Hvordan bli kvitt flyskrekk

- Flyskrekk handler ofte om andre ting enn å fly

12 tips til deg som er redd for å fly.

VELG SETE: Hvis du er redd for å fly, kan det å velge sete selv gjøre turen litt enklere.

VELG SETE: Hvis du er redd for å fly, kan det å velge sete selv gjøre turen litt enklere. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Publisert Oppdatert

- Flyskrekk er egentlig et samlebegrep for mange ting. Noen ganger handler det ikke om å fly en gang, sier Ellen Halvorsen.

Hun er air purser, cabin crew-instruktør, sertifisert coach og holder flyskrekkurs.

Hun forteller at det å være flyredd kan omhandle klaustrofobi, redsel for å få panikk, frykten over å ikke ha kontroll eller rett og slett frykt for å bli redd.

Det er også noen som sitter med feil informasjon, frykter at det tekniske skal svikte eller sliter med katastrofetanker uten at de vet hvorfor.

Andre er ifølge Halvorsen tydelige på at det er oppslag i media som har utløst frykten.

- I tillegg sliter noen med flyskrekk fordi de har hatt en dårlig erfaring. De kan for eksempel ha opplevd en ubehagelig turbulens, sier hun.

Turbulens er ikke farlig

Men at flyet rister litt, er ikke farlig.

- Turbulens er en av de tingene mange bekymrer seg over. Dette er luft som endrer styrke eller retning og kan oppleves som ubehagelig. Vind er imidlertid rett og slett som bølger på sjøen, sier Halvorsen.

Akkurat som det er sjelden det er blikk stille på sjøen, er det sjelden at det er det i luften.

- Når turbulensen oppstår, rydder vi inn vogner og setter oss for å unngå å skade oss på løse gjenstander, varm kaffe eller at vi faller. Men flyene er bygget for å tåle turbulens, sier hun.

Flest kvinner på flyskrekk-kurs

Knut Andreassen holder flyskrekkurs ved VIA Egencia i Oslo, og han bekrefter at bekymringene kan være forskjellige. 

- Grunnene til at noen får problemer med å fly kan være mange. For noen kan det være spesielle ting som har skjedd som har gitt dem angst, og dette trenger ikke å være flyrelatert, sier han.

Han forteller at noen for eksempel får angst når de skal fly som nybakte foreldre.

12 gode tips

Her er 12 gode tips fra flyskrekkursinstruktørene Ellen Halvorsen og Knut Andreassen til deg som er nervøs for å fly.

1. Bestill sete på forhånd

- Ved å bestille sete på forhånd, slipper du å bli sittende mellom to andre passasjerer. Det hjelper også å sitte langt foran, sier Andreassen.

Det er som regel mest støy ved vingene og lenger bak i flyet.

- Velger du sete så tidlig som mulig, kan du velge plass ut fra hvor du føler det mest behagelig å sitte, legger Halvorsen til. 

2. Kle deg fornuftig

- Gjør reisen med behagelig med å kle deg rett for turen. På langtur bør du ha lette klær, mens det er greit med vanlig påkledning på turer inntil tre timer, sier Andreassen.

3. Fortell at du er redd

- Det er helt greit å si i fra til personalet at du er redd. Da vil de ofte gi deg litt mer oppmerksomhet og følge med på om du har det bra. Snakk også gjerne med den som sitter ved siden av deg, for det er ikke flaut å være redd. Hos oss får alle kursdeltagere et sertifikat som sier at de er flyredde og har gått på kurs. Dette viser man når man går inn i flyet, sier Andreassen

4. Fokuser på noe annet

- Det kan lønne seg å tenke på noe annet enn selve flyturen. Når du hører på musikk eller se på film, sitter du ikke og lytter etter lyder hele tiden. Mange har også nytte av meditasjon, spesielt på lengre turer, så det kan være en idé å lære noen gode meditasjonsteknikker, sier Andreassen

5. Søk informasjon

- Frykten lytter sjelden til fornuften, men søk likevel informasjon om flysikkerhet og snakk med piloter om mulig. De kan besvare dine spørsmål. Aksepter så at det å fly er sikkert, sier Halvorsen.

6. Unngå katastrofeprogrammer

- Unngå å se på programmer som handler om katastrofer og ulykker hvis du er redd for å fly, sier Halvorsen.

7. Forbered deg

- Forbered deg mentalt til turen. Se for deg hele reisen steg for steg, fra du sjekker inn til du lander. La dette være en god tur, sier Halvorsen.

8. Tenk at redsel er ikke farlig

- Husk at det ikke er farlig å bli redd. Frykt er en forsvarsmekanisme, og noen ganger overdriver den. At noe er ubehagelig betyr imidlertid ikke at det er farlig, sier Halvorsen.

