Telenor har i dag hatt problemer med mobilnettet sitt på Østlandet, og kunder kan har opplevd å ikke komme igjennom til nødnumrene 110, 112 og 113. Telenor har ingen reservesystem og lette på spreng i flere timer for å finne ut hvor feilen lå.

Gravearbeid skadet kabel

Først rett før klokken 14 ble feilen hos Telenor rettet. Feilen skyldtes en skade som følge av gravearbeid i Oslo-området.

- Gravearbeid i Oslo førte til en skade på en fiberkabel. Kabelen måtte skjøtes, sier informasjonssjef i Telenor, Scott Engebrigtsen, til klikk.no.

Informasjonssjefen forteller at problemet oppstod i 11-tiden i formiddag.

- Det er vanskelig å si hvor mange som ble rammet av problemene, siden dette gjelder alle våre kunder som oppholdt seg i Østlands-området disse timene, sier Engebrigtsen.

Alvorlig situasjon

Ullevål universitetssykehus oppfordret til å bruke fasttelefon for å nå frem til 113 inntil problemet var løst.

- Dett er så klart en alvorlig situasjon, men vi har ikke fått beskjed om at noen ikke har fått hjelp i tide på grunn av problemene med mobilnettet i dag, sier Scott Engebrigtsen.

Han kan allikevel ikke utelukke noe før Telenor får full oversikt.

Nødnumrene kunne nås fra fasttelefon eller fra andre mobiloperatører. Mobilkundene til Telenor opplevde at de ble satt over feil når de ringte eller at de ble brutt.

Det er vanskelig å si hvor mange som har hatt problemer med å komme frem til nødnumrene i dag.

Siden feilen antas å ligge i Telenors system er det vanskelig å se hvor mange som har hatt problemer med å nå frem til 113 i formiddag. Foreløpig har ikke AMK-sentralen registrert tilfeller hvor problemene har fått konsekvenser for liv eller helse, skriver Ullevål universitetssykehus i en pressemelding.

Problemene med nettverket førte også til at kunder som ringte andre nummer enn nødnumrene kunne bli koblet feil.

Telefon-kaos

Klikk-redaksjonen har selv opplevd å bli satt over til feil nummer, eller at vi ikke kommer igjennom når vi har ringt til blant annet Ullevål Universitetssykehus og Telenor i dag.

Blant annet meldte svarerne til to Telenor-medarbeidere at numrene ikke eksisterer, mens mobilsvaret til direktøren i Post og -teletilsynet kunne opplyse om at "tjenesten ikke er tilgjengelig".

Når store problemer oppstår som i dag har ikke Telenor noe backup-system. Telenors reservesystem dekker fasttelefoni, men ikke feil i mobilnettet.

- Det er sånt som kan skje når det oppstår framkommelighetsproblemer i mobilnettet, sier Elisabeth Evjen, informasjonssjef i Telenor til Klikk.

.Det er ikke bare problemer med å komme frem til 113. Telenor mobil-kunder har også vanskelig for å komme igjennom til både 110 og 112, mens samtaler til andre numre fra en Telenor-mobil er rent sjansespill.

INGEN NØDNUMRE: De som trengte å komme igjennom til Brannvesenet i dag slet hvis de hadde Telenor-abonnement til mobilen. Fasttelefon eller mobiler med andre operatører var et tryggere valg for å komme igjennom til livreddende instanser i dag. © FOTO: Kyrre Lien / SCANPIX .

- Har ikke Telenor et backupsystem som sikrer at nødnumrene er tilgjengelige uansett?

- Det er ingen absolutte garantier for at mobilnettet er oppe, men vi skal ha 99,2 prosent tilgjengelighet. Det er ikke nødnummeret som er nede, men problemer med framkommelighet i mobilnettet, mellom mobil-abonnenter og mellom mobil- og fastttelefon.

Har du opplevd problemer med telefon-nettet i dag? Skriv om din opplevelse i kommentar-feltet under.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!