HOVNE BEIN: Dersom du går opp i vekt, kan du få hovne bein og ankler. Men hevelsen kan også skyldes sykdom.

HOVNE BEIN: Dersom du går opp i vekt, kan du få hovne bein og ankler. Men hevelsen kan også skyldes sykdom. © Colourbox.com

Hovne bein

Slik blir du kvitt vann i beina

Hovne bein og ankler? Her er rådene du trenger.

Still spørsmål til vår allmennlege

Allmennlege Kjell Vaage, og en rekke andre leger og eksperter, svarer på dine spørsmål på nettjenesten Doktor Online.

Det koster 149 kroner å få svar, og du kan være helt anonym. Les mer om tjenesten her.

- Kvinner er spesielt utsatt for vann i kroppen, sier Harriet Haukeland, spesialist i allmennmedisin ved Tanum legekontor i Bærum.

– Mange får ekstra mye væske i kroppen når de skal ha mensen, under graviditet eller når de legger på seg.

Når vannet hoper seg opp i selve kroppsvevet, blir det ubehagelig. Den medisinske benevnelsen er ødemer (hevelser), og disse kan oppstå alle steder i kroppen. Vanligst er hovne ankler og bein.

Del

Under svangerskapet oppstår ofte åreknuter i bena. Åreknutene gjør at blodet ikke får nok fart tilbake til hjertet, og beina blir hovne.

- Synlige merker etter sokkestrikken om kvelden er utbredt blant kvinner som har født og hos andre med veneskader i beina, opplyser Haukeland.

Slik sjekker du

Slik tester du om du har vann i kroppen:

- Klem tommelen inn i huden, og hold den der i ti sekunder. Hvis huden fortsatt har en grop når du fjerner fingeren, har du vann i kroppen (ødem).

- Økt vekt og økt ødem er to sider av samme sak. Kroppen består av 60 prosent vann, og for hvert kilo du legger på deg, vil 60 prosent være vann, sier Haukeland.

- Mange fyldige damer plages av hovne ankler. Med mye stillesitting vil magen være til hinder for blodsirkulasjonen. Kroppsvekten vil i seg selv være en ekstra belastning for bein og vener. Her kan man fort komme inn i en ond sirkel, sier hun.

Vannet fester seg ikke rundt midjen.

- Vann renner nedover og ender alltid i kroppens laveste punkt, nemlig i ankler og legger. Har du ekstra polstring rundt midjen, dreier det seg om fett, ikke vann, fastslår Haukeland.

Bare hos sengeliggende pasienter vil vann samle seg på midten, nærmere bestemt i nedre del av korsryggen.

BEINA OPP: Har du hovne bein, hjelper det å hvile beina høyt.
BEINA OPP: Har du hovne bein, hjelper det å hvile beina høyt. © Colourbox.com

5 gode råd:

1. Begrens saltinntaket. 75 prosent av nordmenns daglige saltinntak kommer fra ferdigmat.

2. Begrens sukkerinntaket

3. Drikk mindre alkohol

4. Vær fysisk aktiv. Alt leggmuskelarbeid er bra.

5. Bruk fotskammel eller sleng bena på bordet i ny og ne i løpet av arbeidsdagen.

(Kilde: Harriet Haukeland, spesialist i allmennmedisin Tanum legekontor)

Sykdom

Mye vann kan være tegn på sykdom, deriblant nyresvikt, leversykdom, stoffskiftesykdommer, skader på lymfesystem, blodpropp, svangerskapsforgiftning og hjertesvikt.

Mange medisiner gir også økt væskeansamling, deriblant kortison og kalsiumblokkere.

Vær obs på akutte hevelser, som ikke skyldes skade, allergi, insektstikk, medisiner eller betennelser.

- Hvis du hovner opp i bare ett bein, og ikke begge, kan det dreie seg om blodpropp. Dette bør unge jenter som går på p-piller være oppmerksomme på. Også hovne bein i kombinasjon med tung pust bør undersøkes raskt av lege, fordi dette er et typisk symptom på hjertesvikt, sier Haukeland.

Sleng beina på bordet

Både stillesittende jobb og arbeidsdager med mye ståing og gåing kan gi hovne ankler.

En måte å redusere problemet på er å ta små pauser, der beina får hvile høyt. Hvis det ikke passer seg å slenge beina på bordet, kan du be sjefen om en fotskammel.

