Symptomer på jernmangelanemi

  • Tretthet
  • Svimmelhet
  • Nedsatt fysisk yteevne
  • Hjertebank
  • Tungpust
  • Hodepine
  • Øresus
  • Hos personer med åreforkalkning i hjertets eller beinas blodårer, kan anemi også føre til forverring av brystsmerter (angina pectoris) eller smerter i beina under anstrengelse

Kilde: NHI.no

Omlag hver tiende norske kvinne i alderen 16 til 55 år lider av jernmangel. På listen over symptomer for alvorlig jernmangel finnes blant annet øresus.

10 til 15 prosent av den norske befolkningen sjeneres også av plagsom øresus.

Del

De to tingene kan ha en sammenheng.

Øresus beskrives ofte som susing, brumming, motorlyd eller pipetoner og er en subjektiv lydopplevelse uten ytre lydkilde. Du kan høre etterligninger av lydene her.

Slappe, svimle damer

Menn lider sjelden av jernmangel. Det er fordi de ikke har noen naturlig tapsutgang av blod. Men det har kvinner.

- Jern finner vi inne i hemoglobinet, de røde blodcellene. Når vi har jernmangel får vi derfor færre og mindre røde blodceller, forklarer ernæringsfysiolog Lise von Krogh.

Kvinner har oftere jernmagel enn menn fordi de menstruerer.

von Krogh sier det er en relativt vanlig mangelsykdom hos norske kvinner, og tror det finnes mange som ikke er klar over de har en mangel når symptomene dukker opp (se liste over symptomer til høyre).

- Når kroppen har for få røde blodceller, gjør ikke blodet jobben sin godt nok med å transportere oksygen rundt i kroppen. Det gjør at man kan føle seg slapp og svimmel, sier von Krogh.

Dette er øresus

Øresus - også kalt tinnitus - er en subjektiv lydopplevelse uten ytre lydkilde, som kan arte seg som susing, brumming, motorlyd eller pipetoner.

En halv million nordmenn rapporterer om tinnitus. For 210.000 går dette utover søvnkvaliteten, mens 50.000 nordmenn får livskvaliteten ødelagt.

Det finnes metoder for å bestemme nivå og tonehøyde på tinnituslyden. Men det er ingen sammenheng mellom nivået til lyden og hvor plagsom den oppfattes.

Kronisk øresus, øresus av mer enn seks måneders varighet, kan skyldes støyskader, alder, hodeskader, ørevoks og andre forhold som gir hørselstap.

Sykdom og helsebelastninger bidra også til øresus. De vanligste er øresykdommer, infeksjoner, Meniers sykdom, høyt blodtrykk, hypotyreose, diabetes 1 og 2, hjertekarsykdommer, stress, muskelspenninger, angst og depresjon, medisinbivirkninger og tidligere cellegiftbehandling.

I sjeldne tilfeller kan tinnitus være forårsaket av hjernesvulst eller svulst på hørselsnerven.

Tinnitus kan til en viss grad være arvelig. Ny norsk forskning viser at tinnitus likevel ikke er så arvelig som nedsatt hørsel.

Blodpumpa gir øresus

Når nivået av hemoglobin går under et bestemt nivå, har du jernmangelanemi - noe som betyr redusert oksygentransport og nedsatt aktivitet for jernavhengige enzymer, sier von Krogh.

- Når du får en uttalt jernmangel og kroppen ikke finner jern til å lage nok røde blodceller, går blodprosenten ned. Og når den blir lavere forsøker kroppen å kompensere ved å øke blodvolumet og pulsfrekvensen, forklarer allmennlege Ingard Løge ved NHI.no .

Hjertet pumper derfor ut større mengder blod ved hvert hjerteslag. Det økte volumet høres som øresus.

- Slagvolumet, som det kalles, øker betydelig når kroppen prøver å kompensere det den kan. Det økte blodvolumet kan høres ut som sus i øregangene, sier Løge.

- Man kan også tenke seg at lav blodprosent kan føre til en surstoffmangel som fintfølende organer, for eksempel øret, kan reagere på. Men det er mer spekulasjon.

Les om jernmangel i Helseleksikonet på Doktor Online.

Jernmangel eller anemi

Jernmangel alene gir ingen spesifikke symptomer. Kroppen klarer seg fint med tomme jernlagre i perioder, da den henter det jernet du trenger via kosten. Men har du tomme jernlagre over tid, er du i faresonen for å utvikle jernmangelanemi. Symptomene kommer først når du har tomme jernlagre og utvikler blodmangel (anemi).

- Det er mellom 2 og 3 prosent av norske kvinner som har anemi, sier von Krogh.

På folkemunne sier vi da at du er blodfattig.

RØDT = JERN: Jo rødere kjøttet er, jo mer jern inneholder det. © Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Mat med mye jern

Har du lite jern, men uten å ha utviklet anemi, vil et sunt og jernrikt kosthold som regel være nok til å fylle opp jernlagrene:

* Bruk rødt kjøtt til middag noen dager i uka.

* Velg grove kornslag - jo grovere korn, jo mer jern.

* Bruk leverpostei og prim som pålegg daglig.

* Spis viltkjøtt - Reinsdyr, hjort og elg er våre mest jernrike kjøttslag.

* Spis frukt eller drikk juice sammen med brødmåltidet så øker du opptaket av kornets jern.

* Ikke drikk kaffe eller te til måltidene. De hemmer jernopptaket.

* Kok tomatrettene dine i jerngryte.

* Bruk spinat - dette er en av de får gode jernkildene blant grønnsakene.

* Skal du spise havregryn eller kornblanding, så la grynene ligge i litt vann natten over. Dette øker tilgjengeligheten av jern i kornet.

Spis jernholdig mat

Jerntilskuddet er borte fra brunosten. Men det finnes mange andre matvarer som gir oss tilskudd av jern i en naturlig form.

Det finnes to typer jern. Den ene, hemjern, er bundet til hemoglobin. Den andre, ikke-hemjern, finnes i vegetariske matsorter.

- Den beste kilden er rødt kjøtt og innmat. Jo rødere kjøttet er, jo mer hemoglobin er det i det. Og i hemoglobinet finnes jernet, sier von Krogh.

1/3 av alt jernet vi får i oss via kosten, kommer fra de vegetariske matsortene.

- Grovt brød og helkornprodukter er en god, viktig kilde. Husk også å få i deg c-vitaminer, det hjelper kroppen å ta opp jernet, sier von Krogh.

Kaffe og te hindrer opptak

Har du problemer med lave jernlagre, bør du ikke drikke kaffe eller te til maten, men heller mellom måltidene.

- Det er fordi garvesyren i kaffe og te binder seg til ikke-hemjernet og hindrer kroppen i å ta det opp, sier von Krogh.

- Det er registert et tilfelle der en kvinne utviklet jernmangelanemi fordi hun drakk te til hvert måltid.

Garvesyre finnes også i vin, men ikke forkast rødvin til biffen helt ennå:

- Det gjelder ikke rødvin og biff fordi jernet i rødt kjøtt er hemjern, som ikke bindes opp av garvesyren på samme måte.

JERNFROKOST

Har du jernmangel, kan en skive grovbrød med leverpostei pyntet med paprika og persille, akkompagnert av et glass appelsinjuice, gi en god start på dagen. Grovbrødet, leverposteien og persillen gir kroppen jern, mens appelsinjuicen hjelper kroppen å ta opp jernet.

Hemjernholdige matvarer:

  • Rødt kjøtt
  • Leverpostei
  • Lungemos
  • Blodklubb
  • Annen innmat

Ikke-hemjernholdige matvarer

  • Helkornprodukter
  • Brokkoli
  • Rosenkål
  • Grønne bønner
  • Grønnkål

Kilde: Lise von Krogh

Les også:

Mat som gir sunt hår

Derfor trøstespiser kvinner

Guide til vitaminene du trenger

Grønn medisin - spis deg frisk!

Søk i Helseleksikonet

Se flere saker fra: Helseleksikon

TrudeSusegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!