Næringsrikt

Protein

Proteinet i egg er av svært god kvalitet. Aminosyresammensetningen i eggprotein er veldig lik proteinet i menneskekroppen. Derfor anses egget å ha en høy "biologisk verdi".

Fett

Fettet er i eggeplommen. Fettet har evnen til å binde annet fett, og denne egenskapen utnyttes når man lager majones.

Karbohydrat

Egg er svært fattig på karbohydrater.

Vitaminer og mineraler

Egg er rikt på vitaminer og mineraler. Det eneste vitaminet som ikke finnes i egg er C-vitamin.

Vitamin A og D finnes i relativt store mengder i plommen. Karoten, fargestoffet som også er i gulrøtter og som omdannes til A-vitamin i kroppen, gir plommen den gule fargen. Eggeplommen er rik på jern. I tillegg inneholder egget vitamin B, kalsium, natrium, kalium og fosfor.

Kilde: Egg.no

Egg-fakta

  • Nordmenn spiser gjennomsnittlig 11,5 kilo egg i året. Det vil si cirka et halvt egg om dagen. Det inkluderer egg i bakst og annen matlaging.
  • Forbruket har vært stabilt i flere år, men de siste årene har det vært en svak økning i forbruket.
  • Norske egg er av topp kvalitet når det gjelder renhet og helsemessig trygghet. I de fleste andre land er situasjonen annerledes. Her er større andeler av egg og fjørfekjøtt infisert av salmonellabakterier.

Kilde: Egg.no

At man ikke skal spise for mye egg, har lenge vært en kjent «sannhet». Men denne myten har for lengst slått sprekker.

Over hele verden spises det mer og mer egg, og spisefaktaundersøkelsen fra Synovate MMI viser at vi nå spiser 15-2 0 flere egg i året enn for fem år siden.

- En viktig årsak til økningen er at egg nå blir sett på som næringsrik mat som ikke påvirker kolesterolet til ellers friske mennesker, sier Åse Kringlebotn i Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt.

Rik på vitaminer

Egg har nemlig ingen negativ innvirkning på kolesterolnivået til folk flest. Det er mengden og typen fett vi får i oss, som er avgjørende for innholdet av kolesterol i blodet. Flere studier viser dette.

Bit deg heller merke i at egg er rik på vitaminer og mineraler. Faktisk er bare C-vitamin det eneste vitaminet som ikke finnes i egget. I tillegg er det fattig på karbohydrater og rik på jern.

Du kan med andre ord spise ditt daglige egg med god samvittighet.

Ufortjent rykte

For den som har et høyt blodkolesterol kan det være nyttig å begrense inntaket av egg, som en del av en kostholdsendring. Men i følge Helsedirektoratet har inntaket av mettede fettsyrer og transfett en vesentlig større betydning for kolesterolnivået i blodet, enn hva inntaket av kolesterol fra maten har.

Kolesterol fra kosten inkluderer egg, kjøtt, meieriprodukter og innmat som lever, men bare en liten del av dette tas opp i tarmen.

Ingen grunn til bekymring altså.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!