Mat og smerte

- Spiste bare grøt og smertestillende og lurte på hvorfor han alltid hadde vondt

Mat og smerte henger nøye sammen.

MAT MOT SMERTE: - For at smertedempende systemer skal fungere optimalt, trenger det visse stoffer som vanligvis kommer fra kosten, sier overlege Rae Frances Bell.

MAT MOT SMERTE: - For at smertedempende systemer skal fungere optimalt, trenger det visse stoffer som vanligvis kommer fra kosten, sier overlege Rae Frances Bell. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Publisert Oppdatert

- Det er viktig med en tverrfaglig tilnærming når vi skal behandle smertepasienter. Det er sjelden én ting som gjør det store utslaget. Aktivitet, søvn og kost er tre grunnpilarer i behandling av langvarig smerte, sier Rae Frances Bell til Norsk Ukeblad.

Hun er seksjonsoverlege ved Smerteklinikken ved Haukeland universitetssykehus i Bergen og forteller at sammenhengen mellom kosthold og smerte er ganske ny innen medisin.

- Faktisk er det ikke mer enn 20 år siden jeg første gang spurte en smertepasient hva han spiste. Han svarte «grøt». Det var det han hadde råd til, resten av pengene gikk til sigaretter og smertestillende medikamenter. Med et så ensidig kosthold har man ikke forutsetning for å føle seg bra. Vi ser at det er en sammenheng mellom kost, kostvaner og smerter, sier Bell. 

Vitaminer er viktig

- Det handler om nervesystemets evne til å øke og dempe smerter. For at smertedempende systemer skal fungere optimalt, trenger det visse stoffer som vanligvis kommer fra kosten, sier Bell.

I denne sammenheng er vitaminer viktig.

Mange pasienter med diffuse muskel- og skjelettsmerter har lave D-vitaminverdier.

- Det skyldes at vi har sluttet å ta tran, og det er uheldig ettersom vi bor i et land med lite sol. C-vitaminmangel er heller ikke helt uvanlig i vår moderne tid, og det overrasker oss. Det skyldes dels alle de rare diettene folk går på, noen ganger spiseforstyrrelser, og noen ganger rett og slett uvitenhet, sier overlegen.

Lite bearbeidet mat

- Veldig mye av hverdagskosten består dessverre av betennelsesfremmende matvarer, sier Linn Hansen.

Hun er ernæringsfysiolog og eier av Sprudlende Sunn, og behandler pasienter med mange ulike smerteproblemer.

- Sats på fettstoffer av høy kvalitet, og kutt ned på kornforbruket. Da har du gjort mye for å minske smertene dine. Uansett hva du skal spise, tenk at det skal være så lite bearbeidet som mulig, råder Hansen.

Mange smertepasienter spør om de bør følge en spesiell diett; middelhavsdiett, steinalderdietten eller GI-dietten.

Svaret fra doktor Rae Frances Bell er «nei».

- Det finnes ikke en spesiell diett som smertepasienter må følge. Spis balansert, variert og spis rikelig med frukt, grønnsaker og bær. Spis fisk som pålegg og til middag et par ganger i uken. Reduser brus, chips og farsemat, bruk oliven- og rapsolje. Da har du lagt til rette for at kroppens egne smertedempende mekanismer skal fungere, sier Bell.

De aller fleste blir bedre

- Mange oppnår reduksjon av smerte når de legger om og optimaliserer kostholdet. Jeg har sett at noen ganske få er blitt helt smertefrie ved kostholdsomlegging, men de aller fleste blir mye bedre. Og har du mindre smerter, øker ofte livskvaliteten, sier Kirsti Nevland, naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo.

Det er sjelden hun får tilbakemeldinger om at kostomlegging overhodet ikke har hjulpet.

- Og dette er helt uavhengig av diagnose, sier Nevland.

Overlege Bell påpeker at det faktum at vi er vanedyr, og at vi nå har tilgang på alle matvarer hele året, kan utgjøre et helseproblem.

- For vår foreldregenerasjon var det annerledes: De fikk naturlig årstidsvariasjoner, og dermed et naturlig kosthold. Noen spiser det samme hver dag, med lite variasjon. Noen spiser aldri frokost. Vi kan fråtse i det samme til frokost og middag hver eneste dag året rundt hvis vi vil. Og noen gjør det, sier hun.