9. Unngå stress

- Unngå å stresse på avreisedagen. Forsøk også å løse opp ledd og muskulatur i kroppen når du setter deg ned og unngå anspenthet, sier Halvorsen.

10. Beveg deg

- Bevegelse har betydning for mental kontroll, og du kan bevege deg litt selv om du sitter. Hvis angsten øker, bør du bevege beina og telle samtidig, sier Halvorsen.

11. Gå på kurs

- De aller fleste som går på kurs får en bedre flyhverdag. For noen blir det også en bedre hverdag. Det vil alltid være noen som trenger en ekstra puff, og skulle noen kjenne at de trenger litt mer hjelp, følger vi dem opp. Flyskrekken blir i alle fall ikke verre etter et flyskrekkurs, sier Andreassen.

12. Ha tillit

- Ha tillit til piloten og kabinpersonalet. De er godt trent til sin jobb. Husk også at dette er en arbeidsdag for dem, og de har tenkt seg hjem etterpå, sier Halvorsen.

 

 

- Men det kan også være en dårlig opplevelse i forbindelse med en flytur som er årsaken. Ellers kan også generell angst og stress gjøre at flyopplevelsen blir dårlig, sier han.

Ifølge Andreassen er det flere kvinner enn menn som melder seg på flyskrekkurs, men om det betyr at flere kvinner enn menn har flyskrekk er vanskelig å si.

Han tror kvinner generelt er flinkere enn menn til å gjøre noe med problemene sine.

Frykt for unge piloter

De som kommer på kurs har ofte mange bekymringer rundt det å fly.

I tillegg til turbulens kan det dreie seg om lyder fra flyet, det å ta av og lande eller rett og slett klaustrofobi.

- Det er også en del som bekymrer seg for at vingene eller motorene skal falle av. Andre er kritiske til flyvertenes kompetanse fordi de ser så unge ut, eller de bekymrer seg for hva som skjer hvis begge flyverne blir syke samtidig eller begge motorene stanser under flyturen, sier han.

Avising av flyet når det er frost og snø, det å bli truffet av lyn, vind, mye nedbør, tåke og det å bli syk mens man er i luften er andre kilder til bekymring.

Undervises på bakken

Alt dette og mere til blir gjennomgått på et flyskrekkurs, og de fleste trenger rett og slett forklaringer for å kunne skjønne hvordan et fly fungerer.

- Hos oss går kurset over to dager, og mange gruer seg i forkant av kurset til flyturen siste dag. I løpet av de to dagene har de imidlertid gjerne endret holdning i forhold til det de syns var vanskelig, sier han.

I kursperioden benyttes fly på bakken som en del av undervisningen, og kursdeltagerne får se og ta på det som kan virke skummelt.

- Alle får også sitte i cockpit og får da et overblikk over hvordan en cockpit fungerer, sier Andreassen.

Han legger til at noe av det som gjør det vanskelig å melde seg på kurs er at man er redd for å bli redd, og han tror mange fokuserer så mye på flyturen siste kursdag at de ikke melder seg på kurs i det hele tatt.

Trenger mestringsstrategier

- Det å være redd for å fly egentlig er en naturlig reaksjon på en unaturlig situasjon. Vi mennesker er grunnleggende redde for høyder, så dette kan også være en medvirkende faktor. Instinktene våre berøres, ikke bare tankene, sier Halvorsen.

Hun understreker at redselen kan ramme hvem som helst, men mener kvinner er flinkere til å fortelle om frykten når de kommer om bord enn menn.

- Ellers prøver nok de fleste å takle problemet sitt på egenhånd og kan bruke enormt mye energi i dagene før de skal reise på å prøve å kontrollere frykten. Når dette blir for belastende, fordi de risikerer at det går utover en jobb som krever reising eller familieferier, melder de seg på kurs, sier hun.

Husk imidlertid at det ikke er noe galt med deg selv om du sliter med flyangst.

Mest sannsynlig mangler du bare noen mestringsstrategier.

Eksamen to ganger i året

Mens flyredde passasjerer ofte tenker på hva som skjer hvis de dør, trener de som jobber om bord på ulike scenarioer hele tiden.

- Vi tenker at hvis noe skjer, da skal vi forberede en eventuell nødlanding. Og vi har prosedyrer for dette. Nødlanding betyr jo ikke at vi skal dø, sier Halvorsen.

Hun forteller at piloter må opp til eksamen to ganger i året, både teoretisk og praktisk, og at de ikke får fly hvis de ikke består.

- Over tre milliarder mennesker reiser med fly på verdensbasis hvert år, og de siste ti årene har gjennomsnittlig 700 personer omkommet per år i flyulykker. På verdensbasis. Til sammenligning omkommer omtrent 40 000 mennesker i bilulykker bare i USA hvert år. Tenk om alle som kjører bil måtte bestå førerprøve hos bilsakkyndig to ganger i året, legger hun til.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning