

Velg den sunne maten i kantinen. Forsyn deg av salatbaren, men pass på og inkluder protein i salaten. Ha i reker, tunfisk, egg, bønner, linser eller mager skinke. Dette gir nemlig metthetsfølelse. Drikk også mager melk til lunsjen. Melk virker nemlig slankende i følge overvektekspert og professor Angelo Tremblay ved Universitetet i Laval, Canada.

Lag middagen selv og bruk rene råvarer. Sannsynligvis vil middagen være magrere og ha en sunnere fettsyreprofil enn den kjøpte maten. Dette forutsetter selvsagt at du ikke steker i smør, men planteolje. Dessuten får du i deg mindre salt.

INVITER TIL MIDDAG: Lag en sunn og deilig middag sammen med en god venn.=

INVITER TIL MIDDAG: Lag en sunn og deilig middag sammen med en god venn. © iStockphoto

Lur deg selv. Gå på loftet og finn frem det gamle serviset eller invester i nytt servise. Velg mindre tallerkener, mindre glass og mindre kopper. Dette fører nemlig til at du spiser mindre. Når vi ikke klarer å fylle tallerkenen eller glasset halvveis er det en bedre løsning å velge mindre kopper og fat. Da får du lov til å fylle helt opp mat og drikke. Resultatet er at spiser du mindre mat.

Og tilslutt skaff deg hund, en turkamerat, treningskort, kolonihage, sykkel eller noe annet som får deg opp av sofaen ut i aktivitet.

KOM I FORM!=

KOM I FORM! © Peter Mlekuz

Enkle råd? Enkle å gjennomføre? La oss håpe det. Det vi vet er at klarer du dette så vil det påvirke både helsen og vekten. Å legge om vaner ta tid, men invester i nye sunne vaner for livet. Det vil du tjene på!

Kilder:

Professor Angelo Tremblay. Does sufficient calcium intake during slimming lead to increased hunger and impaired weightloss? Foredrag på den Den nordiske ernæringskonferansen, satelittsymposium, 1. juni 2008.

Professor Marion Nestle. Dietary advises in a sustainability perspective. Foredrag på den Den nordiske ernæringskonferansen, 3. juni 2008

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!