Alt starter i magen

- For å spise seg til mindre smerter, er det viktig å ha orden på magen. Der er det mange flotte bakterier som, når de fungerer i harmoni med hverandre, jobber i et perfekt samspill for å utnytte alle næringsstoffene vi tilfører, sier Nevland.

Hun forklarer at hvis det er ubalanse i tarmene, fungerer ikke systemet optimalt, og at det kan føre til andre ubalanser i kroppen. Magen må på plass før kroppen begynner å ta seg av andre ting også.

- Fibromyalgipasienter har uten tvil veldig mye å hente på en bevisstgjøring her, sier Nevland.

Flere måltider

- Hvor mange måltider du spiser i løpet av en dag, kan ha mye å si for smerte, særlig spenningshodepine. Den kan utløses eller forverres hvis du spiser sjelden eller uregelmessig. Ett eller to måltider om dagen er altfor lite, da er det ikke rart om du har vondt, sier doktor Rae Frances Bell.

Vi råder våre pasienter til å spise tre hovedmåltider og to lette mellommåltider om dagen.

- Mange hevder at de ikke er sultne om morgenen og derfor ikke spiser frokost. Men det er snakk om vane; spis frokost, råder doktor Bell.

Mat som påvirker smertestillende medisiner

Vær klar over at enkelte matvarer påvirker effekten av smertestillende preparater.

Blant dem er noen typer appelsinjuice. Et glass appelsinjuice i ny og ne, skader ikke. Men fem glass om dagen; da bør du tenke deg om hvis du går på sterke smertestillende. Noen juicer kan nemlig inneholde enzymer som bryter ned de enzymene som allerede er i tarmen, som har i oppgave å bryte ned det smertestillende virkestoffet. Dermed får du økt effekt. Det gjelder også grapefrukt.

- Men det er komplisert og sammensatt, sier Bell.

Hun råder derfor pasienter som går på sterke smertestillende medikamenter til å snakke med legen sin om kostholdet. Spiser du fettrik mat, kan det hende du ikke får tilstrekkelig opptak av de smertestillende preparatene.

Her er maten du bør spise for å redusere smertene i kroppen din:

Fråts i bær!

- Spis bær, gjerne til alle måltider, hver dag. Jo mer variasjon, jo bedre er det. Vi vet masse om bærenes positive effekt, men det er fortsatt noe vi ikke vet. Men jeg vil også slå et slag for aroniabæret. Den er en voksevillig hekkplante som er plantet på mange offentlige steder i Norge. En busk kan gi fem–seks kilo bær. Den smaker litt surt og snerpete, men er en fantastisk antioksidantkilde. Bruk den sammen med andre bær og ha den i smoothier, sier Kirsti Nevland, naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo.

- Druer er også bra. I skallet har de et stoff som skal beskytte dem mot angrep fra virus og bakterier. Hos oss mennesker virker dette stoffet antiinflammatorisk, råder Rae Frances Bell, seksjonsoverlege ved Smerteklinikken ved Haukeland universitetssykehus i Bergen.

Få i deg sunne fettsyrer

BÆR MOT SMERTE: - Spis bær, gjerne til alle måltider, hver dag. Jo mer variasjon, jo bedre er det.

BÆR MOT SMERTE: - Spis bær, gjerne til alle måltider, hver dag. Jo mer variasjon, jo bedre er det. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

- I ekstra virgin olivenolje er det antioksidanter som har betennelseshemmende effekt. Bruk den som dressing over salater, sier Rae Frances Bell, seksjonsoverlege ved Smerteklinikken ved Haukeland universitetssykehus i Bergen.

- Spis nøtter, egg, avokado og gode oljer. Vit at all bearbeidet mat er full av de fettstoffene vi ikke skal ha. Solsikkeolje og soyaolje; fjern dem fra kjøkken og kosthold, sier ernæringsfysiolog Linn Hansen som eier Sprudlende Sunn.

Hun råder deg til å lese innholdsfortegnelsen på alt du kjøper.

