Karies (tannråte/hull i tennene) er et resultat av at bakterier i plakk på tennene danner syre når de forbrenner sukker og andre karbohydrater. Syren medfører et fall i pH med påfølgende oppløsning av emalje og tannbein (dentin). Sukrose (vanlig sukker) er det mest kariogene karbohydratet, etterfulgt av fruktose, glukose og stivelse. Laktose en lite kariogen sukkerart, men kunstige søtstoffer ikke medfører noen risiko for karies.

Forekomsten av karies var jevnt økende inntil 1970-tallet, da fluortannkrem ble vanlig, og det ble økt fokus på munnhygiene i skole og hjem. Andel barn helt uten hull i tennene nådde sin topp i 1997, da hele 70 % av norske 5-åringer var helt uten karieserfaring. Etter dette har tendensen dessverre snudd. Kanskje skyldes dette at "null hull"-generasjonen fra 70-tallet ikke selv har opplevd karies som noe problem, og dermed ikke er like nøye med fluorbruk og tannhygienen til barna.

En annen tendens i tiden er at de sosiale forskjellene øker også når det gjelder tannhelse. I dag står 10 % av barna for 60 % av de totale kariestilfellene, mens 30 % står for 95 % av de kariøse tennene. De fleste barn er altså så å si kariesfrie, mens en liten gruppe barn får desto flere hull.

Den beste måten å forebygge karies er god munnhygiene, og sunt kosthold.

Kariesforebyggende kostråd:

  • Begrens bruken av sukker og sukkerholdige matvarer, særlig brus og godterier
  • Spis regelmessige måltider uten småspising innimellom
  • Velg heller pastiller med sukkeralkoholer eller kunstig søtstoff fremfor sukker
  • Vær forsiktig med karameller, lakris, gelégodter og andre sukkerholdige matvarer som klistrer seg til tennene.
  • Drikk kun vann etter at tennene er pusset om kvelden - dette gjelder også små barn
  • Ikke gi barn saft eller annen sukret drikke i flaske
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!