Derfor hovner bena

En tredjedel av alt vann i kroppen er utenfor cellene, det vil si i blodårer, lymfesystem og vev. Hovne ben og ødemer skyldes ubalanse mellom filtrasjon og reabsorbsjon av væske mellom blodkar og vev. Vann som trenger seg gjennom blod - eller lymfeårer, samler seg under huden og gir hevelser.

Årsakene kan være: Sykdom, medisinbruk, overvekt, åreknuter, betennelser, skader, allergiske reaksjoner eller hormoner.

(Kilde: nhi.no)

Ekstra hjerte

Et annet tips er å tenke på leggmusklene som kroppens hjerte nummer to.

Når du bruker leggmusklene, skal du tenke deg at dette er hjerteslag. Disse hjerteslagene er helt nødvendige for at blod skal pumpes fra beina og tilbake til hjertet.

- Særlig for de med stillesittende arbeid er det viktig at leggmuskulaturen får kjørt seg i løpet av dagen. All fysisk aktivitet for beina er bra. Gå i ulendt terreng, gå i trapper eller å ta en liten pause med knebøy mens du står på tærne, foreslår Haukeland.

Sukker og salt

Salt binder vann i kroppen og øker vannmengden i blodet.

Det som ikke er så godt kjent, er at høyt sukkerinntak og alkohol virker vannopphopende.

Dette forklarer hvorfor vi kan våkne med hovne fingre og føtter og følelsen av oppblåsthet etter en kveld med mye god mat og drikke.

Te fordriver vann

- Enkelte pasienter ber om vanndrivende medisiner uten at det feiler dem annet enn at de har lagt på seg, sier Haukeland.

- Da pleier jeg å anbefale vanndrivende urtete istedet for medisiner.

- Te av kjerringrokk er et gammelt og godt kjerringråd for å holde væskenivået nede, sier hun.

Lakrisrot

Homeopat og akupunktør Irene Korsmo ved Clinic 1 i Sandvika anbefaler urtemedisin, og viser til at vi både kan drikke og spise vanndrivende vekster.

- Sliter du med mye vann i kroppen i forbindelse med menstruasjon, er det lurt å drikke te av lakrisrot. Denne urten regulerer binyrebarken, som igjen påvirker hormonsystemet vårt. Start med teen to-tre dager før forventet menstruasjon, og fortsette med daglig inntak til den er over, sier Korsmo.

- Kvinner med høyt blodtrykk må være forsiktige med lakrisrot, advarer Korsmo.

Hun anbefaler ellers å drikke nype- eller nestlete, samt å spise rotselleri, stangselleri, fennikel, persille, nesle og løvetann.

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

3. Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

1. Push-ups med vekter

Klassisk øvelse som gir deg bedre holdning.

Se video

4. Pullover med vekter

Øvelsen som gjør overkroppen mer...

Se video

2. Fremoverbøyd roing med håndvekter

Tren holdningsmusklene med denne enkle...

Se video

5. Skulderpress

Gir deg god holdning og økt selvtillit!

Se video

Slik gjør du armhevninger riktig

Supereffektiv for overkroppen.

Se video

På forsiden av Helseguiden

Illustrasjonsbilde

Avføringen avslører deg

Form og farge forteller mer enn du tror om kroppens tilstand.

Nå er det høysesong for disse krypene

Dette må du vite om hodelus.

feed of the family at sandy beach=

Du som trener mye, er spesielt utsatt

Sju fæle fotplager du kan unngå med disse rådene.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Dette sier mer om deg enn du tror

Skal skjorten oppi eller utenfor buksa? Svaret får du her.

artikkel bilde

Hva husker du fra barne-TV?

Ta quizen og sjekk hva som sitter igjen fra barne-TV-klassikerne.

artikkel bilde

Én ting du må gjøre for at smoothien skal bli ufarlig

Vær sikker på at de frosne bærene ikke er smittekilde til hepatitt A.

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Helseguiden

Vorte-knepene som funker

Du er ikke alene. Alle får vorter.

Derfor bør damer droppe trusen

Ikke bare fordi det er herlig forbudt. Sjekk dette.

Munnsår: Bli kvitt sår og blemmer i munnen

Noen tannkremer inneholder stoffer som forverrer munnskåld.