- Skal du kjøpe for eksempel peanøtter, kjøp dem som er laget med rapsolje. Står det «vegetabilsk olje», vet du ikke hva du får i deg, og det kan godt være palmeolje eller solsikkeolje. De inneholder mye omega-6 som, når du får for mye, virker betennelsesfremmende, råder ernæringsfysiologen.

- Det ideelle er å få et 1:1-forhold mellom omega-3 og omega-6. Med et overskudd av omega-6 vil du kunne få ulike betennelsestilstander i kroppen som som gir hjerte- og karproblemer, diabetes type 2 og i noen tilfeller kroniske smerter. Dropp ferdigmaten, inkluder mer fisk i kostholdet, bruk olivenolje og rapsolje, og kutt soya og solsikkeolje, sier klinikkoverlege Bell.

Kaffe i passe mengder

- Én eller to kopper kaffe om dagen er OK. Vi har til og med studier som viser at det er helsefremmende. Men de som sliter med søvnen, bør begrense kaffedrikkingen. En som sover dårlig, opplever smerte sterkere, sier Rae Frances Bell, seksjonsoverlege ved Smerteklinikken ved Haukeland universitetssykehus i Bergen.

Velg meierismør

MOT SMERTE: - I ekstra virgin olivenolje er det antioksidanter som har betennelseshemmende effekt, sier overlege Rae Frances Bell.

MOT SMERTE: - I ekstra virgin olivenolje er det antioksidanter som har betennelseshemmende effekt, sier overlege Rae Frances Bell. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

- Bruk meierismør, og bare det. Det finnes et utall forskjellige smørvarianter på markedet som inneholder mange ugunstige oljer som kroppen må kvitte seg med, og disse skaper lett betennelser i kroppen, sier Kirsti Nevland, naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo.

- Kast alle smørpakkene du har i kjøleskapet, og behold bare meierismøret. Det gjelder også de smørvarianter som mange leger anbefaler som hjertevennlige og sunne. Det blir lett å velge riktig når du alltid har fokus på at alt du spiser, skal være så lite bearbeidet som mulig, sier Linn Hansen, ernæringsfysiolog og eier av Sprudlende Sunn.

Vær forsiktig med svinekjøtt

KAFFE OG SMERTE: - En til to kopper kaffe er ok, sier lege Rae Frances Bell.

KAFFE OG SMERTE: - En til to kopper kaffe er ok, sier lege Rae Frances Bell. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

- Jeg ser at mange smertepasienter får problemer når de spiser svinekjøtt. Min erfaring er at særlig revmatikere har god effekt av å kutte alt svinekjøtt fra kosten. Vær klar over at mange påleggsvarianter som leverpostei og pølsetyper, inneholder mye svinekjøtt, sier Kirsti Nevland, naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo.

Kos uten brus og sjokolade

- Pasienter med migrene og hodepine har stor effekt av å droppe sjokolade og alle andre sukkerholdige varer. For dem er det avgjørende å holde et jevnt blodsukker, sier Linn Hansen, ernæringsfysiolog og eier av Sprudlende Sunn.

RIKTIG SMØR MOT SMERTE: - Det blir lett å velge riktig når du alltid har fokus på at alt du spiser, skal være så lite bearbeidet som mulig, sier Linn Hansen, ernæringsfysiolog.

RIKTIG SMØR MOT SMERTE: - Det blir lett å velge riktig når du alltid har fokus på at alt du spiser, skal være så lite bearbeidet som mulig, sier Linn Hansen, ernæringsfysiolog. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

- Mange laster handlekurven full av Pepsi Max og tror at det er ok å drikke fordi den er uten sukker, og man ikke legger på seg. Men den er full av koffein og forssyre, og alle bør begrense det inntaket. Brusen gir dessuten høyere risiko for benskjørhet, koffeinhodepine og søvnforstyrrelse, sier Rae Frances Bell, seksjonsoverlege ved Smerteklinikken ved Haukeland universitetssykehus i Bergen.

Kutt ned på brødmaten

- Jeg opplever at mange blir mye bedre når vi fjerner gluten fra kosten deres, sier Kirsti Nevland, naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo.

MOT SMERTE: - Min erfaring er at særlig revmatikere har god effekt av å kutte alt svinekjøtt fra kosten, sier  Kirsti Nevland, naturopat og ernæringsterapeut.

MOT SMERTE: - Min erfaring er at særlig revmatikere har god effekt av å kutte alt svinekjøtt fra kosten, sier Kirsti Nevland, naturopat og ernæringsterapeut. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

- Det hjelper også for å stabilisere blodsukkeret, hvilket også er smertedempende, sier hun.

- Vi spiser altfor mye brød, sier ernæringsfysiolog Linn Hansen som eier Sprudlende Sunn.

- I dag er industribakt brød tilsatt ekstra gluten for å øke holdbarhet og bedre bakeevnen. Gluten er bakerens hemmelighet, men smertepasientenes forbannelse. Jeg opplever at gluten er betennelsesfremmende. Jeg har ikke sett noe forskning som støtter min observasjon, men jeg har erfart det på så mange pasienter at det kan ikke være tilfeldig, sier hun. 

- Det gjelder særlig for dem med artrose og fibromyalgi, revmatisme og selvsagt dem som har problemer med magen. Mitt råd til smertepasienter er å trappe ned gluteninntaket, og bare spise brød til ett måltid om dagen, sier Hansen.

MINDRE SMERTER: - Pasienter med migrene og hodepine har stor effekt av å droppe sjokolade og alle andre sukkerholdige varer, sier ernæringsfysiolog Linn Hansen.

MINDRE SMERTER: - Pasienter med migrene og hodepine har stor effekt av å droppe sjokolade og alle andre sukkerholdige varer, sier ernæringsfysiolog Linn Hansen. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

Hun hevder at loff og baguetter er det verste folk med smerte og betennelser i kroppen kan få i seg.

- Årsaken er at det hvite melet gir en belastning på kroppen med blodsukkerstigningen, og vi vet at insulin trigger smerte.

Hun legger til at det er særlig viktig for artrosepasienter å holde et stabilt blodsukker.

- Bruk masse pålegg som egg, gulost og skinke på hver brødskive. Dropp brunosten, for det er bare sukker, råder Hansen.

Grønnsaker til ethvert måltid

- Bruk mye grønnsaker, hver dag, til alle måltider, hele året. Det er en fantastisk kilde til fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Jeg råder mine pasienter til å koke suppe på knoker fra storfe og lam, og fråtse i gode grønnsaker. Lag store porsjoner og frys ned. Smak til med gode urter ved servering, sier naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo, Kirsti Nevland.

- Velger du økologiske varer, slipper kroppen å jobbe med sprøytestoffer og andre stoffer som er tilsatt i produksjonen av maten. Smertepasienter har god effekt av det, hevder Nevland.

Visste du at frosne grønnsaker i mange tilfeller er sunnere enn ferske?

Supre urter

- Urter er en av våre aller beste antioksidantkilder, selv om de utgjør en liten del av kostholdet. Gurkemeie og ingefær går direkte inn og demper betennelser. Hvitløk, likeså. Gurkemeie må alltid brukes sammen med pepper for at den skal tas opp i kroppen, sier naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo, Kirsti Nevland.

SMERTE: - Vi spiser altfor mye brød, sier ernæringsfysiolog Linn Hansen som eier Sprudlende Sunn.

SMERTE: - Vi spiser altfor mye brød, sier ernæringsfysiolog Linn Hansen som eier Sprudlende Sunn. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

ØKOLOGISK MOT SMERTE: - Smertepasienter har god effekt av økologiske grønnsaker, hevder naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo, Kirsti Nevland.

ØKOLOGISK MOT SMERTE: - Smertepasienter har god effekt av økologiske grønnsaker, hevder naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo, Kirsti Nevland. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

URTER MOT SMERTE: - Urter er en av våre aller beste antioksidantkilder, selv om de utgjør en liten del av kostholdet, sier naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo, Kirsti Nevland.

URTER MOT SMERTE: - Urter er en av våre aller beste antioksidantkilder, selv om de utgjør en liten del av kostholdet, sier naturopat og ernæringsterapeut ved Balderklinikken i Oslo, Kirsti Nevland. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag